Lidovky.cz

Snažíme se naučit české firmy chovat na cizím trhu globálně

  15:07
„Nyní směřujeme větší část svých aktivit k zahraničním investicím a menší na startupy a malé a střední firmy. Tento poměr ale chceme otočit. Cílem je firmy propojovat,“ říká v rozhovoru Silvana Jirotková, která od konce března vede CzechInvest.

Silvana Jirotková, šéfka CzechInvestu. foto: Foto Tomáš KristMAFRA

Státní agentura CzechInvest plánuje ze sebe smýt pověst, že podporuje jen zahraniční podniky. Už od roku 2011 nabízí řadu projektů na podporu začínajících českých firem, o čemž se tolik nemluví. „Je třeba si vážit firem, které tady jsou. Budeme proto pokračovat v podpůrných službách, které jim poskytujeme. Je snadné říkat, že už je jich tu hodně a berou našim firmám lidi, což vzbuzuje jisté antipatie. Ale pro Česko tito investoři udělali mnohé: zaměstnali lidi, kteří často nemůžou pracovat v jiných oblastech,“ říká v rozhovoru Silvana Jirotková, která od konce března vede CzechInvest.

LIDOVÉ NOVINY: Pomáháte i začínajícím českým firmám, které chtějí uspět v zahraničí?

JIROTKOVÁ: Snažíme se, aby si české startupy ověřovaly své schopnosti a produkty na globálním trhu. Co možná nejdříve je v rámci našich podpůrných programů posíláme takzvaně na zkušenou. Otrkají se, potkají s potenciálními zákazníky a investory. Získají také zpětnou vazbu a můžou produkt přizpůsobit tamnímu trhu. I v zahraničí mohou využít našich mentorů.

LIDOVÉ NOVINY: Jak si tuto podporu představit? Předpokládám, že nedostanou balík peněz, s nímž si můžou dělat, co chtějí.

Primárním cílem není dát startupům peníze, vždy se musejí nějak podílet. V řadě případů pomáháme lidem z technických škol, kteří mají nějakou inovaci, ale nevyznají se v podnikatelském prostředí. Naši experti jim poradí v základních věcech – třeba, jak si založit firmu a co pro to musejí udělat.

JIROTKOVÁ: Primárním cílem není dát startupům peníze, vždy se musejí nějak podílet. V řadě případů pomáháme lidem z technických škol, kteří mají nějakou inovaci, ale nevyznají se v podnikatelském prostředí. Naši experti jim poradí v základních věcech – třeba, jak si založit firmu a co pro to musejí udělat.

Platíme jim také externí poradce a mentory z praxe. Mají zkušenosti z byznysu, který úspěšně rozjeli, a teď chtějí sami radit těm, kdo jsou ve stejné situaci jako oni před lety. Nabízíme i technické poradenství týkající se například zkoušení produktů nebo programování. Důležité jsou také právní služby, protože s inovací by měla být spojena ochrana duševního vlastnictví.

LIDOVÉ NOVINY: Začínající firmy mají nyní řadu možností získat podporu od měst, krajů nebo různých státních organizací. Co jim CzechInvest nabízí jiného?

JIROTKOVÁ: Není na škodu, že mají více možností, tento podnikatelský kapitál je třeba podporovat, aby si našel cestu. Máme přesah do zahraničí, což třeba některá regionální inovační centra nabídnout nemůžou. Jak už jsem říkala, díky našemu finančnímu zázemí můžeme startupy posílat za hranice.

LIDOVÉ NOVINY: Máte ale omezený počet lidí…

JIROTKOVÁ: Kapacitně to zvládáme. Ale je třeba říct, že kromě vlastního týmu máme i mentory, kteří mají externí smlouvy. Naše služby chceme promovat ještě více, protože cítíme, že máme rezervy.

LIDOVÉ NOVINY: Často zní, že by už stát neměl podporovat další výrobní závody, takzvané montovny. Jak je vnímáte?

Teď jsme se dostali do okamžiku, kdy už není třeba se o lákání těchto společností tolik snažit. Navíc to zdaleka nejsou jen montovny. Dlouhodobě nemůžou fungovat jen tak, že budou dávat součástky dohromady. Kromě výrobní části mají v Česku často i výzkum, jen se o tom tolik nemluví.

JIROTKOVÁ: Je třeba si vážit firem, které tady jsou. Budeme proto pokračovat v podpůrných službách, které jim poskytujeme. Je snadné říkat, že už je jich tu hodně a berou našim firmám lidi, což vzbuzuje jisté antipatie. Ale pro Česko tito investoři udělali mnohé: zaměstnali lidi, kteří často nemůžou pracovat v jiných oblastech.

