Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Šéf Čepra: Daňové podvody u benzinu a nafty jsou nejhorší v historii

  21:36

Ve škole jsem se učil o ropném vrcholu, ten se ale posouvá pořád dál do budoucna, říká generální ředitel státní firmy Jan Duspěva.

„Ukazuje se, že nejlépe přežívají ty skupiny, které mají celý produkční řetěz. V úplně optimálním případě od těžby až po maloobchod,“ říká Jan Duspěva. foto: © ČTKČeská pozice

Zatímco české společnosti narážejí na zvláštní poměry v distribuci elektřiny některých balkánských zemí, špatná pověst Česka zase podobně silně znepokojuje (nejen) zahraniční podnikatele v jiném oboru – obchodu s pohonnými hmotami. S odvoláním na kolegy ze zahraničních firem to v rozhovoru pro ČESKOU POZICI připustil Jan Duspěva (38), generální ředitel jednoho z největších hráčů v českém ropném odvětví, státní společnosti Čepro.

Podvody s daní z přidané hodnoty při dovozu pohonných hmot do Česka, kvůli kterým stát přichází řádově o miliardy korun, dosáhly v uplynulých měsících takových rozměrů, že jsou podle šéfa Čepra nejhorší v historii. Duspěva si slibuje nápravu od opatření, která nyní projednávají poslanci – včetně pravidla, že všichni velkoobchodníci budou muset složit kauci. Podle nynějšího návrhu ve výši 20 milionů korun. „Buď trh ozdravíme a očistíme, nebo nakonec padneme všichni,“ říká.

„Buď trh ozdravíme a očistíme, nebo nakonec padneme všichni“

Celý trh, a zejména společnost Čepro, která je pro stát klíčovou strategickou firmou, možná čekají další významné změny. Vládní úřady jednají o možném propojení s další společností Mero, čímž by vznikl silný státní petroholding. Ten by v zájmu energetické bezpečnosti Česka mohl usilovat o koupi podílu v rafineriích. „Je to jedna z variant. Dokud náš vlastník nerozhodne, jsme pořád ve stadiu úvah nad všemi variantami,“ poznamenává Duspěva.

Strategický význam Čepra, které je také velikostí tržeb (v uplynulých letech okolo 50 miliard korun) mezi desítkou nejvýznamnějších českých firem a mimo jiné provozuje čerpací stanice EuroOil, spočívá v tom, že ochraňuje státní rezervy ropných produktů. Pouští se i do dalších oborů včetně biopaliv.

Duspěva, který má geologické vzdělání, připomíná, jak se ještě ve škole učil, že do 20 let přijde ropný peak – vrchol těžby ropy. Od té doby se však ropný peak posouvá pořád dál do budoucna. Pokud jde o další vývoj cen černého zlata a následně pohonných hmot, šéf Čepra si nechce hrát na prognostika: „Kdybych to věděl, jsem bohatý muž.“ Ale upozorňuje na obrovský vliv spekulativních operací na finančním trhu.

Kauce v zájmu všech

ČESKÁ POZICE: Jak silně vám komplikují život daňové podvody?

„Na trhu nepotkáte nikoho, kdo by byl se současným stavem spokojený“

DUSPĚVA: Hodně. Komplikují život všem poctivým subjektům na trhu, nejen těm velkým, jako jsme my. Objevuje se tvrzení, že velcí hráči na trhu prosazují restriktivní opatření a na rozdíl od těch malých požadují kauce, které bude muset složit každý velkoobchodník s pohonnými hmotami. Ale taková opatření jsou v zájmu všech. Na trhu nepotkáte nikoho, kdo by byl se současným stavem spokojený.

ČESKÁ POZICE: Podle návrhu, který nyní projednává parlament, jde o kauce ve výši 20 milionů korun. Je to opravdu jediné efektivní řešení?

DUSPĚVA: Žádné jiné smysluplné a uskutečnitelné řešení navržené nebylo. My těm kaucím věříme. A nevšiml jsem si, že by někdo z kritiků přišel s jiným reálným řešením, které by bylo uskutečnitelné v reálném čase a mělo by stejný odhadovaný efekt.

ČESKÁ POZICE: Nejde jen o kauci. Distributor pohonných hmot podle zmíněného návrhu také musí splnit určité kvalifikační předpoklady.

