Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Skotská nezávislost: Ustupuje Londýn na úkor Anglie?

Evropa

  14:04

Uzavření loděnice v Portsmouthu bylo podle kritiků ústupkem Skotsku, kde bude výroba vojenských lodí pokračovat.

foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Skotsko chystá na příští rok referendum o nezávislosti a Londýn je prý ochotný v zájmu zachování celistvosti Spojeného království zapomenout na potřeby Angličanů. Takové hlasy se nyní ozývají z Portsmouthu, kde se firma BAE Systems (v Česku známá jako někdejší prodejce gripenů) rozhodla uzavřít tamní tradiční výrobu lodí pro vojenské námořnictvo.

Je to totiž v kontrastu s tím, že loděnice ve skotském Glasgowě budou dál fungovat. I tam teď sice kvůli omezování výroby přijde o místo 800 zaměstnanců (v Portsmouthu téměř tisíc), ale BAE Systems nadále počítá s vládními zakázkami pro glasgowské loděnice Scotstoun a Govan.

Jde o konspirační teorie? Možná. Nicméně povědomí o tom, jaký dopad by mohlo mít uzavření glasgowských loděnic na skotské veřejné mínění, měli bezpochyby všichni, kdo o budoucnosti (či přesněji přežití) tohoto tradičního britského odvětví rozhodovali.

Další obavy

Londýnští činitelé sice tvrdí, že vše se „upeklo“ v sídle BAE Systems, je ale také zjevné, že firma musela mít jasno v tom, jaké zakázky může od ministerstva obrany očekávat. Mimochodem – ještě před pár lety se zdálo, že těch zakázek bude podstatně více, ale i Británii a její ozbrojené síly citelně zasáhla hospodářská krize.

Na povrch vyplula i spousta dalších obav. Především ta, že po oddělení Skotska by už Británie neměla žádnou vlastní výrobu vojenských lodí.S tématem loděnic a případné skotské nezávislosti navíc vyplula na povrch spousta dalších obav. Především ta, že po oddělení Skotska by už Británie neměla žádnou vlastní výrobu vojenských lodí… A nelze očekávat, že by ji nechala cizí zemi… A že i kdyby ji chtěla nechat zahraniční zemi, musela by podle evropských pravidel vyhlásit výběrové řízení, takže lodě by se nejspíš stejně nevyráběli ve Skotsku, ale někde jinde. A tak dále…

Do diskuse přispěl i premiér David Cameron, který podle citace listu Financial Times prohlásil: „Pokud by tu bylo nezávislé Skotsko, neměli bychom vůbec žádné válečné lodě.“ Z řad odborníků kolem britského námořnictva zaznělo varování, že si vláda zahrává s národní bezpečností, když připouští uzavření posledních loděnic v Anglii.

Nevydírejte!

Všechny tyto hlasy opět vyvolávají frustraci – ale tentokrát nikoliv v Portsmouthu, ale ve Skotsku. Zejména mezi tamními nacionalisty a zastánci nezávislosti, kteří mají dojem, že jsou najednou vydíráni. Proč by si nemohli udržet zakázky z Londýna i po vyhlášení nezávislosti? A pak je tu samozřejmě vzrušená vnitřní skotská diskuse. Odboráři v glasgowských loděnicích se vyslovili proti skotské nezávislosti. I to pochopitelně vyvolává různé spekulace.

Budoucnost Velké Británie je v mnoha ohledech nejistá – chystá se nejen referendum o skotské nezávislosti, ale konzervativci prosazují také hlasování o vystoupení z EUV situaci, kdy je budoucnost Velké Británie v mnoha ohledech nejistá – chystá se nejen referendum o skotské nezávislosti, ale britští konzervativci prosazují také všelidové hlasování o vystoupení či setrvání v Evropské unii –, každé ekonomicko-sociální téma zvyšuje napětí. Přitom za normálních okolností by šlo vše vysvětlit mnohem jednodušeji. Třeba tak, že glasgowský Govan byl vždy považován za klenot mezi britskými loděnicemi a že „sesterský“ Scotstoun těží z geografické blízkosti – je hned za řekou Clyde.

Bolestivé omezování výroby britských vojenských lodí se proto stává nejen symbolem zašlé slávy někdejšího impéria, ale také rozbuškou, která může ovlivňovat politický život ve Skotsku a v Anglii až do referenda v září 2014. Takových rozbušek ale může být více. ČESKÁ POZICE již dříve upozorňovala, že podobnou rozbuškou se stala otázka zásob ropy a rozporná hodnocení toho, zda by se samostatné Skotsko mohlo stát dalším bohatým Norskem.

Před tím, než voliči odpovědí na jednoduchou otázku „Má se Skotsko stát nezávislou zemí?“, proto zřejmě zjistíme, z jakých všech dalších témat se ještě dají vyždímat argumenty pro i proti podstatnému zmenšení Velké Británie – geograficky zhruba o třetinu.

Autor: