Lidovky.cz

Senátor Dryml hrozí trestním oznámením kvůli Nejedlého obchodům se SSHR

  20:03

Firma, kterou vede Zemanova pravá ruka, zatím nezaplatila pokutu za nedodané pohonné hmoty.

Do soudních sporů s Martinem Nejedlým (na snímku), jenž má značný vliv na prezidenta, se Správa státních hmotný rezerv nehrne. foto: © isifa/MAFRA/Dan MaternaČeská pozice

Senátor Vladimír Dryml pokračuje v tažení proti Martinu Nejedlému, místopředsedovi Strany práv občanů – zemanovci (SPOZ). Tedy téže strany, z níž byl senátor před nedávnem vyloučen. Senátor, který byl nedávno ze strany vyloučen, se netají názorem, že Nejedlý spolu s prezidentovým kancléřem Vratislavem Mynářem mohou za směřování strany a oba také stojí za rozbroji ohledně kandidátek do předčasných voleb (Viz například rozhovor:Senátor Dryml promluvil aneb Jak to chodí u zemanovců )

Nyní podle zjištění ČESKÉ POZICE zacílil Dryml na místopředsedův byznys, tedy na podnikání společnosti Lukoil Aviation Czech, v níž má Nejedlý podíl. A vyhrožuje i trestním oznámením.

Nezaplacená pokuta

Jde o obchody se Správou státních hmotných rezerv (SSHR). Podstatou je tak zvaná obměnová smlouva z roku 2009. Princip spočívá v tom, že Lukoil na jejímž základě dodá SSHR 30 tisíc kubických metrů leteckého benzinu, jednou za rok odebere staré palivo a ve stejném množství a ceně dodá palivo nové. Hodnota kontraktu činí zhruba 270 milionů korun. K tomu je třeba podotknout, že v době uzavření smlouvy cena leteckého benzínu dočasně klesala a Nejedlého firma sázela na to, že trend bude pokračovat. Ten se ale obrátil, a dodávka stejného množství paliva by se jí prodražila a Lukoil by utrpěl ztrátu.

SSHR v souladu se smlouvou vyměřila společnosti Lukoil pokutu v hodnotě 20 procent kontraktu. Tu však Lukoil dosud neuhradil.

Smlouva byla několikrát prodlužována a modifikována, podle dodatku z prosince 2012 firma nemusí vrátit letecký benzin, ale může ho nahradit automobilovým benzinem nebo motorovou naftou. V posledním roce však Lukoil staré palivo skutečně odebral a zaplatil, nové pohonné hmoty však firma státním hmotným rezervám nedodala ani do posledního termínu, tedy do konce dubna 2013. (Podrobnosti o celé transakci: Zaplatí Nejedlého firma penále nebo se čeká na volby?)

SSHR pak v souladu se smlouvou vyměřila společnosti Lukoil pokutu v hodnotě 20 procent kontraktu. Tu však Lukoil dosud neuhradil. Původně vypršela splatnost penalizační faktury 30. září 2013, ale SSHR ji opět posunula, tentokrát až na konec ledna.

Dopis dvěma ministerstvům

Vladimír Dryml v ostrém dopise z 30. září 2013 adresovaném ministerstvu financí a také ministerstvu průmyslu a obchodu požaduje informace, jak je chybějící palivo nahrazeno ve státních rezervách. Podle senátora jsou totiž bez něj ohroženy bezpečností zájmy země.  Zároveň úřadům spravovaným Janem Fischerem a Jiřím Ciencialou hrozí, že pokud se odpovědi nedočká, podnikne rozhodné právní kroky – tedy podá trestní oznámení. Ministerstvo financí dopis obdrželo, potvrdil mluvčí úřadu Ondřej Šrámek. Na otázku, jak s dopisem naloží, neodpověděl.

