S norskou exportní pýchou, black metalem, je trochu potíž

Subkultura severského metalu má jasno: Potřebujeme evropskou krev a evropské, tedy pohanské náboženství. Norský stát ji podporuje.

Black metal patří do zvláštní kategorie metalové hudby, která je velice rozšířena ve Skandinávii a především synové Norska ji ovládají na vysoké úrovni. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Black metal patří do zvláštní kategorie metalové hudby, která je velice rozšířena ve Skandinávii a především synové Norska ji ovládají na vysoké úrovni. | foto: © ČESKÁ POZICEČeská pozice
Black metal patří do zvláštní kategorie metalové hudby, která je velice rozšířena ve Skandinávii a především synové Norska ji ovládají na vysoké úrovni.

Edvard Munch, Henrik Ibsen či Edvard Grieg už jsou minulostí. Dnešní Norsko kromě fjordů, lyžařů a ženské házené ve světě má proslavit i severská metalová hudba. Vývoz produkce této děsivé subkultury podporuje dokonce stát. Prý to lidi velmi zajímá.

TNBM (True Norwegian Black Metal) se stal jedním z důležitých vývozních artiklů bohatého Norska. Dokonce tak významným, že norské ministerstvo zahraničí pořádá kursy pro své diplomaty, v nichž se seznamují s tímto typem hudby, aby ho pak mohli fundovaně propagovat ve světě. Specifický žánr se vylíhl na počátku devadesátých let s kapelami jako Mayhem, Darkthrone, Burzum, Immortal a Emperor. Typické pro ně byly ječivé vokály, zkreslený zvuk kytar a zběsilé tempo bicích. A nejen to: příznivci norského black metalu, příslušníci a sympatizanti této subkultury, vykazovali jasný protikřesťanský postoj, což vedlo hlavně v letech 1992 až 1995 k několika vraždám a vypalování kostelů.
Postupně si však TNBM získával respekt širší veřejnosti doma i v zahraničí a například skupina Dimmu Borgir vystoupila nedávno na desetitisícovém stadionu v Oslu za doprovodu sboru a symfonického orchestru. TNBM je momentálně pýchou norského kulturního exportu!

I na řezníka mrtvol toho bylo příliš

Ve studeném světě fjordů a jehličnatých lesů se vytvořila kompletní subkultura, hlučná, agresivní a postižená

Black metal patří do zvláštní kategorie metalové hudby, která je velice rozšířena ve Skandinávii a především synové Norska ji ovládají na vysoké úrovni. Kdo by se chtěl blíže seznámit s metalovou hudbou, asi by neměl začít zrovna s black metalem, tento žánr kvůli jeho divnému myšlenkovému světu popravdě řečeno nelze s čistým úmyslem doporučit nikomu. Přesto tato temná hudba má v Norsku velkou skupinu příznivců a ve studeném světě fjordů a jehličnatých lesů se vytvořila kompletní subkultura, hlučná, agresivní a postižená.

Nejbizarnější figurou tohoto světa je zřejmě Varg Vikernes, baskytarista legendární kapely Burzum, který v roce 1994 dostal 21 let vězení za vraždu hudebníka Oystena Aarsetha a za vypálení čtyř kostelů. Aarseth byl rovněž pravověrným satanistou, spolu s Vikernesem hrál ve skupině Mayhem a na hudební scéně vystupoval pod pseudonymem Euronymous.

Kapela dříve koncertovala se švédským zpěvákem Perem Yngvem Ohlinem (Yngve znamená mrtvý), o němž dokonce i Aarseth tvrdil, že není normální. „Co jiného můžeme říct o člověku, který nejí jen proto, aby se na jeho těle pak objevily rány způsobené hladověním,“ prohlásil Aarseth o Mrtvém. Zpěvák měl ve zvyku dlouho před koncertem zahrabat svoje oblečení do země, aby zahnilo, a na pódiu v něm pak mohl zpívat s plným procítěním.

Ohlinova kariéra netrvala dlouho, bylo mu jen 22, když se loveckou puškou střelil do hlavy. Mrtvolu našel sám Euronymous, rychle pořídil několik fotografií, z nichž pak jednu použil na přebalu pozdějšího alba kapely. Kvůli podobným excesům opustil skupinu baskytarista s výřečným uměleckým jménem Necrobutcher (Řezník mrtvol). Formace koncertuje dodnes a zpěvák, Maďar Attila Csihar, je jediný, který se nepojmenoval po nějakém strašidelném monstru.

Mnohem víc kostelů je třeba podpálit!

Black metal je v Norsku stejně populární jako tradičnější hudební proudy. Například Gaahl, někdejší zpěvák známé kapely Gorgoroth (název podle planiny v Mordoru z knihy Pán prstenů), kterou v roce 1992 založil metalista Infernus, se podílí na návrhu módní kolekce pro ženy. Gaahl se přihlásil k homosexualitě, je vegetarián a věnuje se norskému šamanismu. Jeho jméno je spojeno s děsivými názvy alb jako například Destroyer, Incipit Satan či Ad Majorem Satanus Gloriam.