DUSPĚVA: Přesně tak. Novela zákona o pohonných hmotách obsahuje tři hlavní body – bezdlužnost v celém období života společnosti, zpřísnění podmínek registrace a kvalifikační předpoklady. V případě registrace to znamená, že celní správa bude mít možnost prověřovat konkrétní subjekt a případně ho i vyřadit z registru. Také kvalifikační předpoklady jsou podle mého názoru nastaveny rozumně – jde o určitou délku praxe odstupňovanou podle výše dosaženého vzdělání. A pak je to samotná kauce.

ČESKÁ POZICE: Nemůže se ale stát, že kauce znemožní podnikání některým malým poctivým obchodníkům, zatímco ti nepoctiví ji klidně složí?

DUSPĚVA: Tady je třeba říct, jaký má ta kauce vlastně smysl. Podvody s daní z přidané hodnoty se provádějí prostřednictvím dlouhých řad takzvaných bílých koní. (Jde o firmy, které neodvádějí DPH a dříve, než se to prokáže, zkrachují. Organizátoři podvodů mezitím založí jiné „bílé koně“ – pozn. red.) V té řadě bývá pět až deset firem, které si pohonné hmoty postupně přeprodávají. Proto také dnes máte v registru 1700 velkoobchodních subjektů. A každý měsíc jich přiskakuje dalších padesát až sedmdesát. Dnes jeden velkoobchodník připadá v průměru na pouhé dvě veřejné čerpací stanice. Cílem kaucí je vytváření takových řetězců vyloučit. Když vynásobíte 20 milionů deseti subjekty v rámci řetězce, už se bavíme o 200 milionech korun. A to bude pro podvodníky velká překážka.

Žádná rána z čistého nebe

„Podvodníci jsou vždy o krok napřed a vymýšlejí, jak nová opatření obejít. Takže jsme teď dospěli až k těm kaucím.“

ČESKÁ POZICE: Takže bez kauce to podle vás nejde?

DUSPĚVA: Poslední čtyři roky se snažíme bojovat proti podvodům různými legislativními úpravami, ale situace se přesto stále zhoršuje. Podvodníci jsou vždy o krok napřed a vymýšlejí, jak nová opatření obejít. Takže jsme teď dospěli až k těm kaucím. Není to žádná rána z čistého nebe, shodla se na nich celá odborná veřejnost, i když někdo má názor, že kauce by měla být třeba jen deset milionů.

ČESKÁ POZICE: Jak se ale stavíte k argumentu, že kauce poškodí i ty malé poctivé obchodníky?

DUSPĚVA: Jsem přesvědčený, že kdo nabízí nějakou přidanou hodnotu, bude díky kaucím fungovat mnohem efektivněji. Nedávno jsem mluvil s jedním dopravcem a zároveň velkoobchodníkem, který má speciální techniku a vozí pohonné hmoty dřevařům. Ve skutečnosti ale není nutné, aby byl zároveň velkoobchodníkem. Pokud má přidanou hodnotu, tedy tu speciální techniku, každý velkoobchodník jeho služeb rád využije. Buď trh ozdravíme a očistíme, nebo nakonec padneme všichni.

ČESKÁ POZICE: Vláda se snažila řešit problém podvodů také tím, že za platbu DPH bude ručit odběratel pohonných hmot. Toto opatření také nefunguje?

DUSPĚVA: Zatím se ukazuje, že to nemá ten efekt, který si mnozí slibovali. Problém s neodváděnou DPH cítíme stále silněji. V uplynulých dvou měsících jsou daňové podvody při dovozu pohonných hmot nejhorší v historii.

ČESKÁ POZICE: Čím to je, že ručení nezabralo?

DUSPĚVA: To je otázka spíše na analytiky ministerstva financí. Odběratel pohonných hmot přebírá odpovědnost za platbu DPH v případě, že mohl či měl vědět o záměru obchodníka daň neodvést. To se ale velmi složitě prokazuje.

ČESKÁ POZICE: Mluvil jste o velkoobchodním trhu, ale hodně roztříštěný je i maloobchodní trh. V Česku máme také rekordní počet čerpacích stanic – jenom těch veřejných je více než 3700. Pokud vím, jednička na trhu Benzina má tržní podíl pouhých čtrnáct procent.

DUSPĚVA: Máte pravdu. Ať už je to v poměru k počtu obyvatel, motoristů, vozidel nebo rozloze, jsme stát s největším počtem čerpacích stanic. Je to důsledek vývoje trhu, na kterém není přirozený lídr. Je ale třeba říct, že zmíněná legislativní úprava maloobchodní trh nijak nereguluje, neomezuje. To si lidé často pletou.

