Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Šéf Avastu: Kyberzločinci? Profesionálové

USA

  8:51
Šéf bezpečnostní společnosti Avast Vincent Steckler v rozhovoru říká: „Kyberzločinci už nejsou teenageři, ale profesionálové, pro které je krádež vašich dat byznys. Musíme proto chránit nejen každý počítač a mobil, ale bránu do každé domácnosti.“

Bezpečnost na internetu – ilustrační foto. foto: Shutterstock

Zachraňovat napadený počítač nemusí jen zaměstnanci firemních IT oddělení či nezkušení uživatelé. I sám šéf hvězdné české bezpečnostní společnosti Avast Vincent Steckler musel nedávno dávat dohromady počítač své matky, která se stala obětí zlodějů dat. Jako miliony jiných po celém světě i ona uvěřila útočníkům, kteří se vydávali za zástupce důvěryhodné společnosti a slibovali pomoc s počítačem. Namísto pomoci však její PC zaneřádili softwarem, který měl za úkol zjistit veškerá citlivá data, včetně třeba těch o platebních kartách. Steckler proto varuje, že by hlavně lidé sami měli být obezřetnější. Jím vedená firma a další v oboru internetové bezpečnosti se snaží každý den chránit zákazníky před stále se zvyšujícím množstvím útoků.

Dnes navíc čelí výzvě v podobě ochrany takzvaného internetu věcí. A důvěru nechce společnost ztratit ani při práci s daty, která jí o sobě prozradí samotní klienti.

LIDOVÉ NOVINY: Jaké jsou dnes největší bezpečnostní hrozby?

STECKLER: Stále především samotní uživatelé. Podvodných e-mailů, esemesek či vzkazů na sociálních sítích je nepočítaně a lidé na to pořád skáčou. Mezi hrozbami tak vede klasický scam, kdy se útočník vydává za někoho jiného, aby od uživatele získal citlivá data. Ke zneužívání osobních údajů ale dochází i v důsledku neopatrnosti lidí. Teprve třetí hrozbou v řadě je klasický malware, který krade data, například o platební kartě a podobně.

LIDOVÉ NOVINY: Proč dříve viry ničily data a dnes je kradou?

STECKLER: Je to dané ekonomickou stránkou věci. Dříve viry tvořili rebelující teenageři, toužící po publicitě a uznání komunity. Dnešní kyberzločinci jsou profesionálové, kteří vědí, že když data ukradnou, mohou je využít a zpeněžit. Je to pro ně byznys. Majitel samozřejmě nesmí zjistit, že byl okraden, takže útoky jsou mnohem záludnější a nepříjemnější. Jsou také mnohem rychlejší, i proto počty útoků rostou. Jen za loňský rok jsme zastavili miliardu typů malwaru. Tak rychle se vyvíjí.

LIDOVÉ NOVINY: S nastupujícím internetem věcí rizika nejspíš ještě vzrostou. Jak chcete chránit tuto oblast?

Majitel samozřejmě nesmí zjistit, že byl okraden, takže útoky jsou mnohem záludnější a nepříjemnější. Jsou také mnohem rychlejší-

STECKLER: Nejvíce se zaměřujeme na ochranu internetu věcí přes centrální bod, kterým je nejčastěji router v propojené domácnosti. Chytrá televize je bez internetového připojení nenapadnutelná. Dnes většina domácností vybírá router podle ceny a nabídky operátora, jenže většina dostupných routerů na tom není z hlediska bezpečnosti moc dobře. Asi dvě třetiny domácích routerů lze jednoduše prolomit. Letošní verze Avastu už si s tím, jako možná vůbec první obdobný produkt na světě, umí poradit. To je náš plán, chránit tuto přístupovou bránu do domácnosti. A když ji ubráníme, tak jsme v podstatě ubránili internet věcí.

LIDOVÉ NOVINY: Budete nadále své produkty dávat přímo uživatelům, nebo s nimi půjdete za výrobci?

STECKLER: Výrobci v současnosti nevidí důvod, proč se tím zabývat. Zabezpečení by zvedalo cenu a oni jsou orientovaní na nízké náklady. Je tedy na uživatelích, aby byli dostatečně osvícení a chránili se sami. Výrobcům nedochází, že s rostoucí bezpečností jim mohou vzrůst i prodeje. Většina z nich navíc neprodává přímo, ale přes operátory, tudíž nemají tak dobrý přehled o potřebách a poptávce koncových zákazníků. Proto určitě budeme i nadále cílit přímo na uživatele. To se může změnit, až začnou být útoky na připojená zařízení a domácí routery častější.

LIDOVÉ NOVINY: Další oblastí se zářnou budoucností je práce s velkými daty. Jak se bezpečnostní firma jako Avast angažuje v tomto oboru?

