Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Spása pro trh s obchodními prostory? Potraviny a luxus!

  23:03

V Praze bude letos prolomena hranice milionu metrů čtverečních maloobchodních ploch. Developeři ale trpí klesajícími výdaji domácností.

I když letos padne magická hranice a v Praze budou mít kupující k dispozici více než milion metrů čtverečních maloobchodních ploch, příliš radosti developerům a vlastníkům obchodních prostor tento rok nepřinese. Důvod je zřejmý – klesající výdaje domácností. Někteří proto odsunuli dokončení projektů až do roku 2014. Přeci jen lze ale nalézt výjimky. O maloobchodní prostory je zájem mezi luxusními značkami, a pak také mezi prodejci potravin a provozovateli občerstvení.

Dle mezinárodní realitní společnosti DTZ budou letos v Praze otevřena dvě obchodní centra, a to druhá etapa obchodního centra (OC) Černý Most a po revitalizaci OC Krakov v Praze 8, která dohromady zahrnují necelých šedesát tisíc metrů čtverečních. „Rozvážnost a zdrženlivost, tak by se dal popsat postoj drtivé většiny hráčů na maloobchodním trhu,“ říká Lenka Šindelářová, vedoucí oddělení research & consulting v DTZ.

Zájem o obchodní prostory registrují majitelé v době krize hlavně mezi prodejci potravin a provozovateli občerstvení. Z údajů společnosti DTZ vyplývá, že na rozjezd se chystá nová síť vinoték WinePoint, již třetí obchod v Praze zprovoznily delikatesy Moje Kredenc, první franšízovou prodejnu otevírá koncept farmářských prodejen Statkářův dvůr.

Plány na expanzi se netají ani síť franšízových prodejen Náš grunt. Síť zaměřenou především na obchody provozované vietnamskými obchodníky rozjíždí nový řetězec minimarketů Daily Fresh Stores. Zájem vstoupit na český trh deklarovaly také americké fastfoodové franšízové řetězce pizzerie Papa John’s a Church’s Chicken – Texas Chicken.

Maloobchodní realitní trh sice negativně ovlivňuje fakt, že klesají výdaje domácností, to se ale dle realitních makléřů netýká luxusu. „Poptávka nájemců převyšuje nabídku prostor, a nájemné tak přesahuje na vybraných jednotkách 170 až 180 eur za metr čtvereční a měsíc,“ dodává Lenka Šindelářová. Společnost Colliers International uvádí, že letos v Praze otevřou nový butik značky Louis Vuitton, DKNY či Jimmy Choo. Již delší dobu kolují spekulace, že do Prahy zavítá také Chanel.