Lidovky.cz

Ročně zmodernizujeme zhruba sto čerpacích stanic

  10:14
„To hlavní z našeho pohledu je, že čerpačky musejí vypadat pěkně, příjemně. Že tam bude nejen super káva a jiná nabídka, ale i perfektní servis. To, jak se k zákazníkovi chováme,“ říká v rozhovoru šéf společnosti MOL v Česku Richard Austen.

Richard Austen, šéf společnosti MOL v Česku. foto: Foto Tomáš KristMAFRA

Zhruba rok vídají řidiči v Česku zelené pumpy se značkou MOL. Nejčastěji tam, kde stály původně stanice Lukoil a Agip, které maďarský petrolejářský koncern koupil. Kromě toho patří u nás společnosti MOL, která těží a zpracovává ropu a plyn a ve 40 zemích zaměstnává na 28 tisíc lidí, i modré pumpy Pap Oil. Za 2,5 miliardy korun chtějí Maďaři nyní celou svou síť zmodernizovat. „V roce 2019 bychom měli mít vše hotovo,“ říká šéf společnosti MOL v Česku Richard Austen.

LIDOVÉ NOVINY: Máte nějaký průzkum, jak Češi značku MOL přijali?

AUSTEN: Máme. Spontánní znalost této značky mezi českými spotřebiteli je kolem 30 procent. Samozřejmě jsme ještě daleko za tradičními hráči, kteří se na zdejším trhu pohybují už dlouhou dobu. Je před námi ještě hodně práce, abychom se posunuli na významnější úroveň znalosti.

LIDOVÉ NOVINY: Co například?

Spontánní znalost značky MOL mezi českými spotřebiteli je kolem 30 procent. Jsme ještě daleko za tradičními hráči, kteří se na zdejším trhu pohybují už dlouhou dobu.

AUSTEN: Chystáme určitou kampaň, ale v první řadě, na čem pracujeme, je přestavba celé sítě. V těchto dnech dobíhá projekt rebrandingu všech čerpacích stanic, které máme na českém trhu. Částečně ještě bude pokračovat přechod některých pump Pap Oil do značky MOL. Celá síť těch původně čtyř značek (Slovnaft, Pap Oil, Lukoil, Agip – pozn. red.) byla nyní konsolidována na dvě, na MOL a Pap Oil.

A to, do čeho nyní velmi investujeme a od čeho hodně očekáváme, je rekonstrukce vnitřních obchodů. Značka služeb a stylu vybavení Fresh Corner je naší vlajkovou značkou, v současnosti je v tomto stylu vybaveno už kolem 60 stanic. Letos by se počet měl zvýšit na 140 takto vybavených stanic.

LIDOVÉ NOVINY: Na kolik vás celý projekt rebrandingu a rozvoje všech pump vyjde?

AUSTEN: Pro tento rok máme naplánovanou téměř jednu miliardu korun kapitálových investic. Ve větším horizontu zhruba 100 milionů dolarů, tedy nějakých 2,5 miliardy korun.

LIDOVÉ NOVINY: Čemu říkáte větší horizont?

V první řadě pracujeme na přestavbě celé sítě. V těchto dnech dobíhá projekt rebrandingu všech čerpacích stanic, které máme na českém trhu.

AUSTEN: Asi tři roky. V roce 2019 bychom měli mít vše hotovo. Ročně zmodernizujeme zhruba sto čerpacích stanic. Na každou čerpačku je to nový design, tedy včetně práce architekta, nový nábytek. Sto pump za rok je tedy podle mne poměrně ambiciózní plán.

LIDOVÉ NOVINY: Uvažujete o rozšíření nynějšího počtu 306 benzinek nějakou další akvizicí?

AUSTEN: Nyní v nejbližší době takový plán nemáme. Ale myslíme si, že český trh se bude ještě dál konsolidovat. Že některé sítě ještě budou na prodej.

LIDOVÉ NOVINY: Například?

AUSTEN: Nemám na mysli žádnou konkrétní.

LIDOVÉ NOVINY: Když jste dokončili akvizici všech koupených značek, přiblížili jste se českému lídru Benzině. Unipetrol se svou sítí Benzina ale nyní postupně navyšuje počty pump i prodaného množství, a tedy i svůj vedoucí podíl v Česku. Chcete ho dotáhnout?

Pro tento rok máme naplánovanou téměř jednu miliardu korun kapitálových investic. Ve větším horizontu zhruba 100 milionů dolarů, tedy nějakých 2,5 miliardy korun.

