Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Ruská informační válka a bezradnost Západu

Vladimír Putin

  9:19
Propagandistický aparát ruského prezidenta Vladimira Putina používá zdánlivě seriózní politicko-expertní platformy na internetu, ze kterých citují západní média. A až v krizových situacích se ukáže, že jde o nástroje ruské propagandy. Píše Petr Pietraš.

Vladimir Putin a ruská kyberválka. foto: ilustrace Richard CortésČeská pozice

Již v antice se vědělo, že sdílení nebo zamlčení informace může zásadně ovlivnit politickou situaci. A není-li přehledná, je nejlepší přerušit veškerou komunikaci. Proto bylo 28. června 1914 v Sarajevu po atentátu na následníka trůnu Františka Ferdinanda d’Este přerušeno telefonní i telegrafické spojení z města.

Už delší dobu se ví, že propagandistický aparát ruského prezidenta Vladimira Putina manipuluje s informacemi pro vnitřní Rusko. Nyní však bylo zveřejněno, že se zaměřuje i na západní veřejné mínění, přičemž Západ si s touto manipulací neví rady.

Ovlivňování témat

Po vypuknutí ukrajinské krize se na internetových diskusních fórech západních médií, jako je britský deník The Guardian, americký týdeník Forbes, jeho německý protějšek Der Spiegel či švýcarský list Neue Zürcher Zeitung, začalo objevovat mnoho komentářů, jež byly k opozičnímu hnutí značně kritické – například že události na náměstí Majdan jsou dílem americké tajné služby CIA či že v Kyjevě vládnou fašisté.

V roce 2012 zveřejnily ruské opoziční noviny Novaja gazeta reportáž o manipulaci s internetovými diskusemi v Rusku. Členka redakce se nechala zaměstnat u firmy se sídlem v Olginu u Petrohradu, v níž odborníci na veřejné mínění píší příspěvky do blogů na ruskojazyčných webových stránkách, které diskreditují kritiky Kremlu, a následně je posílají na internetová diskusní fóra, sociální sítě nebo Twitter, čímž ovlivňují nejdiskutovanější témata.

Signály, že ruský propagandistický aparát je aktivní i na Západě, se objevují již nějakou dobu

Signály, že ruský propagandistický aparát je aktivní i na Západě, se objevují již nějakou dobu. Většinou šlo o IP adresy a e-maily ruského původu nebo o stovky v podstatě totožných diskusních příspěvků jen s jiným autorem. Nyní ale zveřejnila skupina hackerů Anonymous International dokumenty a e-maily Agentury pro analýzu internetu se sídlem v Petrohradě.

Tato skupina na sebe upozornila již několikrát – zveřejnila například novoroční Putinův projev ještě předtím, než jej vysílala ruská televize, detaily příprav krymského referenda nebo e-maily Igora Girkina, bývalého spolupracovníka ruské tajné služby, který pod jménem Igor Strelkov vystupuje v Doněcké lidové republice jako vojenský velitel.

Placení ruští blogeři

Dokumenty zveřejněné skupinou Anonymous International ukazují, jak placení ruští blogeři postupují, aby získali dominantní postavení na webových stránkách s komentáři, ovlivňují diskuse na sociálních sítích či rozkládají komunity s odlišnými názory. A také analýzy sociálních sítí Facebook, Twitter, LinkedIn nebo YouTube, věk uživatelů, dobu, kdy jsou nejaktivnější, jejich politické preference – například Twitter především používají stoupenci Demokratické strany prezidenta USA Baracka Obamy, přičemž v případě LinkedIn jsou v menšině.

Součástí ruských dokumentů jsou i návody, jak umisťovat komentáře na americké zpravodajské servery, jako je Politico, Huffington Post nebo Fox News, jsou-li příspěvky okamžitě zveřejňovány, nějak filtrované a míra tolerance ke sprostým nadávkám. Několik set blogerů vytvářejících tyto příspěvky jsou údajně studenti, kteří si chtějí přivydělat.

Dokumenty zveřejněné skupinou Anonymous International ukazují, jak placení ruští blogeři postupují, aby získali dominantní postavení na webových stránkách s komentáři

Tito placení ruští blogeři dostávají instrukce, jaká témata a pojmy mají používat. Každý komentář musí obsahovat klíčová slova v názvu i v samotném komentáři a mít co nejvíce propojení na další blogy nebo YouTube. Každý bloger musí denně zveřejnit 50 komentářů na zpravodajských serverech, mít 50 vstupů na Twitteru a být aktivní na šesti facebookových profilech. Pokud příspěvek nesplňuje zadaná kritéria, není honorován.

