Lidovky.cz

„Rittigovská firma“ pošilhává po zakázce na dodávku SPZ

  14:28
Po dvou státních zakázkách má někdejší Neograph, dnes SPM – Security Paper Mill o další. Vedle dvou firem podala nabídku na dodávku tabulek pro registrační značky (SPZ). Zatím si ale musí nechat zajít chuť.

Bývalý Neograph touží po dodávce espézetek. foto: Magistrát města Ostrava

Nasedl do luxusní limuzíny s vlastním řidičem a odjel. Ostatní si lámali hlavu, kdo že to byl. Tušili jen, že šlo o manažera či právníka neznámé severočeské firmy, která se přihlásila do stejného tendru jako oni. Byl začátek února a zástupci několika firem po jednání na ministerstvu probírali probíhající výběrové řízení ministerstva dopravy na dodávky tabulek pro registrační značky (SPZ). Jak se později ukázalo, neznámým mužem v padnoucím obleku byl Michael Broda.

Pražský podnikatel je majitelem firmy SPM – Security Paper Mill, o kterou se v minulosti svedl drsný akcionářský souboj v souvislosti s kauzami pražského dopravního podniku. Firma je známá spíše pod svým bývalým názvem Neograph a historicky je dávána do souvislosti s politickým podnikatelem Ivem Rittigem. Po dodávkách jízdenek pro pražský dopravní podnik a ceninového papíru na výrobu alkoholových a cigaretových kolků pro Státní tiskárnu cenin (STC) jde o další případ, kdy firma související s Rittigovým okolím usiluje o zakázku od státu. Přitom kvůli jízdenkám Rittig a spol. čelí trestnímu stíhání. Prozatím si však SPM – Security Paper Mill v otázce „plechů“ na espézetky může nechat zajít chuť.

Naštvaný ministr

LN mají k dispozici protokol o otevírání obálek, z něhož vyplývá, že finální nabídku na dodávku zboží podaly tři firmy: dosavadní dodavatel firma Hicon, pražská společnost zajišťující pro hlavní město osvětlení Eltodo a již zmiňovaná papírna SPM. Hlavním kritériem při posuzování nabídek byla cena. Papírna SPM však soutěž nevyhrála. Nejnižší cenu představilo, a tudíž zvítězilo, Eltodo (59,9 milionu korun) následované SPM (66,7 milionu) a Hiconem (69,7milionu korun). Ministerstvo přitom předpokládalo, že hodnota zakázky bude 420 milionů.

Ministr Dan Ťok naznačil, že za „zpackanou“ soutěží mohly být i zákulisní tlaky. „Chci vědět, zda jde opravdu o neschopnost těch lidí, nebo o zlý úmysl.“

Z rozhodnutí zadavatele o zrušení zakázky, které mají LN k dispozici, vyplývá, že ministerští úředníci nasekali v zadávacím řízení tolik chyb, že úřad tendr raději zrušil. A to již podruhé za poslední rok. Důvodů nyní bylo více. Jednak šlo o administrativní pochybení, kdy v průběhu řízení došlo ke změnám jeho podmínek, aniž by zároveň byla prodloužena lhůta pro podání nabídek. Druhým problémem byl požadavek dodávky bezpečnostních opatření na espézetkách výhradně pro ministerstvo dopravy. Úřad tento svůj požadavek posléze označil za diskriminační. To vše vedlo ke zrušení soutěže, která by se nově měla uskutečnit ještě během března.

Šéf ministerstva dopravy Dan Ťok před pár týdny v rozhovoru pro server Lidovky.cz neskrýval rozhořčení. Ministr naznačil, že za „zpackanou“ soutěží mohly být i zákulisní tlaky. „Chci vědět, zda jde opravdu o neschopnost těch lidí, nebo o zlý úmysl. Jestli tady někdo někomu nahrává, pak to budu řešit,“ pronesl Ťok. Na dotaz, zda se v rámci soutěže objevil nějaký tlak – způsobený ať už dosavadním dodavatelem (firma Hicon SPZ dodává od roku 1994), firmou Eltodo známou dlouhodobými kontrakty s hlavním městem či společností blízkou podnikatelům a právníkům z okolí podnikatele Rittiga – ministr LN sdělil: „Nechci ukazovat na stíny mimo ministerstvo dopravy. Pokud se mým úředníkům napodruhé nepovede vypsat soutěž na SPZ, chci prošetřit, jestli je to jenom jejich neschopnost, nebo se soutěž vypisuje záměrně tak komplikovaně, aby se nějaká chyba našla a mohla se využít. Z toho chci vyvodit důsledky.“