AUSTEN: Unipetrol je, zjednodušeně řečeno, na domácí půdě. Takže jeho ambice, aby co nejvíc navýšil svůj podíl, jsou přirozené. Myslím, že to dělají šikovně. Pokud budeme mít možnost nakupovat další čerpací stanice a budou nám smysluplnost takové transakce potvrzovat čísla, půjdeme do toho. V tuto chvíli jsme ale spokojení s naším nynějším počtem a soustřeďujeme se na to, dostat stanice MOL do nejvyššího standardu a postupně se pak zaměřit i na značku Pap Oil, která na tom zatím není technicky úplně nejlépe.

LIDOVÉ NOVINY: Modrých Pap Oilů s papouškem ve znaku je u nás necelá třetina ze všech vašich 306 benzinek a už loni jste oznámili, že možná tuto síť zrušíte a přebarvíte také do zelených MOL. Už máte jasno o dalším osudu Pap Oilů?

AUSTEN: V létě padne rozhodnutí. V současnosti převládá názor, že značka Pap Oil zůstane, i když asi ne v takovém počtu jako dosud. Možná kolem 70 by jich zůstalo. Ale budou z nich takové pěkné, malé moderní stanice.

LIDOVÉ NOVINY: Značka MOL bude tedy v Česku pro vás dominantní?

AUSTEN: Jednoznačně.

LIDOVÉ NOVINY: Znamenalo by to, že by z Pap Oilu byl takový lowcost, levnější varianta tankování?

V tuto chvíli jsme spokojení s naším nynějším počtem a soustřeďujeme se na to, dostat stanice MOL do nejvyššího standardu a postupně se pak zaměřit i na značku Pap Oil, která na tom zatím není technicky úplně nejlépe

AUSTEN: Mohou být levnější, ale nemusí. Cena bude záviset na tom, kde ty čerpačky leží. To se ještě uvidí. Ale mohla by tam být trochu jiná nabídka, víc lokálně zaměřená. Něco jako když byste přišel do nějakého místního koloniálu, kde bude k dispozici zboží mimo jiné také od místních dodavatelů.

LIDOVÉ NOVINY: A jaké jsou naopak výhody, pokud byste se rozhodli pro jednotnou síť všech pump se značkou MOL a Pap Oil zrušili?

AUSTEN: Například to, že nemusíte přemýšlet o těchto věcech. Máte jednotný koncept, jednotné dodavatele, jednotné standardy, které dodržujete. Je to finančně výhodnější. I když samozřejmě nelze jednoznačně říci, že jednotný koncept je ve všech ohledech výhodnější. Byly tu firmy, které šly také duální strategií dvou značek, ale myslím, že s tím nebyly úspěšné.

LIDOVÉ NOVINY: Bylo to na Slovensku podobné, když maďarský MOL ovládl tamní Slovnaft, včetně čerpacích stanic? Uvažovalo se, že by zmizely stanice Slovnaft úplně a nahradila všechny značka MOL?

AUSTEN: Zpočátku se takové úvahy vedly. Ale posléze bylo jasné, že Slovnaft je na Slovensku tradiční značka a MOL ustoupil od plánu změny značky do jednotného stylu MOL.

LIDOVÉ NOVINY: Unipetrol pravidelně zveřejňuje tržní podíl sítě Benzina na maloobchodním prodeji v Česku. Chce do konce roku dosáhnout 20 procent. Máte i vy konkrétní cíl?

Nelze jednoznačně říci, že jednotný koncept je ve všech ohledech výhodnější. Byly tu firmy, které šly také duální strategií dvou značek, ale myslím, že s tím nebyly úspěšné.

AUSTEN: Podobné tvrdé cíle si nedáváme. Samozřejmě že chceme růst, ale kromě prodaného objemu pohonných hmot sledujeme i příjmy z ostatního zboží. Už nyní se dostáváme do situace, kdy profit z prodaných pohonných hmot je téměř stejný jako profit z prodeje zboží v obchodu na té pumpě. Myslím, že v budoucnu se dokonce větší podíl přesune na ty obchody.

LIDOVÉ NOVINY: Pumpy leckde už dnes spolupracují s konkrétním obchodním řetězcem. Třeba Shell na řadě prodejen má spolupráci s Billou. Lukoil, než jste ho převzali, zkoušel podobnou spolupráci se Žabkou. Budete v zapojení obchodního řetězce pokračovat?

AUSTEN: Nebudeme. To, o čem mluvíte, jsme zkoušeli nejen se Žabkou. Ale nenašli jsme nakonec model spolupráce, který by byl výhodný pro obě strany. Ale pracujeme na jiných projektech. Třeba na vyzvedávání balíků nebo poštovních službách obecně, teď když na to nebude mí Česká pošta monopol. Na tom pracujeme.