ČESKÁ POZICE: Takže nějaká zvláštní opatření na zlepšení situace v maloobchodu potřebná nejsou?

DUSPĚVA: Pokud se podaří udělat alespoň elementární pořádek ve velkoobchodu, myslím, že se ozdraví i prostředí v maloobchodu. Také drobnému podnikateli, třeba s jednou čerpací stanicí rodinného typu, by se žilo mnohem lépe. Právě on totiž patří mezi ty, kdo jsou dnešní situací postiženi extrémním způsobem. Pokud máte jednu čerpací stanici a ve vašem okolí někdo prodává pohonné hmoty levněji, protože nebyla odvedena některá z daní, je samozřejmě celá vaše živnost odsouzena k nezdaru.

Strategický zájem státu

ČESKÁ POZICE: Čepro působí dojmem podivného konglomerátu různých činností – velkoobchodu, maloobchodu, skladování pohonných hmot a produktovodů. Vnímáte to také tak?

DUSPĚVA: Podnikatelské aktivity Čepra dnes skutečně stojí v zásadě na těchto čtyřech nohou. Kromě maloobchodu a velkoobchodu jsou to služby, které zahrnují mimo jiné skladování. A pak je tu činnost, kterou zajišťujeme pro Správu státních hmotných rezerv – ochraňování rezerv v oblasti minerálních paliv. To je vlastně nejdůležitější z hlediska našich akcionářů.

ČESKÁ POZICE: Nemělo by se Čepro rozhodnout jen pro některé z těchto aktivit?

DUSPĚVA: Čepro je opravdu složením svých aktivit velmi atypická entita. Něco podobného byste obtížně hledal někde jinde – ať už v Evropě nebo mimo ni. Proto také náš akcionář, kterým je ministerstvo financí, otevřel společně s ministerstvem průmyslu a obchodu diskusi o budoucím směřování Čepra. A je dobře, že tato diskuse získala širší záběr – dnes už se týká celého oboru. Bylo by ale předčasné mluvit o nějakých závěrech. Podklady připravuje příslušná pracovní skupina a veškerou komunikaci má na starosti ministerstvo průmyslu.

ČESKÁ POZICE: Dobře, ale dávalo by z hlediska samotného Čepra smysl, kdyby se opravdu uskutečnil plán nějakého propojení s rafineriemi? Nebo kdyby Čepro přímo kupovalo podíl v rafineriích?

„Čepro je opravdu složením svých aktivit velmi atypická entita. Něco podobného byste obtížně hledal někde jinde.“

DUSPĚVA: Dnešní doba je pro rafinerský průmysl velmi složitá. Když se podíváte na hospodářské výsledky rafinerií za uplynulých několik let, jsou velmi špatné. Všichni naši dodavatelé se potýkají s restrukturalizací, úsporami, tlakem na omezování nákladů. A ukazuje se, že nejlépe přežívají skupiny, které mají celý produkční řetěz. V úplně optimálním případě od těžby až po maloobchod.

 

ČESKÁ POZICE: Pokud jde o těžbu, takové ambice asi mít nebudete?

DUSPĚVA: To určitě ne. Ale logicky platí, že čím větší část řetězce ovládáte, tím jste stabilnější. Z toho vyplývá, že možnost propojit se s rafinerií je zajímavá. Otázkou samozřejmě je, jakým způsobem. A právě o tom jednáme s naším vlastníkem. Jinými slovy, jde o to, jak zefektivnit činnost Čepra a zajistit jeho stabilitu do budoucna.

ČESKÁ POZICE: Ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba mluvil o spojení společností Čepro a Mero. Takto vzniklý petroholding by pak koupil podíl v rafineriích.

DUSPĚVA: Je to jedna z variant. Teď se právě počítá, která z těchto variant by byla nejefektivnější. A dokud náš vlastník nerozhodne, jsme pořád ve stadiu úvah nad všemi variantami.

ČESKÁ POZICE: Které jsou ty základní varianty?

DUSPĚVA: Za prvé současný stav, který je pořád životaschopný. Další variantou je nějaká forma propojení s rafineriemi, například společný podnik. A pak skutečně také varianta, že by se Čepro propojilo s Merem a společně bychom zkusili koupit některou z rafinerských kapacit. Ale jsou to zatím opravdu jen teoretické varianty.

ČESKÁ POZICE: Pokud by byl zachován současný stav, asi by bylo nutné počítat s horšími hospodářskými výsledky. Potenciál pro jejich další zlepšování se za nynější situace zřejmě už vyčerpal.