STECKLER: Máme projekt Jumpshot, což je námi ze sta procent vlastněná dceřiná společnost, která vznikla v rámci snahy o diverzifikaci našeho podnikání. Tento projekt pracuje s analýzou velkých dat, je to jedno z odvětví, kde se snažíme etablovat. Jumpshot má servery v Amsterdamu a zákaznický servis v USA, ale většina práce, především té inženýrské, se odehrává v Praze.

LIDOVÉ NOVINY: Tento obor je založen na zacházení s daty o uživatelích. Ti se ale často bojí zneužití citlivých informací...

Náš projekt pracuje s anonymizovanými soubory dat, nikoliv s daty jednotlivců. Nás ani údaje o jednotlivcích nezajímají, jde nám o současné trendy.

STECKLER: Náš projekt pracuje s anonymizovanými soubory dat, nikoliv s daty jednotlivců. Nás ani údaje o jednotlivcích nezajímají, jde nám o současné trendy. Každý náš zákazník v posledním roce viděl na své úvodní obrazovce obrovské okno, které hned na začátku jasně říká: „Přečti si to! Nepřeskakuj!“ Velmi jednoduchým jazykem je tam vysvětleno, co sbíráme, jak a proč. Nejsme jako některé populární aplikace, které sbírají veškerá data o konkrétních uživatelích, a navíc třeba mají servery v zemích, jako je Rusko.

LIDOVÉ NOVINY: Uživatel vám důvěřuje, že jej ochráníte před „šmíráky“, ale teď říkáte, že sami data využíváte. Jak si budujete důvěru?

STECKLER: Je to obchodní výměna. Přístup k anonymizovaným datům za bezpečnostní software zdarma. Naše produkty však lze využívat i bez souhlasu se sbíráním dat, takže je to myslím fér. To u WhatsAppu, Viberu a dalších služeb není možné. V současnosti zhruba 60 procent našich uživatelů data sdílí, tudíž problémy s důvěryhodností očividně nemáme. Na důvěře zákazníků tvrdě pracujeme.

LIDOVÉ NOVINY: Avast je zdarma, což by mohlo vyvolávat obavy, že prodáváte data zákazníků. Jak funguje váš obchodní model?

STECKLER: Zhruba 60 procent našich příjmů jde z freemium produktů, které jsou v základní verzi zdarma a zákazník si může dokoupit funkce navíc, jen asi 40 procent jsou přímé prodeje, transakce od zákazníků. Žádné peníze ovšem nezískáváme prodejem dat o uživatelích. Některé bezpečnostní společnosti to dělají, aniž by to svým uživatelům výslovně říkaly. Spoléháme se na to, že máme velkou uživatelskou základnu. Například na Windows máme zhruba 175 milionů instalací spotřebitelského softwaru. Z nich okolo 10 milionů si později za něco připlatí. Takže zhruba 95 procent zákazníků tvoří ti, kteří využívají software absolutně zdarma. Ale my jsme s tím v pohodě, našemu byznys modelu to vyhovuje. Máme více zákazníků a získáváme více dat a větší přehled o bezpečnostních incidentech, což nám pomáhá vylepšovat naše produkty.

LIDOVÉ NOVINY: A jak získáváte peníze od uživatelů, kteří u vás nic neutratí?

Žádné peníze nezískáváme prodejem dat o uživatelích. Některé bezpečnostní společnosti to dělají, aniž by to svým uživatelům výslovně říkaly.

STECKLER: Peníze získáváme z reklamy, ale nikoli té klasické ve smyslu bannerů. Problémem dneška je, že existuje obrovské množství produktů a je velmi složité odlišit ty dobré a špatné. Když máte produkt, který je široce používán a který má dobrou reputaci, není lepší cesta než se propagovat skrz něj. Když váš software doporučí Avast, může si být uživatel jist, že jde o prověřený, bezpečný a kvalitní produkt. My uživatelům doporučujeme například bezpečné verze prohlížeče Chrome, úložiště Dropbox a další služby, od těchto firem jsme za to placeni. To je způsob, jakým lze monetizovat aplikace zdarma a nedopouštět se neetického jednání.

LIDOVÉ NOVINY: Takto tedy chcete monetizovat i mobilní platformy?

STECKLER: V tuto chvíli se o to nesnažíme. Naším cílem v mobilech je vybudovat solidní uživatelskou základnu, na ní je založen náš obchodní model. Až pak může být mobil monetizován. Ale bude to složitější, protože my spoléháme na data z webových prohlížečů, ale na mobilních platformách řeší uživatelé většinu věcí prostřednictvím aplikací.

Vincent Steckler

Vincent Steckler nezachraňuje jen počítač své matky, jeho firma chrání před útoky více než 230 milionů zařízení po celém světě. Bezpečnostní byznys stále Steckler řídí z Prahy, kde má Avast nadále drtivou většinu svých zaměstnanců. V nejvyšším vedení Avastu je Steckler od roku 2009. Do Prahy přišel z pozice šéfa světového obchodu dalšího hráče v oboru, společnosti Symantec. I pod jeho vedením si firma zakládá na tom, že jsou její produkty zdarma a že se k uživatelům chová férově.

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.