LIDOVÉ NOVINY: To znamená, že byste na čerpacích stanicích zřídili cosi jako pobočku České pošty?

Už nyní se dostáváme do situace, kdy profit z prodaných pohonných hmot je téměř stejný jako profit z prodeje zboží v obchodu na té pumpě. Myslím, že v budoucnu se dokonce větší podíl přesune na ty obchody.

AUSTEN: Možná ne České pošty, ale nějakého nezávislého poskytovatele stejné služby. Nebo budeme fungovat ve spolupráci s nějakým internetovým obchodem, jehož zboží si lidé mohou vyzvedávat na čerpací stanici.

LIDOVÉ NOVINY: Čerpací stanice se v poslední době také předhánějí i v nabídce údajně nejkvalitnější kávy nebo párků v rohlíku, jaké si prý nikde jinde zákazník koupit nemůže. Proč se předháníte v oboru, který nesouvisí s prodejem pohonných hmot nebo provozem automobilů? Proč ne třeba v kvalitě myček?

AUSTEN: To jsou věci, které na čerpací stanici musíte mít. Když ale budete mít špičkovou myčku a nebudete mít dobré kafe, hodně lidí se u vás nezastaví. Nebo si rychle umyjí auto a zmizí. Ale pokud máte kromě toho ještě další nabídku, můžete zákazníka upoutat déle. To vámi zmíněné kafe je obrovské lákadlo pro lidi. A jeho kvalita je jednou z věcí, kterými se snažíme odlišit. To hlavní ale z našeho pohledu je, že čerpačky musí vypadat pěkně, příjemně. Že tam bude nejen super káva a jiná nabídka, ale i perfektní servis. To, jak se k zákazníkovi chováme.

LIDOVÉ NOVINY: Máte v tom rezervy?

AUSTEN: Přiznávám, že se to mnohem snáz řekne, než udělá. Všichni máme s ochotou i neochotou a vůbec vystupováním obsluhy své zkušenosti. Všude. Nejen u čerpacích stanic. Je jednoduché investovat do věcí, když máte peníze, ale mnohem důležitější je nastavit úroveň obsluhy tak, abyste se tam cítil opravdu jako zákazník. Jako číslo jedna.

LIDOVÉ NOVINY: Co tím myslíte?

Možná budeme fungovat ve spolupráci s nějakým internetovým obchodem, jehož zboží si lidé mohou vyzvedávat na čerpací stanici

AUSTEN: Tak, jak to my vnímáme, to znamená, že když přijdete na pumpu, abyste se tam cítil jako pan zákazník. Neznamená to, že budou všichni chodit k nám a jen proto, že jsme MOL a máme dobré služby. Ale já to chápu tak, že si řidič bude moct říkat – když jsem zastavil u MOL nebo Pap Oilu, měl jsem příjemný pocit. Pravděpodobně nikdo nepřijde s nějakým extra vynálezem nebo novinkou, kterou si dá na pumpu a bude říkat – jsem jiný. Protože základní koncepty jsou všude stejné. Rozhodují detaily. A nejdůležitější je lidský prvek.

LIDOVÉ NOVINY: To zní jako z nějaké marketingové příručky...

AUSTEN: Možná ano, chceme zkrátka investovat hodně peněz nejen do toho „železa“ nebo hardwaru, ale chystáme letos i velký program, který bude pokračovat i v příštím roce, zaměřený na školení provozovatelů a obsluhy našich čerpacích stanic. Aby měl zákazník v povědomí, že když se zastavil u pumpy MOL, dobře se tam o něj postarali.

LIDOVÉ NOVINY: Jenže motivovat lidi znamená je také dobře zaplatit. Podle čeho jsou nájemci vašich pump odměňováni nebo placeni? Podle prodaného množství paliva?

AUSTEN: Ano. Čím větší obrat nad plán dosahují, tím mají větší bonusy k fixní částce.

LIDOVÉ NOVINY: Budete v rámci přestavby pump měnit i jejich obsluhu? Nebo nabírat nové nájemce?

Chceme investovat hodně peněz nejen do toho „železa“ nebo hardwaru, ale chystáme letos i velký program, který bude pokračovat i v příštím roce, zaměřený na školení provozovatelů a obsluhy našich čerpacích stanic. Aby měl zákazník v povědomí, že když se zastavil u pumpy MOL, dobře se tam o něj postarali.