V dopise, jehož kopii má ČESKÁ POZICE k dispozici, Dryml píše: „Do 30. 9. 2013 měla zaplatit společnost LUKOIL Aviation Czech s.r.o., jehož jednatelem je pan Martin Nejedlý, českému státu za vypůjčení pohonné hmoty ze státního fondu rezerv a nebo tyto strategicky důležité pohonné hmoty (letecký benzin) vrátit. Zároveň měla být zaplacena pokuta za opožděné vrácení pohonných hmot. Vzhledem k tomu, že částka se pohybuje kolem 300 mil. Kč a není známo, jakým způsobem jsou tyto pohonné hmoty nahrazeny ve strategických zásobách ČR, Vás žádám jako člen senátního výboru pro obranu a bezpečnost, abyste mi tyto informace poskytl do 7 dnů, neboť projednávání problematiky státního fondu rezerv budu dne 9. 10. 2013 navrhovat do programu schůze Senátu ČR.“

Senátor Vladimír Dryml v dopise adresovaném ministerstvu financí zřejmě nerozlišuje mezi nezaplacenou pokutou a uhrazenou částkou za odebraný benzin

Pokud požadovaná informace nedorazí „považuje senátor za svou povinnost“ podat trestní oznámení na neznámého pachatele pro porušení povinnosti při správě cizího majetku.

Podotkněme, že senátor v textu dopisu zřejmě nerozlišuje mezi nezaplacenou pokutou a uhrazenou částkou za odebraný benzin. Podnikatel a nyní i politik Martin Nejedlý tvrdí, že na straně jeho společnosti chyba není. „Obchodní vztah k SSHR byl mými politickými konkurenty zneužit při kampaních a k napadání mé osoby,“ uvedl pro deník MF Dnes. Finanční závazky má prý vyrovnány a pokud se vše nevysvětlí, hodlá se bránit u soudu.

SSHR se do soudního sporu pouštět nechce. Chce získat právní posudek, zda je pravda na její straně a Lukoil má platit pokutu, nebo naopak zda má pravdu Nejedlého firma, a Lukoil tedy správě nic nedluží. „Vzhledem k přetrvávajícím rozdílným právním názorům připravuje správa výběrové řízení na právní služby k zajištění nezávislého právního posouzení smlouvy. Na základě tohoto posudku bude rozhodnuto o dalším postupu. Vzhledem k tomu prodloužila správa splatnost předmětné penalizační faktury do 31. ledna 2014," uvedla mluvčí SSHR Tereza Krásenská.

Rozchod Nejedlého se Šloufem

Útok senátora Drymla na Nejedlého firmu patří do skládačky rozbrojů uvnitř SPOZ mezi „starou gardou“ reprezentovanou Miroslavem Šloufem a třeba právě Vladimírem Drymlem a nynějšími hybateli prezidentské strany Mynářem a Nejedlým.

Dryml podporoval Šloufa ve chvíli, kdy se měl stát lídrem pražské kandidátky do sněmovních voleb. Vedení SPOZ tomu však zabránilo a záhy Drymla vyloučila královéhradecká buňka.

Šlouf přitom měl v minulosti k Nejedlého Lukoilu velmi blízko. Dokonce měli kanceláře na stejné adrese. Šlouf, někdejší pravá ruka Miloše Zemana, navíc před časem připustil, že v době, kdy český Lukoil vstupoval na trh – tedy v roce 2008, za novou firmu „ztratil slovo u Marka Dalíka“. Blízký spolupracovník tehdejšího premiéra Mirka Topolánka pak údajně Lukoilu pomohl k lukrativním smlouvám na dodávky leteckého paliva na pražském ruzyňském letišti.

Nyní se v MF Dnes Šlouf nechal slyšet, že je rád, že již kanceláře nesdílejí, protože by nerad narazil na exekutory. Lukoil má totiž sice miliardové obraty, ale s výjimkou roku 2011 se dosud potýkal se ztrátou, která kumulovaně přesáhla 50 milionů korun. Společnost Coface Czech Credit Management, která hodnotí zdraví firem, proto označila kondici Lukoil Aviation Czech jako „vysoké riziko insolvence“. Nejedlý to vysvětluje vysokými počátečními investicemi, než bylo možné letecký benzín dodávat.

Politický rozměr ovšem celá záležitost nepostrádala od počátku, ještě než se Zemanovci stihli rozhádat a než senátor Dryml poslal dopis do Letenské 15, kde sídlí ministesrtvo financí. Rozhodující lidé v SSHR na svých místech sedí i díky politickým dohodám. Do soudních sporů s mužem, jenž má značný vliv na prezidenta se jen tak nepohrnou. Zvláště ne před volbami. SPOZ by totiž mohl uspět, ocitnout se ve vládě a Nejedlý by mohl získat nějakou významnou funkci ve státní správě. A tam by třeba mohl spolurozhodovat o obsazování postů v SSHR...

Na článku spolupracoval Ondřej Koutník.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.