Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Sestřelení z funkcí rozvázalo Lichovi jazyk

USA

  13:27

Odvolaný šéf pražského dopravního podniku se rozhovořil a ostřeluje politiky ODS i TOP 09.

Vladimír Lich pracoval před rokem 1989 v USA v poradenství a také podnikal. foto: © repro foto golfdigest.czČeská pozice

Škoda, že tak otevřeně a adresně nehovořil bývalý generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) Vladimír Lich už v době, kdy byl ještě ve funkci. Kdyby býval pojmenoval veřejně politiky, o kterých si myslel, že mu házejí klacky pod nohy, třeba mohlo být již dříve jasněji ve firmě i v pražské politice. A pravda, třeba by se poroučel rychleji. Konečně někteří ze zmíněních činitelů jsou řádnými členy orgánů společnosti. Až sestřelení z funkcí Lichovi rozvázalo jazyk.

Už v pátečním rozhovoru pro web iHNed.cz Lich řekl, že na něho členové dozorčí rady tlačili, aby v dopravním podniku na důležitých postech zaměstnal vybrané lidi. Kdože na Liche tlačil? „Byl to pan Nouza (předseda dozorčí rady za TOP 09 – pozn. ČESKÉ POZICE), pan Hurda (ODS), se kterým jsem měl ale ještě jiný typ střetu, a pan Doležal (člen dozorčí rady za TOP 09 – pozn. ČESKÉ POZICE),“ řekl bývalý šéf DPP.

„Největší tlak byl od pana Nouzy, který mi navrhoval šéfa právního oddělení,“ nebere si Lich servítky.

Páteční otevřenost byla jen Lichovou rozcvičkou před víkendem. V rozhovoru pro sobotní MF Dnes směrem k Nouzovi ještě přitvrdil: „Největší tlak byl od pana Nouzy, který mi navrhoval šéfa právního oddělení. Přivedl člověka, který byl partnerem v nějaké malé kanceláři. Když jsem se dotyčného zeptal, proč k nám chce jít, řekl, že ho o to Nouza požádal. Já se ptal: A myslíte si, že když nastoupíte, tak budete dostávat zakázky? Odpověděl, proč ne.“

Nouza na to reagoval slovy: „Nabídl jsem mu kandidáta na právní služby, to je pravda. Dokonce jsem kvůli tomu byl i u pana primátora, aby to nebylo chápáno nijak podezřele. Pan ředitel se rozhodl jinak, vybíral údajně ze tří možností, podle jakých kritérií a z jakých kandidátů, to nesdělil.“

Z členů městské rady zase Lichovi podle jeho slov zasahoval nejvíce do práce radní pro dopravu Josef Nosek (ODS). „Já jsem si nebyl jistý, do jaké míry má právo do dění v dopravním podniku zasahovat, z hlediska řízení právo neměl žádné, ale přesto si dovoloval volat mým podřízeným a dávat jim úkoly. Ty pokusy pokračovaly až donedávna, kdy vstoupil do jednání se Škodou Transportation ohledně dodávky tramvají,“ řekl Lich v rozhovoru na iHNed.cz.

Člověka pak až mrazí i při dalších Lichových odpovědích pro MF Dnes. To když například bývalý generální ředitel popsal, jaké byly jeho první dny v největší pražské městské společnosti. „Neznal jsem nikoho, neměl jsem ani sekretářku. První den mi přivezli šanony k podpisu. Generální ředitel tam podepisuje všechno. S hrůzou jsem ale zjistil, že mi nikdo nemůže říct, jestli to, co podepisuji, je skutečně za správnou cenu. Nikdo neřešil, zdali je to výhodné. Člověk, který mi přišel říkat, co podepsat, byl naprosto nedůvěryhodný. Je tam šest let a musel o tom všem vědět. Je to nekompetentnost, lenost. Nevím.“

ČESKÁ POZICE se pádem Vladimíra Liche v dopravním podniku podrobně zabývala v článku Vladimír Lich byl odvolán i z postu generálního ředitele dopravního podniku. Ale proč?.

Politickou situaci v Praze jsme pak komentovali v článku „Jaro“ pražské politiky se moc nepovedlo