LIDOVÉ NOVINY: Pravdou je, že v době vyšší nezaměstnanosti bylo Česko za montovny rádo.

JIROTKOVÁ: Je to tak. Teď jsme se dostali do okamžiku, kdy už není třeba se o lákání těchto společností tolik snažit. Navíc to zdaleka nejsou jen montovny. Dlouhodobě nemůžou fungovat jen tak, že budou dávat součástky dohromady. Kromě výrobní části mají v Česku často i výzkum, jen se o tom tolik nemluví.

LIDOVÉ NOVINY: Mluví se spíše o tom, že bychom měli lákat firmy „chytřejšího“ průmyslu 4.0. Daří se to?

JIROTKOVÁ: Daří se to v tom smyslu, že řada společností u nás zavádí robotizaci a automatizaci, situace je donutí. Umožňují jim to třeba technologie, které mají k dispozici jejich mateřské firmy v zahraničí, nebo jim schází dostatek kvalifikovaných pracovníků.

LIDOVÉ NOVINY: Jaké firmy by mohly mít zájem do Česka přijít?

Řada společností u nás zavádí robotizaci a automatizaci, situace je donutí. Umožňují jim to třeba technologie, které mají k dispozici jejich mateřské firmy v zahraničí, nebo jim schází dostatek kvalifikovaných pracovníků.

JIROTKOVÁ: O konkrétních jménech mluvit nemůžu. Zahraniční společnosti určitě přijdou, ale je především na našich firmách, aby se nad tím zamyslely, a tlačily se do úrovně 4.0. Automatizace u nás probíhá ve všech oborech. Třeba i v zemědělství najdeme „chytré“ produkty, například autonomně řízené stroje. K monitorování zemědělské plochy se pak používají drony, díky nimž je možné zjistit, kde co lépe roste, kde je třeba hnojit a podobně.

LIDOVÉ NOVINY: V Česku dostávají některé zahraniční společnosti pobídky ve výši stovek milionů. Přitom ani často nemají moc tuzemských pracovníků. Co s tím?

JIROTKOVÁ: My ani ministerstvo průmyslu nerozhodujeme, kdo, jakou a jak vysokou pobídku získá. Od toho je zákon o investičních pobídkách: podpora se odvíjí od výše investice dané firmy. Je ale nutné říct, že firmy zpravidla vyčerpají výši investiční pobídky jen ze třetiny. Tedy ony částky, o nichž se v souvislosti s pobídkami pro firmy hovoří, nejsou reálně vyčerpané peníze.

Investiční pobídka není něco, co by společnost dostala hotově na ruku: jde především o možnost čerpat slevu na dani z příjmu. A je logické, že nejdříve musí dosáhnout zisku, aby měla daň z čeho platit. Nebo může jít o podporu na vytvořená pracovní místa. Pobídku v hotovosti investoři dostávají, pouze když jde o strategický projekt, o jehož podpoře ale musí rozhodnout vláda.

LIDOVÉ NOVINY: Tento systém by se však měl brzy změnit, že?

My ani ministerstvo průmyslu nerozhodujeme, kdo, jakou a jak vysokou pobídku získá. Od toho je zákon o investičních pobídkách: podpora se odvíjí od výše investice dané firmy.

JIROTKOVÁ: Připravuje se novela zákona o investičních pobídkách, kterou nyní řeší legislativní rada vlády, pak půjde do kabinetu a do parlamentu. Tato úprava zákona by měla zmíněný typ pobídek omezit. U výrobních firem bude také nastaven princip vyšší přidané hodnoty – ten bude daný nařízením vlády. Bude se týkat počtu zaměstnanců, které firma zaplatí alespoň do výše průměrné mzdy. Měla by mít také deset procent vysokoškolsky vzdělaných pracovníků nebo dvě procenta lidí přímo se podílejících na výzkumu a vývoji.

LIDOVÉ NOVINY: Bude státní podpora záviset třeba i na tom, kolik cizí investoři odvedou zahraniční mateřské společnosti a kolik naopak investují v Česku do vývoje?

JIROTKOVÁ: To v parametrech novely zatím není. Je to velmi těžko uchopitelné a asi by to pro firmy ani nebylo motivační. Měli bychom je k další investici lákat stabilním podnikatelským prostředím v Česku. A je třeba říct, že tato motivace funguje, protože 80 procent investičních záměrů ze zahraničí jsou expanze projektů, které už tu máme.