DUSPĚVA: Ano, poukazujeme na to už delší dobu. Po rekordním zisku v roce 2010 (zisk před zdaněním byl tehdy 960 milionů korun – pozn. red.) jdeme s čísly níž. Přesto pořád máme velmi stabilní hospodářské výsledky. Při porovnání s ostatními společnostmi v branži jsme spokojení. Ale snažíme se myslet pár kroků dopředu a i vzhledem k vleklé ekonomické recesi jsme cítili, že bychom mohli získat další pozitivní efekt spojením s někým dalším a rozložením rizika. Kdyby nicméně akcionáři vyhovoval současný stav, i to by bylo možné.

Nové obory

ČESKÁ POZICE: Zaznamenal jsem zprávu, že dodáváte bionaftu pro pražský dopravní podnik. Pouštíte se i v této situaci do nových oborů?

DUSPĚVA: Ano. Naše společnost samozřejmě dál žije, nepřerušili jsme vlastní vývoj a pracujeme, jako by nebyla žádná změna. Založili jsme například vlastní autodopravu, protože se chceme soustředit na vysokou kvalitu zásobování čerpacích stanic – především našich vlastních. Také naši zákazníci budou mít jistotu, že když si od nás koupí pohonné hmoty, dostanou ji opravdu ve stejné kvalitě a množství, ve kterém byla odebrána ze skladu.

„Mnoho zákazníků říká: Jak si můžeme koupit auto na alternativní pohon, když tu není nabídka alternativních paliv? My jsme je nabídli.“

ČESKÁ POZICE: A co alternativní paliva?

DUSPĚVA: Tam jsme byli průkopníky prakticky od začátku. Také jsme je plošně nasadili na naše čerpací stanice a slibujeme si od toho rozseknutí rébusu, který připomíná otázku, jestli byla dříve slepice, nebo vejce. Mnoho zákazníků totiž říká: Jak si můžeme koupit auto na alternativní pohon, když tu není nabídka alternativních paliv? A paliváři zase namítají, že když je málo aut, proč plošně nasazovat alternativní paliva na všechny čerpací stanice. My jsme byli jedni z prvních, kdo to udělali.

ČESKÁ POZICE: Myslíte, že biopaliva jsou skutečně správnou cestou? A že opravdu mají budoucnost?

DUSPĚVA: Je to hledání cesty. Potýkáme se s nestabilitou cílů Evropské unie, její směřování je v této oblasti nejednoznačné. Dnes to je určitý doplněk k našim aktivitám. Ale určitě bych si nevsadil na to, že za deset let biopaliva nahradí tradiční fosilní paliva.

ČESKÁ POZICE: Nemají větší šanci spíše elektromobily?

DUSPĚVA: My se na to díváme pragmaticky. Dnes je tu určitý počet zákazníků, kteří od nás kupují fosilní paliva, a určitý počet zákazníků, kteří mají zájem o alternativní paliva. My chceme předložit nabídku oběma skupinám. Elektromobilita ale pro čerpací stanice není příliš zajímavá. Z našich analýz nám vyplývá, že napájení elektromobilů má smysl v místech, kde bude vozidlo stát delší dobu. Tedy doma, v práci nebo třeba u hypermarketů. Ale ani před elektromobilitou se neuzavíráme. Pokud bychom našli návratné projekty, pak do nich samozřejmě půjdeme. Jako obchodníci chceme podchytit každý z trendů.

Byl bych bohatý muž

ČESKÁ POZICE: Počítáte s tím, že ceny ropy a tedy i pohonných hmot půjdou dlouhodobě nahoru? I když tu mohou být krátkodobé výkyvy oběma směry?

„Učili jsme se ve škole, že do 20 let přijde ropný peak – vrchol těžby ropy. Od té doby se tento peak pořád odsouvá dál do budoucna.“

DUSPĚVA: Kdybych to věděl, jsem bohatý muž. Nechci si hrát na prognostika. Pohybujeme se v extrémně volatilním prostředí, které ovlivňují různé spekulace a finanční operace. Mám geologické vzdělání a pamatuji si, že když jsme před 20 lety ve škole rozebírali bilanci ropy, učili jsme se, že do 20 let přijde ropný peak – vrchol těžby ropy. Od té doby se tento peak pořád odsouvá dál do budoucna. Souvisí to s lepší technologií – jak průzkumu, tak těžby.

