Společnost Avast ukončila sběr dat a činnost své toxické dcery

Dceřiná firma Jumpshot antivirové společnosti Avast prodávala data o svých uživatelích. Například co hledají, nakupují nebo sledují. Avast ve snaze chránit svou reputaci Jumpshot zavřel. Předtím v reakci na odhalení ztratily akcie Avastu více než 20 procent hodnoty. Podle analytiků však nebude mít skandál na akcie dlouhodobý dopad.

Vojtěch Wolf 11.2.2020
Sídlo společnosti Avast v Praze. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Sídlo společnosti Avast v Praze. | foto: Reuters
Sídlo společnosti Avast v Praze.

Antivirová společnost Avast, kterou ještě před revolucí založili počítačoví nadšenci Eduard Kučera a Pavel Baudiš a jejíž programy jsou v Česku na milionech zařízení, řeší obří problém. Její dceřiná firma Jumpshot prodávala data o svých uživatelích. Například co hledají, nakupují nebo co na obrazovkách sledují. Produktů Avastu přitom využívá více než 400 milionů lidí po celém světě. Data byla sice poskytována anonymně, ovšem firmy, které si je, jako Google, Microsoft, Pepsi či Trip Advisor, pořídily, je mohly snadno přiřadit ke konkrétnímu uživateli.

A vidět jednotlivé kliky, které udělal při vyhledávání na internetu. „V takovou chvíli dokázaly klienta snadno identifikovat. Měly díky získaným datům od antivirové společnosti přístup k de facto celé jeho historii,“ řekl bezpečnostní expert Štefan Šafár, který dříve pracoval pro server Seznam.cz. Avast ve snaze chránit svou reputaci ve čtvrtek 30. ledna oznámil, že Jumpshot, který má řadu zaměstnanců i v Česku, zavře. Předtím v reakci na odhalení ztratily akcie Avastu přes 20 procent své hodnoty.

Ztráta důvěry uživatelů

„Ochrana lidí je nejvyšší prioritou Avastu a musí být součástí všeho, co děláme. Nic jiného není přijatelné. Proto jsem se s naším představenstvem rozhodl s okamžitou platností ukončit sběr dat pro Jumpshot a ukončit činnost této společnosti,“ uvedl na webu společnosti její šéf Ondřej Vlček. „Situace se dotkne okolo 200 zaměstnanců, z toho tři čtvrtiny jsou v Česku. Všem zaměstnancům nabídneme atraktivní kompenzační balíčky a podporu, aby mohli rychle najít novou práci. Budeme se snažit převést zaměstnance do otevřených pozic společnosti Avast,“ uvedla Dominika Kalašová, mluvčí Avastu.

Ve světě softwarových společností nejde o nic ojedinělého. Minimálně všechny firmy, které poskytují reklamu, prodávají tento typ dat a je jedno, jde-li o Facebook, Google, nebo někoho jiného. To nejhorší, co by společnost mohlo nyní potkat, je dlouhodobá ztráta důvěry uživatelů. Pokud si lidé nainstalují do počítače antivir, program nad ním zpravidla získá plnou kontrolu.

Akcie firmy, které se obchodují na burzách v Londýně a v Praze, se poté, co na problém s daty uživatelů v pondělí upozornily IT weby PCMag a Motherboard, ztratily více než pětinu hodnoty. Avast patří přitom mezi největší antivirové společnosti na světě i u nás. Například v roce 2018 dosáhla společnost v Česku po antivirových firmách ESET, Symantec a IBM čtvrtých nejvyšších tržeb, které se podle zdrojů z trhu pohybovaly v přepočtu kolem 13 milionů dolarů. Podle analytiků nebude mít ale skandál na její akcie dlouhodobý dopad.

„Jde jen o krátkodobý problém, který může společnost za několik měsíců překonat. Stačí se podívat na Facebook, jehož akcie už atakují nová maxima. Po propuknutí kauzy v roce 2018 přitom cena akcií Facebooku prudce propadla,“ říká analytik Boris Tomčiak ze společnosti Finlord. S tím, že tržby i zisk Avastu by měly dlouhodobě stoupat, protože jeho aplikace jsou oblíbené. „I teď po propadu jsou akcie stále vysoce ohodnocené,“ dodal Tomčiak. To nejhorší, co by společnost mohlo nyní potkat, je dlouhodobá ztráta důvěry uživatelů. Pokud si lidé nainstalují do počítače antivir, program nad ním zpravidla získá plnou kontrolu.

