Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Školy by již neměly produkovat poslušné občany, ale hybatele změn

„V některých oblastech světa má 80 procent žáků a studentů pocit, že to, co se učí ve škole, pro jejich život není relevantní,“ říká v rozhovoru emeritní profesor Torontské univerzity Michael Fullan prosazující směr Nová pedagogika pro hluboké učení.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
LK

No, že je třeba děti někam umístit, když rodiče hákují v práci, je možná na prvním místě dnes, ale ne v historii. Například Marii Terezii šlo o to, aby její vojáci zvládali základy němčiny, aby bylo možné jim vůbec velet, a lid obecný základy čtení a psaní, protože negramoti nebyli s to zvládat pokročilejší zemědělství, o počínajících továrnách nemluvě. Hlídání dětí, to ji ani nenapadlo. A co se kázně týče, ukázněnost byla až donedávna považována za žádoucí. Dnes žádoucí není, protože 70 pohlaví, pryč s očkováním, matematika je zbytečná, česky umět nemusíme atdatd.

0 0
možnosti
JV

Byť ne úplně, ale v zásadě souhlasím s panem Krajíčkem. S touto výhradou: Škola by se neměla zaměřovat na praktické znalosti, ale na schopnost myslet a osvojení společného kulturního dědictví lidu. A to je ta spousta "nezáživností". Prostě bez znalostí například nitranských knížat, Jana Husa, Bílé hory, Mnichova, české mluvnice a chemického názvosloví, nezískáme pocit sounáležitosti a potom to teprve bude cochcárna!

Zásadní potíž je v tom, že to je v rozporu s požadavky liberální společnosti (ideologů) - tady pan profesor jakoby vůbec nechápal, která bije. Proto ty jeho fantastické návrhy mohou vést pouze k rozkladu vzdělávání. A takový cíl mu také ideologové uložili.

0 0
možnosti
DK

Pan profesor nepochopil filosofii učení a vyučování. To, že se mají žáci ve škole něco naučit je v pořadí až čtvrtá položka.

1. Po nástupu průmyslové revoluce bylo potřeba vyřešit problém, co s dětmi, když rodiče hákují v práci. Takže zabezpečovací detence ve škole bylo ideální řešení.

2. Dítě je potřeba naučit poslušnosti a řádu. Škola se svým systémem nátlaku a trestů je k tomu ideální.

3. Dítě se musí naučit se učit a vytrénovat paměť - a ideální je učit ho na něčem nezáživném, k životu nepotřebném.

4. A až na jednom z posledních míst je naučit dítě něčemu vhodnému, co v životě uplatní.

A nakonec - pokud nebude v populací o hodně víc než 80 % poslušných občanů, spadne civilizace do příjemného chaosu a anarchie, protože každý hybatel směru si určí vlastní směr a budeme tu mít roztomilou cochcárnu.

0 0
možnosti