Předsedkyně představenstva skupiny Eltodo Mona Sandescu se zrušením výběrového řízení nesouhlasí. „Nelíbí se mi, že zakázka byla zrušena z důvodu, že byla diskriminační. Jestliže tři české subjekty se do soutěže kvalifikovaly, nemohly být diskriminovány. Vadí mi, že současný stav nahrává současnému dodavateli Hicon, který inkasuje ročně na značkách kolem 128 milionů korun. My bychom to mohli dodávat za polovinu,“ řekla LN Sandescu. Zástupci firmy Hicon nechtěli věc komentovat.

Překvapení nicméně vyvolala účast firmy blízké Rittigovi. Dosud se totiž firma prezentovala hlavně jako výrobce ceninového papíru.

Tenkrát v hotelu Ventana

Majitel SPM – Security Paper Mill Broda zájem o zakázku na ministerstvu dopravy vysvětlil tak, že papírna je součástí širší finanční skupiny Delta Capital orientující se mimo jiné na výrobu zabezpečených dokumentů a technologií. „Společnost SPM patří dnes v rámci Delta Capital do naší ‚security divize‘, která má dnes společnosti v ČR, Polsku a Německu a zaměstnává více než 120 zaměstnanců,“ sdělil LN Broda.

Tento podnikatel se v papírně ocitl v únoru roku 2014. Tehdy společnost ještě nesla původní název Neograph a právě vrcholil boj o její ovládnutí mezi rodinou Sittových (Vladimír Sitta st. a jeho syn Vladimír Sitta), jež vlastnila 50 procent akcií, a Rittigovým tehdejším spojencem Janem Janků, kterému patřila druhá polovina. Sittovi o 50procentní podíl přišli na konci roku 2013, kdy za právní asistence Rittigovi blízké advokátní kanceláře MSB Legal papírnu ovládl právě Broda a jeho manažeři. Advokáti postup hájili argumenty, že Sittovi podnik tunelovali. Tomuto podezření dal loni v září nepravomocně za pravdu v trestní větvi městský soud. V paralelním civilním procesu však soud pravomocně konstatoval, že Sitta Neographu žádnou škodu nezpůsobil.

Zpět ale k Brodovi: proč je spojovaný právě s Rittigem? O vztahu svědčí policejní odposlechy, které zazněly veřejně loni v srpnu u městského soudu. Detektivové v rámci vyšetřování kauzy Nagygate nastražili prostorové odposlechy v hotelu Ventana v centru Prahy poblíž Prašné brány, kde se Rittig scházel se svými věrnými. V březnu 2012 tam mikrofony zaznamenaly hlasy Rittiga či jeho advokátů z kanceláře MSB Legal. Z konverzace mezi Rittigem a spolumajitelem kanceláře MSB Legal Davidem Michalem vyplynulo, že cílem bylo dosadit do vedení Neographu Brodu, který měl nahradit dosavadního spolumajitele Janků.

Nekonečný příběh s espézetkami

Monopol na dodávání registračních značek drží od roku 1994 brněnská společnost Hicon. Firmu ovládá dvojice podnikatelů Roman Holomek a Jiří Palínek. Hicon se k tomuto „zlatému vejci“ dostal bez výběrového řízení.

První zmínky o tom, že by zakázka mohla být vysoutěžena, se objevily v polovině roku 2013. I přes mnohé sliby ministerstva dopravy pod vedením úřednického ministra Zdeňka Žáka ale k otevřené soutěži nedošlo.

První tendr na tabulky registračních značek vyhlásil v roce 2014 tehdejší ministr dopravy Antonín Prachař (ANO). Výběrové řízení však na začátku roku 2015 zrušil jeho nástupce Dan Ťok. U antimonopolního úřadu ho tehdy napadlo několik firem, včetně dosavadního dodavatele společnosti Hicon.

Ťokovu úřadu se před rokem podařilo dohodnout slevu z původní částky 108 korun na 77 korun za espézetku. Nový tendr pak resort vyhlásil na konci července 2015. Letos v únoru byl zrušen.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.