Vjačeslav Volodin a internet

Podle Anonymous International je spojkou mezi Agenturou pro analýzu internetu a Kremlem „gastronomický král“ Jevgenij Prigošin. Jeho firma Concord proplácí agentuře měsíčně účty ve výši zhruba milion dolarů. Prigošinovi se říká Putinův kuchař nejen proto, že se osobně znají, ale i proto, že své gastronomické impérium vybudoval díky restauracím v Petrohradě a Moskvě, státním zakázkám pro armádu a školství i cateringu na významné akce, například Petrohradské ekonomické fórum.

Zveřejněné dokumenty obsahují zprávy o činnosti určené údajně pro Vjačeslava Volodina, který má v Putinově prezidentské administrativě na starosti internet. Ten byl povolán do Kremlu na vrcholu protestů proti nesrovnalostem v parlamentních volbách v roce 2011 a je tvůrcem nové internetové strategie – místo cílené manipulace Kreml systematicky ovlivňuje veřejné mínění. Tato strategie byla v Rusku natolik úspěšná, že ji Moskva začala používat i na Západě.

Dokumenty obsahují zprávy o činnosti určené údajně pro Vjačeslava Volodina, který má v Putinově prezidentské administrativě na starosti internet

S tímto závěrem se shoduje analýza The Anatomy of Russian Information Warfare (Anatomie ruské informační války) Jolanty Darczewské z varšavského think tanku Centrum pro studium Východu (Ośrodek Studiów Wschodnich), v níž rozebírá ruskou propagandistickou ofenzivu při anexi Krymu, která významně přispěla k jejímu úspěchu. Podle Darczewské Rusové svou novou strategii začali vytvářet v roce 2000 společně se změnami v organizaci armády. Tehdy se znovu dostal do popředí Stalinův program psychologického a propagandistického vedení války, který v devadesátých letech 20. století upadl v zapomnění.

Součást vojenské doktríny

Nová ruská strategie se opírá o ideje nacionalistického intelektuála Alexandra Dugina a analytika sovětské tajné služby KGB Igora Panarina, kteří jsou zastánci velkoruské expanze a přesvědčení, že Západ vede proti Rusku propagandistickou válku. V tom se shodují s ruským prezidentem Vladimirem Putinem, který považuje internet v první řadě za projekt CIA.

Tato strategie se liší od tradiční propagandy a soustřeďuje se především na ovlivňování společnosti, kontrolu veřejného mínění, zkreslování faktů, šíření vymyšlených a zmanipulovaných informací, lobbování či vydírání. Jarno Limnell, šéf kyberbezpečnostního oddělení softwarové firmy McAfee, řekl v rozhovoru pro německý deník Die Welt, že informační válka na internetu a sociálních sítích se stala pro Rusko součástí vojenské doktríny.

Informační válka na internetu a sociálních sítích se stala pro Rusko součástí vojenské doktríny

V této kyberválce se neútočí na infrastrukturu nebo vojenská zařízení, ale manipuluje lidmi i veřejným míněním a zasévá rozkol mezi členské státy NATO. Tomu odpovídá i skandál v Polsku s odposlechem ministra zahraničních věcí Radosława Sikorského, v němž se v soukromém rozhovoru s bývalým ministrem financí Jackem Rostowským negativně vyjadřuje o americko-polských vztazích. Nebo prohlášení generálního tajemníka NATO Anderse Fogha Rasmussena, že evropské iniciativy proti těžbě břidlicového plynu podporuje Moskva, aby udržela evropskou závislost na ruském plynu.

Důvěryhodnost zdrojů

Ověřitelnost informací je problémem internetu od jeho počátku, v současnosti se ale nově týká i důvěryhodnosti zdrojů. Ruské tajné služby již delší dobu používají zdánlivě seriózní politicko-expertní platformy na internetu, ze kterých citují západní média, a až v krizových situacích se ukáže, že jde o nástroje ruské propagandy.

Západ si s novou situací zatím neví rady

Západ si s touto novou situací zatím neví rady. Jeho bezradnost pak popsal britský politický poradce Simon Anholt v německém deníku Süddeutsche Zeitung: „Je omyl si myslet, že internet coby svobodný komunikační prostor vede k větší svobodě. Z toho, že je svobodný, totiž ještě nevyplývá, že je imunní vůči manipulaci. A Západ na to nemá žádnou odpověď, protože cenzura nemůže být řešením.“

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...