Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Škola katolické kámásútry – po polsku

  9:27

Polská církev má jasnozřivou představu, jak má vypadat sexuální akt. Protože se ale ovečky milují jinak, vznikla poradna katolické erotiky.

foto: © ISIFA, ČESKÁ POZICEČeská pozice

Nenechme se zmást tím, že poradna katolické erotiky vznikla v malé velkopolské obci Licheň. Tahle vesnička je dobře známá každému Polákovi, neboť je poutním místem, kam se celoročně sjíždějí tisíce katolických věřících. Od roku 2004 tam stojí monstrózní bazilika zasvěcená Panně Marii Bolestné, Královně Polska. Je to největší kostel v zemi, osmý největší v Evropě a dvanáctý na světě.

Teď je Licheň ještě známější kvůli neobvyklé iniciativě kustoda baziliky, pátera Wiktora Gumienného ze řádu Mariánů. Pátera napadlo zřídit pod křídly baziliky poradnu katolické erotiky.

Na erotice Bohu milé nešetřit

Páter Gumienný, inspirován studiemi technologie přirozeného plození amerického profesora gynekologie Thomase Hilgerse, nechtěl improvizovat. Proto v říjnu 2010 nejdříve vyslal do USA na devítidenní kurz jednoho lékaře a šest katolických dobrovolníků obou pohlaví. Páter Gumienný investoval do každého budoucího sexuálního trenéra tři tisíce dolarůTrpělivých, perfektně ovládajících angličtinu, s povahou odpovídající osobním vlastnostem budoucích klientů, aby si navzájem dobře rozuměli. Jak uvádí časopis Polityka, investoval do každého budoucího sexuálního trenéra tři tisíce dolarů a k tomu všem zaplatil leteckou dopravu do Spojených států a zpět. Hned v prosinci 2010 otevřel u licheňské baziliky školu technologie přirozeného plození – Natural Procreative Technology.

Profesora Hilgerse k formulování zásad přirozeného plození inspirovala encyklika Pavla VI. Humanae vitae. Pod jejím vlivem vybudoval v Omaze, ve státě Nebraska, Ústav lidského ekologického rozmnožování a léčby ženských onemocnění. Hilgers zásadně odmítá oplodnění in vitro, antikoncepci a veškeré umělé zásahy do lidského organismu. Podle profesora by si manželský sexuální akt měl uchovat důstojnost a neměl by odporovat zásadám určeným Papežskou radou pro rodinu. Lidská bytost by měla být zplozená, ne vyprodukovaná.

Správný sexuální akt

Polská katolická církev má jasnou představu, jak má takový sexuální akt vypadat. Je si zároveň vědomá, jak slabé a nesvědomité jsou v tomto ohledu její ovečky. Otec Gumienný si je jist, že dokonale zná celý problém, protože se s ním pravidelně setkává u svaté zpovědi. Ví, že se mu lidé neradi svěřují se svými intimními zážitky. A otvírají se teprve na delikátně formulované otázky. Prostě se dobrovolně nezpovídají z používání antikoncepce, z předmanželského sexu, z masturbace, ani z provozování netradičních sexuálních praktik. Taková situace je podle otce Gumienného zneklidňující a nežádoucí. Právě proto se rozhodl otevřít v Licheni poradnu katolické erotiky pro manželské páry.

Trenér má za úkol manžele uvědomit, že antikoncepce nebo jakékoli náhradní genitální kontakty v plodném období jsou hříchemDnes už je v Polsku několik desítek katolických sexuálních trenérů. Manželským párům věnují během jednoho posezení zhruba dvě hodiny. Pár musí nejdříve vyplnit dotazník, v němž mimo jiné uvádí vyznání a úroveň svého vzdělání. Poté se manželé dozvídají, co mají dělat, když chtějí mít dítě hned nebo když jeho početí ještě odkládají. Jak se má žena i její manžel orientovat ve fázích ovulačního cyklu, co je při sexuálním styku ještě dovoleno, a co už je hřích.

Trenér má za úkol manžele uvědomit, že antikoncepce nebo jakékoli náhradní genitální kontakty v plodném období jsou hříchem. Aby bráněním početí nezhřešili, učí se věnovat jiným formám lásky, které odbourávají sexuální napětí. Mají například diskutovat o něčem, co je pro oba důležité. Trenéři dokonce manželům vysvětlují, jak k nezbytnému vyšetření správně odebrat sperma. Žádná masturbace nad sklenicí, jak k tomu pány nutí kliniky zabývající se oplodněním in vitro. Doporučuje se perforovaný prezervativ a šikovný odběr spermií zbylých po regulérním manželském pohlavním styku.

Teolog orgasmů

Páter Ksawery Knotz z Řádu menších bratří kapucínů je autorem dvou knih pojednávajících o věcech spojených se sexualitou věřících. Příručky působily, že je ve svém prostředí považován za odborníka na teologii orgasmů. První z páterových kontroverzních neprudérních knih s názvem Sex, jaký neznáte, je vnímaná jako jakási příručka katolické kámásútry. Druhá se jmenuje Sex je božský.

