Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Rychlotrať Berlín-Praha-Vídeň: Miliardový projekt bez happy endu

  16:22

Aktuálně.cz informuje, že na projektu rychlodráhy mezi Berlínem, Prahou a Vídní přišlo Česko o 60 miliard.

Aktualizováno. Provoz pendolin znamená pro České dráhy roční ztrátu v řádu několika set milionů korun, jen v roce 2010 se náklady vyšplhaly na 960 milionů korun, informoval v pondělí ráno web Aktuálně.cz. Za italské „supervlaky“ zaplatily ČD sedm miliard. „To je ale jen desetina skutečné ztráty, kterou utrpěla česká železnice krachem projektu rychlostních vlaků z Berlína přes Prahu do Vídně,“ dopočítává Aktuálně.cz s tím, že dalších šedesát miliard bylo bez očekávaného užitku investováno do stavby I. koridoru mezi Děčínem, Prahou, Českou Třebovou, Brnem a Břeclaví.

Aktualizace: České dráhy v pondělním odpoledni označily informace zveřejněné Aktuálně.cz za nepravdivé a budou proti nim „postupovat právními kroky“. Tiskový mluvčí ČD Petr Šťáhlavský uvedl, že účetní ztráta ani náklady pendolin nedosahují zmíněných 960 milionů korun. „Účetní ztráta se pohybuje kolem 250 milionů korun a provozně jsou pendolina v zisku, hospodaření vlaků se postupně stále zlepšuje,“ upřesnil Šťáhlavský.

O výstavbě rychlodráhy Berlín – Praha – Vídeň rozhodla vláda v roce 1995 schválením česko-německo-rakouské memoranda. Dokument počítal s tím, že koridor bude dokončen během sedmi let. Vlaky na něm budou moci jezdit rychlostí přes 160 kilometrů v hodině, a proto ČD nakoupily pendolina.

Jenže původní plán dostal během let vážné trhliny. Od stavby některých částí koridoru se upustilo, jiné úpravy tratě byly provedeny jen částečně. A konečný účet? Jak vyplývá ze zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu, ze schválených 24 miliard v roce 1995 narostla částka do roku 2002 na 41 miliard korun. Ukazuje se ale, že vynaložené prostředky spojení Prahy s Berlínem a Vídní rychlodráhou pravděpodobně nezajistí.

„Protože jsme nedostavěli koridor, tak Němci odstoupili od smlouvy a nepustili na své koleje pendolina," cituje Aktuálně.cz bývalého ředitele Českých drah Rudolfa Mládka. Dráhy sice připouštějí, že se memorandum z roku 1995 nenaplnilo, ale příčinu nevidí na české straně. Dle jejich tvrzení je totiž Česko s pracemi na rychlodráze nejdál. Rakušané ani Němci však nemají důvod spěchat. Další podrobnosti k tomu naleznete na Aktuálně.cz.

Již na podzim loňského roku upozornila Česká televize, že Evropská komise zveřejnila seznam tratí, které podpoří pro dokončení páteřní sítě evropských rychlodrah a mezi vyvolené se však nedostal žádný český projekt. Hrozí tak, že vysokorychlostní koridor z Berlína do Vídně nepovede přes Prahu a že se českému území zcela vyhne. A co s pendoliny? S nimi se svezeme aspoň do Žiliny.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!