AUSTEN: Nájemci a úroveň obsluhy jsou naprosto klíčoví pro náš byznys. Takže ano, plánujeme kampaň, ve které budeme hledat nové nájemce pro čerpací stanice. To neznamená, že ke změně dojde hned. Ty současné, kteří jsou dobří, budeme podporovat. A budeme se snažit je měnit tam, kde prodej není takový, jak by podle našeho soudu mohl být.

LIDOVÉ NOVINY: Máte už dnes odhad, u kolika pump provozovatele vyměníte?

AUSTEN: Máme, ale nechci jej v tuto chvíli říkat.

LIDOVÉ NOVINY: Maloobchodním prodejem v poslední době hýbe téma nabídky biopaliv a alternativních paliv. Například biopaliva jako benzin s lihem E85 nebo řepkový olej B100 zmizely kvůli snížení státní podpory, a tedy vysoké ceně z nabídky skoro všech pump. Změní se to?

AUSTEN: Tahle vysokoobjemová biopaliva neplánujeme prodávat. Musíme splnit určitý emisní cíl daný zákonem, takže biopaliva stejně jako ostatní prodejci prodáváme, ale jen přimíchaná do klasického benzinu a nafty.

LIDOVÉ NOVINY: A co alternativy, jako je stlačený zemní plyn CNG, LPG nebo elektřina? Síť plnicích a dobíjecích stanic je stále u nás chabá, ale je tu velký tlak na její rozšíření. Využijete toho?

AUSTEN: Co se týče LPG, to máme u 60 čerpacích stanic a rozšiřovat to budeme ještě k 90 stanicím. CNG je zatím u nás na osmi pumpách a to zvýšíme o jedenáct. V příštím roce bychom měli mít i dobíjecí přípojky pro elektroautomobily, a to na 22 pumpách. V tuto chvíli nemáme žádnou.

LIDOVÉ NOVINY: To působí dojmem, že z alternativních paliv věříte především v rozvoj elektřiny.

Musíme splnit určitý emisní cíl daný zákonem, takže biopaliva stejně jako ostatní prodejci prodáváme, ale jen přimíchaná do klasického benzinu a nafty

AUSTEN: Řekl bych to takhle: Nevím, zda věříme, ale věříme, že to ve větší míře může přijít. Velké automobilové koncerny se například zaměřují kromě elektřiny aktuálně i na vodík. Také tento trend monitorujeme, a pokud se začne vodík jevit jako perspektivní, i zde jsme připraveni reagovat.

Když si vezmete nynější skladbu automobilového parku, alternativní paliva mají zatím velmi malý podíl. A podíl aut na klasická fosilní paliva je pořád hodně vysoký. Přitom nedávno jsem četl, že v Norsku je to už nějakých 50 procent. A nám je jasné, žečas elektřiny přichází. I když velký byznys z toho v České republice ještě nějakou dobu asi nebude.

LIDOVÉ NOVINY: Takže věříte víc elektřině než CNG, který intenzivně u nás prosazují plynárenské firmy?

Čas elektřiny přichází. I když velký byznys z toho v České republice ještě nějakou dobu asi nebude.

AUSTEN: Myslím, že elektřina jako pohon bude jednou víc podporovaná a nástup elektroaut bude poměrně razantní. Ale hodně bude záležet na tom, jak se k tomu postaví automobilový průmysl.

LIDOVÉ NOVINY: Jak vnímáte plyn LPG, který je z ropy, ale má přitom také nízké emise škodlivin? Pokud chystáte toto palivo, které u nás má už nějakou historii, rozšířit z 60 na 90 pump, asi také věříte v jeho rozvoj.

AUSTEN: Trh s LPG je poměrně stabilní, to máte pravdu. A jeho prodej je pro nás stále výhodný a z alternativních paliv je největší. Navíc LPG my také v rafinérii vyrábíme, na rozdíl od CNG nebo elektřiny.

Richard Austen

  • Nastoupil do společnosti Slovnaft v roce 2007 jako ředitel logistiky.
  • Od roku 2011 byl viceprezidentem pro logistiku mateřské skupiny MOL a od listopadu 2013 vedl velkoobchod Slovnaftu. Zároveň je také členem dozorčí rady Slovnaft.
  • V minulosti pracoval pro společnosti Coca Cola a Holcim. Generálním ředitelem a jednatelem společnosti MOL Česká republika je od 1. října 2016.
  • Absolvent Obchodní fakulty Ekonomické univerzity v Bratislavě a držitel titulu MBA z Webster University v Missouri v USA.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.