LIDOVÉ NOVINY: Mluvila jste o tom, že chcete zaměření agentury změnit. Jak?

JIROTKOVÁ: Nyní směřujeme větší část svých aktivit k zahraničním investicím a menší na startupy a malé a střední firmy. Tento poměr chceme otočit. Cílem je firmy propojovat. Snažíme se například rodinným společnostem představovat aplikace vymyšlené startupy. Už nyní k vazbám dochází, ta synergie je oboustranně výhodná.

LIDOVÉ NOVINY: Propojit lze ale i velké zahraniční investory s českými dodavateli. Je to tak?

Měli bychom firmy k další investici lákat stabilním podnikatelským prostředím v Česku. A je třeba říct, že tato motivace funguje, protože 80 procent investičních záměrů ze zahraničí jsou expanze projektů, které už tu máme.

JIROTKOVÁ: To děláme dlouhodobě, máme databázi českých subdodavatelů pro zpracovatelský průmysl, které investorům aktivně nabízíme. Pro české firmy je to dobrý marketing. Na jedné straně investor vidí, že v Česku je silná základna firem s kvalitními produkty a službami, na druhé se naše firma dostane k zajímavým zakázkám. Ale především to pro ni znamená možnost získat know-how, pracovat s novými technologiemi, které ji rozvíjejí.

LIDOVÉ NOVINY: Už je jisté, že se sloučíte s další agenturou, CzechTrade, která se zaměřuje především na podporu vývozu?

JIROTKOVÁ: To rozhodnutí padlo. Teď spíše řešíme, kdy a jak to udělat, aby byly náklady na sloučení co nejnižší. Jde třeba o to, že CzechTrade může mít jiného dodavatele IT technologií a podobně.

LIDOVÉ NOVINY: Jaká bude nová podoba sloučené agentury?

JIROTKOVÁ: Není ani tak důležité, kolik bude mít divizí. Podstatné je, že agentura CzechInvest je zřízená zákonem. A například změna jména, struktury či její případné rušení souvisí s úpravou zákona. Nabízí se tedy začlenění CzechTradu pod nás, což by asi bylo nejjednodušší, ale rozhodnutí ještě nepadlo. Proces slučování může trvat zhruba rok a půl. Každopádně už dnes v regionech sídlí lidé z obou agentur na jedné adrese, v kancelářích CzechInvestu.

LIDOVÉ NOVINY: V čem se činnost CzechInvestu od CzechTradu liší?

Agentura CzechInvest je zřízená zákonem. A například změna jména, struktury či její případné rušení souvisí s úpravou zákona. Nabízí se tedy začlenění CzechTradu pod nás, což by asi bylo nejjednodušší, ale rozhodnutí ještě nepadlo. Proces slučování může trvat zhruba rok a půl.

JIROTKOVÁ: Kolegové z CzechTradu podporují vývoz našich firem do zahraničí. Pro ně je tato agentura prvním kontaktním bodem. My to neděláme. U českých firem se zabýváme tím, jak fungují, jak se rozvíjejí.

LIDOVÉ NOVINY: Ale v zahraničí jim přece také pomáháte.

JIROTKOVÁ: To ano, snažíme se naučit české firmy, aby se na cizím trhu chovaly globálně. Ale na rozdíl od CzechTradu nedojednáváme v zahraničí žádné obchody. Nicméně synergií mezi oběma agenturami je už dnes řada, úzce spolupracujeme. Příkladem může být, že by třeba CzechTrade pomohl v zahraničí startupům, o něž se staráme.

Silvana Jirotková a investice v Česku

  • CzechInvest je státní příspěvková organizace. Láká do Česka investice ze zahraničí. Nově má podporovat malé, střední a začínající inovativní české firmy.
  • Od března vede CzechInvest Silvana Jirotková. Nahradila v lednu odvolaného Karla Kučeru. V agentuře působí od roku 2002, nejprve jako regionální manažerka se zaměřením na rozvoj průmyslových nemovitostí a regeneraci brownfieldů na území Moravskoslezského kraje, poté řídila Odbor regionální podpory.
  • V letech 2007 až 2008 pracovala v belgické společnosti PSR Brownfield Developers. V roce 2014 se do CzechInvestu vrátila na pozici šéfky divize regionů, později vedla odbor malých a středních podniků a interních projektů.
  • Vystudovala Obchodně podnikatelskou fakultu Slezské univerzity Opava. Je vdaná a má tři děti. Mezi její koníčky patří cestování, gastronomie či lyžování.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.