Příznačná hudební ukázka z produkce sestavy Gorgoroth.

Gaahl loni získal v Norsku cenu Homosexuální osobnost roku, přitom černochy, mulaty a muslimy považuje za podlidi

Ghaal loni v Norsku získal cenu Homosexuální osobnost roku, přitom černochy, mulaty a muslimy považuje za podlidi. Adoruje Caligulu, Nera a také již zmiňovaného metalistu Varga Vikernese.

Mimo jiné také souhlasí s podpalováním křesťanských kostelů. „Takové činy stoprocentně podporuji. Mnohem více kostelů se mělo podpálit už v minulosti, ale platí to i pro budoucnost. Musíme zpřetrhat veškeré vztahy s křesťanskou vírou. Satanismus hlásá svobodu jednotlivce, každý, kdo se narodil jako král, také se jím stane. A naopak ti, kdo se narodili jako sluhové, nikdy neuznají Satana,“ zformuloval Gaahl svoji vizi v jednom videorozhovoru, který server YouTube z nabídky před časem vymazal kvůli nevhodnému obsahu.

Kytarista Gorgorothu s uměleckým jménem King ov Hell v jednom interwiev rovněž prohlásil, že posláním jeho hudby je šíření satanismu. Přitom King ov Hell, jenž hraje se skupinou od roku 1999, do roku 2008 učil na základní škole.

Vězení vypadalo jako bazar

Je velice důležité připomenout, s jakou oblibou prezentují norská média představitele této prapodivné subkultury. Z Varga Vikernese se stala mediální hvězda, mládež ho zbožňovala a poté, co spáchal vraždu a byl obviněn z podpalování kostelů, se jeho cédéčka během několika dnů kompletně vyprodala. Odsouzen byl na 21 let, propuštěn v roce 2009 po patnácti letech. Možná, že by se na svobodu dostal i dříve, jenže v roce 2003 z vězení utekl a když ho policie zadržela, v autě, které ukradl, se našla automatická puška se 700 náboji.

Vikernese ve vězení prý nejvíce šokovalo, že z 36 mužů v jeho bloku byli kromě něj jen dva etničtí Norové. „Ze zbylých 33 byl jeden Polák a jeden Němec, ostatní Afričané, Pákistánci a Arabové. Na druhém bloku byla situace obdobná. Celé vězení vypadalo jako bazar. Bylo tohle skutečně Norsko?“ vzpomíná Vikernes.

Baskytarista skupiny Burzum považuje islám za imperialistické náboženství. „Oni dobře vědí, že jediný způsob, jak mohou získat světovou nadvládu, je přesunout své potomky do civilizovaných, silných a bohatých států en masse. Rodí se jak krysy a pokud jim dovolíme tu zůstat, je jen otázka času, než se stanou majoritou, a když se to stane, nepotřebují už vojenskou sílu, aby získali kontrolu. Naše slabá a tolerantní ,demokracie´ nás o tom ujišťuje. Už teď je 40 procent všech dětí v Oslu takovými přistěhovalci,“ prohlásil nedávno.

Evropskou krev!

Vikernes má i recept, náramně se podobající návodu z Breivikova manifestu.

„Je toho moc, co by se mělo změnit, pokud si přejeme, aby naše civilizace přežila. Nejprve bychom se potřebovali zbavit všech neevropských přistěhovalců. Nemám v úmyslu se dotknout jižních Evropanů, ale podívejte se, co s nimi provedlo mísení ras! Kdyby nebylo rasového mísení a křesťanství, Řecko by například stále rodilo brilantní filozofy a krásnou kulturu. Co z toho dnes zbylo? Musíte se dokonce usilovně snažit, abyste tam dole našli funkční záchod. Tam dole je taková kriminalita, že každý obyčejný Skandinávec by úžasem spadl ze židle, kdyby mu někdo řekl, jak zlé to tam je. A všichni víme, jaké ,požehnání´ zanechalo turecké dědictví i zbytku Balkánců. Nenazval bych to zrovna nejharmoničtější oblastí světa. Takže nejprve bychom potřebovali jen evropskou Skandinávii. Evropskou krev a evropské, tedy pohanské náboženství. Kdyby se tohle provedlo, skutečně bychom neměli k řešení tolik jiných problémů. Zbytek by přišel přirozeně,“ navrhuje Vikernes.

Je pozoruhodné a varující, kolik mladých lidí vzhlíží k představitelům black metalu a sdílí jejich názory na společnost. A ještě pozoruhodnější je, že norský stát této ideologii zbožňování satanismu a nihilismu zjevně nevěnuje patřičnou pozornost. Místo toho ministerstvo zahraničí tuto hudbu se strašidelným kontextem oficiálně podporuje jako kulturní exportní artikl.