„Dnes je to tak, že uživatel souhlasí s udělením certifikátu, kdy dáváte antiviru přístup k těmto datům výměnou za to, že vás bude za to chránit,“ vysvětluje bezpečnostní IT odborník Štefan Šafár. „Tím pádem mají přístup k veškerým datům, co děláte na internetu, a chrání proti útokům zvenčí,“ dovysvětlil. Ve světě softwarových společností nejde o nic ojedinělého. Minimálně všechny firmy, které poskytují reklamu, prodávají tento typ dat a je jedno, jde-li o Facebook, Google, nebo někoho jiného.

Jen bezpečnostní aplikace

„S daty klientů bohužel kšeftuje mnoho společností. V minulosti musela podobný skandál řešit například společnost Facebook. Rozdíl je však v tom, že Avast deklaruje, že bude chránit své klienty před hrozbami,“ komentoval situaci hlavní ekonom společnosti BH Securities Štěpán Křeček. Obecně tkví problém v tom, že vždy někdo musí za produkt zaplatit. Pokud si tedy někdo stáhne antivir zdarma, jak to běžným klientům umožňuje Avast, musí to zaplatit někdo jiný. Logickým krokem proto je prodej dat nebo například umístění reklamy, kterou uživatel sleduje, když aplikaci či službu využívá.

Podle zahraničních serverů měla být dostupná data asi sta milionů z celkového počtu 435 milionů zákazníků Avastu. Antivirová společnost nicméně sama učinila potřebná opatření a od prosince loňského roku kompletně zrušila využívání dat od uživatelů pro jakékoliv jiné účely než bezpečnostní aplikace.

U čistě placených služeb však tomu tak není. „Žádná data neshromažďujeme, tudíž s nimi nelze nijak nakládat. Obchodní model naší společnosti je nastaven na rovném vztahu s uživatelem. Zákazník si zaplatí bezpečnostní produkt či službu a ta je mu poskytnuta. Žádná další monetizace uživatelů či jejich dat neprobíhá,“ uvedl mluvčí antivirové společnosti ESET Ondřej Šafář.

Již loni prosakovaly ven informace, že společnost Jumpshot nabízí data získaná antivirovým programem Avast. Od července loňského roku pak byl uživatel při instalaci upozorněn, že data mohou být sdílena s externími partnery. Rovněž byl ale upozorněn, že data jsou anonymní. „Předtím klient automaticky souhlasil a až v nastavení musel aktivně nastavit, že to nechce,“ doplnil Šafár. Podle zahraničních serverů měla být dostupná data asi sta milionů z celkového počtu 435 milionů zákazníků Avastu.

Antivirová společnost nicméně sama učinila potřebná opatření a od prosince loňského roku kompletně zrušila využívání dat od uživatelů pro jakékoliv jiné účely než bezpečnostní aplikace. Mezi subjekty, které data od Jumpshotu kupovaly, byly například společnosti Home Depot, Google, Microsoft, Pepsi, Yelp, Trip Advisor, McKinsey & Company a další. Konkrétně měly kupovat informace o každém vyhledávání, kliknutí, nákupu, a to na všech webových stránkách, které uživatel navštívil.

Český úspěch

  • Avast je původně českou antivirovou firmou, která na trhu působí již od roku 1988. Je jedním z průkopníků v oboru počítačového zabezpečení. Dodává bezpečnostní programy pro počítače a mobilní zařízení. Podle odborníků se firma řadí ke světové špičce.
  • Portfolio společnosti sahá od bezplatného antiviru pro PC, Mac nebo Android až po prémiové produkty a služby pro firmy. Například detekce a blokování malwaru, umělá inteligence a strojové učení nebo polohové technologie. * Firma má podle informací na webu přes 400 milionů uživatelů po celém světě, každý měsíc zablokuje miliardu útoků a zaměstnává více než 1700 lidí.
  • Avast je podle objemu tržeb druhou největší antivirovou firmou na světě.
  • Avast založili Eduard Kučera a Pavel Baudiš. Za jejich úspěchem stojí rozhodnutí distribuovat plně funkční antivirovou počítačovou ochranu zdarma.
  • Firma sídlí v Praze, pobočku má také v Brně. Od loňského července je ředitelem Avastu Ondřej Vlček.
  • Celkem 40 procent akcií Avastu se od roku 2018 obchoduje na burze v Praze a v Londýně, 38 procent drží zakladatelé, 13 procent fond CVC Capital a devět procent zaměstnanci.
  • Díky svému nadačnímu fondu patří Avast mezi největší české dárce. V minulosti spoluzakladatel firmy Baudiš také podpořil jedním milionem korun zpravodajský server HlídacíPes.org.
  • Avastu v roce 2018 vzrostly tržby o 8,3 procenta na 811,5 milionu dolarů (18,3 miliardy korun), čistý příjem vzrostl o 6,2 procenta na 270,8 milionu dolarů.

Zdroj: ČTK

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.