ČESKÁ POZICE: Kterou umožňuje právě vyšší cena ropy…

DUSPĚVA: Ano. Ze současných ložisek vytěžíme mnohem víc suroviny, než jsme vytěžili před lety. Z hlediska spotřeby ale máme protichůdné trendy. Ve třetím světě a v zemích nastupujících ekonomických tygrů spotřeba prudce stoupá, ale v rozvinutých státech klesá. A myslím, že spotřeba fosilních paliv v Evropě a Severní Americe bude klesat nadále. Spekulovat o ceně ropy je tedy velmi těžké. Pro rok 2013 počítáme s tím, že se cena bude pohybovat plus minus deset až patnáct dolarů oproti současné úrovni. Mohl bych použít klišé – zeptejte se mě, kolik bude stát ropa za sto let, já vám to řeknu úplně přesně. Ale nevím, kolik bude stát zítra.

ČESKÁ POZICE: Kolik bude stát ropa za sto let?

DUSPĚVA: Určitě bude dražší než teď.

ČESKÁ POZICE: Takže ten dlouhodobý trend tu je…

DUSPĚVA: Asi ano. Ale je třeba si také uvědomit, že na cenu pohonných hmot v Česku má často větší vliv kurz koruny k dolaru než cena ropy. Těch faktorů je více. Pohled médií bývá někdy zjednodušený – cena ropy na světových trzích klesla, pohonné hmoty v Česku však nezlevnily. Ale nikdo nevidí, že posílil dolar, což nám prodražilo naše produkty na čerpacích stanicích.

ČESKÁ POZICE: Ovlivní cenu ropy zavádění biopaliv?

DUSPĚVA: To si nemyslím, nic tomu nenasvědčuje.

ČESKÁ POZICE: A co budoucí výraznější hospodářské oživení – ať už přijde dříve, nebo později?

DUSPĚVA: Pravděpodobně ano. Ale ani to oživení by nezvrátilo postupný pokles spotřeby fosilních paliv. Trend snižování energetické náročnosti ve vyspělých zemích je jednoznačný. A správný. Sám pracuji s tím, že náš trh se bude postupně zmenšovat a že o to důležitější bude efektivita, nákladovost, obchodní pružnost. Modernizace Evropy jde proti nám. Jestliže před deseti lety spotřeboval osobní automobil osm litrů nafty na sto kilometrů, dneska je to pět. A to nemluvíme o těžkém průmyslu, o energetice. Nemluvíme o tlaku levného břidlicového plynu v USA, který vytlačuje kapalná paliva z energetiky a z teplárenství.

ČESKÁ POZICE: Trh se tedy zmenšuje, což znamená vyšší nabídku ropy. Ale ta by přinesla pokles cen a přestala by se vyplácet těžba v méně přístupných oblastech. Omezením těžby by cena ovšem zase rostla. Máme počítat s takovými protichůdnými tlaky?

DUSPĚVA: Přesně tak. Ale je třeba také brát v úvahu vliv spekulativních operací. Když sledujete, kolik volných finančních prostředků jde do hedgeových fondů a dalších finančních institucí… Tyto fondy mají omezené spektrum investic – do dluhopisů, akcií, ale samozřejmě i komodit. A pak najednou zjistíte, že vliv těchto papírových operací na cenu komodit je často větší, než je reálný vliv nabídky a poptávky.

ČESKÁ POZICE: Takže tu zase máme riziko bubliny, která může jednou prasknout?

DUSPĚVA: Určitě. Česko je malý trh, takže se na to díváme jenom jako diváci. Ale i zde přestávají platit staré jistoty. Dříve jsme vycházeli z toho, že vývoj cen je daný poptávkou, takzvaným slunečním klíčem. Topné oleje a nafta byly dražší v zimní sezoně, ceny benzinu rostly před motoristickou sezonou. A toto vše se mění. Benzin teď výrazně zdražoval v lednu a únoru – mimo dopravní sezonu.

Jan Duspěva (38)

Generálním ředitelem a předsedou představenstva Čepra je od začátku letošního roku. Vystudoval inženýrskou geologii na Univerzitě Karlově. Pracoval ve společnostech Benzina a Unipetrol Rafinérie, v Čepru pracuje od září 2005. Do konce loňského roku byl obchodním ředitelem. Je uznávaným odborníkem na boj proti daňovým podvodům. Je ženatý, má dvě děti. Ve volném čase se věnuje sportu a četbě.

Autor: