Při veškerých diskusích ohledně cen energie, způsobu její výroby a jejího vlivu na životní prostředí zůstává základní pravdou, že nejlevnější a nejekologičtější energií je ta, která se vůbec nespotřebuje, a tudíž ji vůbec není třeba vyrobit. Zajímavou cestou se na tomto poli vydali němečtí sousedé – čím dál častěji využívají takzvaného car sharingu, tedy sdílení aut větším počtem uživatelů.
Pomocí internetu je možné zjistit, které vozy jsou právě k dispozici, a vybrané auto rezervovatKoncept je vhodný pro lidi, kteří nemají vlastní vůz, protože by pro ně bylo jeho držení nevýhodné, ztrátové, kteří se ale přesto nechtějí čas od času vzdát možnosti autem jezdit. Tito lidé se organizují u poskytovatelů car sharingu, kde platí jednorázový, poměrně nízký členský poplatek. Podle zvoleného tarifu pak hradí pravidelné měsíční – rovněž nepříliš vysoké – příspěvky, mohou kdykoliv využívat služeb poskytovatele a nasednout do auta, jež právě potřebují na určitou dobu. Pomocí internetu je možné zjistit, které vozy jsou právě k dispozici, a vybrané auto rezervovat.
Výhod car sharingu je hned několik. Není třeba si kupovat vlastní auto a vydávat peníze jednak za jeho pořízení, jednak za jeho pravidelnou údržbu, nemluvě o pravidelných nemalých ztrátách na hodnotě postupem času. Uživatelé car sharingu se nemusejí starat o pojištění, opravy, garážování, popřípadě denní parkování. Jsou také ušetřeni řady dalších aktivit spojených s držením auta. To vše se sbíhá v základním a hlavním efektu, totiž v nemalých finančních úsporách oproti užívání vlastního auta.
Výrobci našli mezeru na trhu
Mohlo by se zdát, že právě v Německu, jednom z největších producentů aut na světě, nemůže tento koncept uspět, už jen kvůli odporu ze strany samotných výrobců. Opak je pravdou. V současné době existuje po celé zemi ve třech stech městech 100 poskytovatelů car sharingu, kteří sdružují 190 tisíc členů.
Právě výrobci aut objevují v této oblasti mezeru na trhu a snaží se nového trendu využít pro zvýšení odbytu. Od car sharingu si totiž slibují oslovení dodatečné skupiny potenciálních zákazníků, kteří právě kvůli sporadické potřebě auta žádné nevlastní a za daných okolností ani o koupi neuvažují.
Během příštích pěti let má počet aut v car sharingu po celé Evropě stoupnout z dnešních 13 tisíc až na 77 tisícVýrobci aut dokonce přicházejí s novými modely car sharingu, které mají ještě více zjednodušit využívání systému. Například Daimler nabízí od dubna ve zkušebním provozu 300 aut modelu Smart v Hamburku, kde může zákazník vyzvednout a následně vrátit auto na různých místech, aniž by se musel vracet do původního místa vydání. BMW poskytuje podobnou službu v Berlíně a v Mnichově.
Německá spolková dráha (Deutsche Bundesbahn), která car sharing provozuje ve městech jako Berlín, Saarbrücken, Cáchy a Frankfurt nad Mohanem, dokonce spojuje dva aktuální aspekty – car sharing samotný a jeho ekologický charakter. Pro službu totiž používá výhradně elektomobily.
Podle aktuálních analýz lze do budoucna počítat s jakýmsi car sharing boomem. Během příštích pěti let má počet aut v car sharingu po celé Evropě stoupnout z dnešních 13 tisíc až na 77 tisíc. Počet zákazníků má ve stejné době vzrůst z dnešního půl milionu na 5,5 milionu. Možná je to skutečně podstatná část budoucí mobility Německa a Evropy – co nejjednodušší způsob s co největší mírou nezávislosti, přitom však ekologický a cenově vysoce výhodný.