Knotz je také šéfredaktorem portálu pro manžele, kteří si svůj sexuální život chtějí uspořádat v souladu s učením církve. Všechny zájemce se snaží osmělit, aby se na internetovém fóru odhodlali k pokládání intimních otázek. Na každou z nich má pohotovou odpověď.

  • Jedna paní se například táže, jak si má v plodném období, vyžadujícím podle církevních zásad sexuální půst, poradit s narůstající frustrací svého muže, který fyzicky trpí bolestmi varlat. Páter Knotz jí radí, ať doporučí svému manželovi, aby se v tomto období víc namáhal fyzicky a intelektuálně, protože každé takové úsilí zmenšuje chuť na sex.
  • Jiná paní má problém s orgasmem, který nenastal současně s manželem. Ale manžel jí potom pomohl tak účinně, že měla hned dva orgasmy za sebou. Teď chudinka neví, zda to byl nebo nebyl hřích, a zda svaté příjímání bez dřívější zpovědi nebylo za této situace svatokrádeží. Páter Knotz odpovídá: „Záležitost prožití orgasmu před nebo po manželovi není morální otázkou. Orgasmus se prožívá podle možností. Množství orgasmů, jako fyziologická reakce, nepodléhá morálnímu hodnocení. Podléhají mu jen lidské volby. Důležité je, aby manželé byli oboustranně spokojeni. Hříchem by bylo, kdybyste se nesnažili během aktu vzájemně se ukojit.“
Sex nemORÁLNÍ?

V knize Sex, jaký neznáte páter Knotz tvrdí, že orální sex, který u katolíků vzbuzuje tolik pochybností, je ztělesněním nemorálnosti a neexistence vzájemné úcty i citů mezi manžely. Připouští však, že si partneři chtějí tuto formu sexu vyzkoušet. Pak by k tomu mělo dojít jen po vzájemné dohodě.

Páter Knotz odsuzuje také veškeré sexuální pomůcky. Tvrdí, že opravdová láska nevyžaduje žádné vulgární doplňky. Sex manželský je podle pátera Knotze modlitbou, způsobem spojení s Bohem. Nemusí se ale zakládat výhradně na nudném a fantazie zbaveném mazlení. Bible a Bůh považují sex za něco normálního, přirozeného a zakotveného v každodenním manželském životě. Jakýkoli sex nemanželský je cestou do prázdna a zbavuje člověka božího požehnání.

Známý polský sexuolog Lew Starowicz o této knize pátera Knotze poznamenal, že je nedorozuměním. Podle něj by se duchovní osoba neměla vyjadřovat k tématům tak těsně spojeným se sexualitou a tělesností člověka.

Elektrické křeslo

Když na toto téma vyšel v týdeníku Polityka článek Obcování, vyvolal bouřlivou internetovou diskusi. Většina jejích účastníků byla obsahem dost pobouřená. Venus99 například píše: „Vždy mě překvapovalo, že se církevní úředníci považují za odborníky na sex, manželství, rodinný život, porod a antikoncepci, čili na vše, s čím by se teoreticky vůbec neměli stýkat. Překvapuje mě i ten jazyk, kterým o sexu hovoří.“

A George poznamenává: „Přečíst celý tento článek v Polityce vyžaduje značnou trpělivost. Problémy, které katolíci mají v posteli, mě úplně dostávají. Zda dva orgasmy jsou hřích, zda manžel může po svém orgasmu vyprovokovat dodatečně orgasmus u své neuspokojené ženy… Nebo perforované prezervativy při odběru spermií k vyšetření, Čím se liší erotika od katolické erotiky?aby se žena náhodou neochránila před otěhotněním. Jo, jo, tím vším se zabývají teologové moralisté a my ze svých daní financujeme několik katolických vysokých škol a teologické fakulty na univerzitách.“

Četní diskutéři se pro změnu vůči kuriózním pokusům církve zasahovat do nejintimnějších záležitosti člověka vyjadřují jen ironicky, jako například autor jízlivého „Oficiálního katolického řádu souložení s věřícími osobami“. Na doporučeních církve ohledně jedině správné, výhradně manželské erotiky nenechává suchou niť. Autor tohoto „řádu“ varuje, že riziko hříchu stanoví už samotná podstata pohlavního aktu, dokonce už v okamžiku pokusu o něj. Avšak špetka dobré vůle a podřízení se pokynům „řádu“ dovolí se vyhnout smrtelnému hříchu a zajistit si tím místo v ráji. A jistý Sceptikus se na portálu demoty.pl táže: „Čím se liší erotika od katolické erotiky?“ A hned si odpovídá: „Tím, čím se liší křeslo od elektrického křesla.“

Autor: