Škoda Auto čelí po letech růstu propadu prodeje v Evropě i Číně

Slábnoucí evropský trh není pro Škodu Auto jedinou překážkou, která jí komplikuje dosáhnout ambiciózních prodejních cílů. Na nejvíce ziskovou českou firmu tvrdě dopadá i americko-čínská obchodní válka. Její prodeje automobilů v Číně klesají od loňského léta – za první pololetí letošního roku o 14 procent oproti prvnímu pololetí 2018.

Bude prvním evropským modelem s nápisem Škoda na pátých dveřích místo loga. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Bude prvním evropským modelem s nápisem Škoda na pátých dveřích místo loga. | foto: Škoda Auto
Bude prvním evropským modelem s nápisem Škoda na pátých dveřích místo loga.

V prvních měsících roku to vypadalo, že Škoda dokáže poklesu prodejů aut v Evropě čelit, a na padajícím trhu vykazovala mírný růst. Červnová čísla ale situaci mění, i mladoboleslavská automobilka zaznamenala propad, a to o 8,5 procenta, a pokles vykázala i za celé první pololetí. Jde sice jen o jediné procento, ale v Evropě značka prodá dvě třetiny své produkce. Vyplývá to z údajů, které zveřejnila Asociace evropských výrobců aut ACEA. Slábnoucí evropský trh ale není pro Škodu jediná překážka, která komplikuje její plány dosáhnout ambiciózních prodejních cílů.

Firma však věří, že druhá polovina roku bude lepší. „Navzdory nejistotám na světových trzích budeme ve druhé polovině roku pokračovat v našem růstovém kurzu podle plánu,“ uvedl šéf prodeje automobilky Alain Favey. Na nejziskovější českou firmu tvrdě dopadá i americko-čínská obchodní válka. Prodeje aut v Číně klesají od loňského léta, za první pololetí letošního roku o 14 procent oproti prvnímu pololetí 2018. To dopadlo prakticky na všechny automobilky, na českou Škodu pak obzvlášť silně. V Číně meziročně ztratila čtvrtinu zákazníků, a prodala o 40 tisíc aut méně.

Dopad především na Volkswagen

V červnu prodeje aut v Číně po roce poklesů sice mírně vzrostly, ale Škoda to nepocítila. Zbytek roku nejspíš nebude o mnoho lepší. V Číně se loni prodalo více než 23 milionů osobních aut, letos to bude podle odhadů analytické společnosti LMC Automotive minimálně o milion méně. Důvodem především je, že Číňané už budoucnost nevidí jasně a kvůli obchodní válce s USA pociťují zpomalení předchozího dynamického růstu ekonomiky. S velkou razancí ale přibyl další problém – čínské regiony přijaly nové emisní normy o rok dříve, než se plánovalo.

Automobilky na to vůbec nebyly připravené. Nové, tvrdší normy, které jsou podobné evropské normě EURO6, měly platit až za rok, řada regionů je však zavedla už od 1. července. Podle odhadů nebyla na nové normy připravena zhruba polovina z vozů na trhu. Čínská asociace prodejců aut CADA odhaduje, že v půlce června byly ve skladech tři miliony takových, tedy nově obtížně prodejných aut. Pro srovnání, měsíční prodeje aut v zemi se pohybují kolem dvou milionů.

Zisky, případně ztráty z Číny dopadají především na koncern Volkswagen, do kterého česká automobilka patří. Škoda má jen malý podíl ve výrobních závodech. Jiné to ale bude u poklesů na evropském trhu, právě z něj má Škoda podstatnou část svých zisků.

Čínský finanční magazín Cchaj-sin upozornil, že situace je o to komplikovanější, že dealeři mají s automobilkami domluvené dlouhodobé kontrakty a musejí odebírat další vozy. To zesiluje tlak na slevy. Červnový růst trhu dle analytiků nastal díky slevové mánii. Čínská média uvádějí, že se auta prodávala i za polovinu původní hodnoty. Škoda k tomu byla nucena také. „Kromě zintenzivnění výprodeje skladových zásob jsme optimalizovali výrobu. Díky těmto opatřením jsme na konci června zaznamenali značný pokles skladových zásob,“ popisuje mluvčí automobilky Simona Havlíková.

Zlevňování sice přilákalo do autosalonů v Číně více lidí, ceny se ale vracejí do normálu, a s tím poptávka po autech zase klesá. Příliš ani nepomáhá, že se čínská vláda rozhodla prodeje oživit a zmírnila jejich daňové zatížení. V některých městech se navíc zvyšují kvóty – nové registrační značky může každý rok získat jen omezený počet vozů. Ze zájemců o nové auto se losují ti, kdo ho budou moci přihlásit k provozu. Na pololetní výsledky Škody Auto nebude mít čínská situace příliš vliv.

Zisky, případně ztráty z Číny dopadají především na koncern Volkswagen, do kterého česká automobilka patří. Škoda má jen malý podíl ve výrobních závodech. Jiné to ale bude u poklesů na evropském trhu, právě z něj má Škoda podstatnou část svých zisků.Pokles prodejů by znamenal méně vydělaných peněz, k tomu se může přičíst i pád zájmu o stárnoucí Octavii, ale i Fabii a Superb, na druhé straně ale Škoda prodává více SUV Karoq a drží silné prodeje i u většího a dražšího modelu Kodiaq.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.