Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Reklamní kostky aneb Jak si magistrát představuje kulturní osvětu

  22:44

Jak jsme očekávali: Levné předvolební plochy pro politiky zaplatila komerční reklama.

foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Pětimetrové kvádry, které před volbami zaplavily Prahu, opouštějí měsíc po volbách centrum města. A jak už ČESKÁ POZICE předpovídala na začátku října, nepříliš výdělečnou kampaň pro politiky si provozovatel finančně vynahradil komerční reklamou.

Obří a nestandardní objekty si koalice vládnoucí magistrátu – TOP 09 a ČSSD – přiklepla usnesením Rady hlavního města za hubičku. Politici sami sobě pronajali plochy pro potřeby politické kampaně zdarma a provozovateli, firmě Media Investments, jednotlivé volební štáby platily jen kolem devíti tisíc korun za měsíc za jeden kvádr, a to včetně pronájmu, tisku a instalace reklamní plochy.

Společnost Media Investments, která patří Janu Klápovi, však škodná nebyla. Po celý následující měsíc na pětimetrových kvádrech visela reklama na firmu Sportisimo. A ta už měla cenu podstatně jinou – Media Investments tyto objekty obvykle pronajímá za 50 tisíc měsíčně za jeden kvádr, u Sportisima mohla být suma nepatrně nižší díky množstevní slevě (přesnou částku Klápova firma neuvedla, a ostatně ani nemá proč – v tomto případě už jde o obchod mezi dvěma soukromými subjekty). Magistrátu přitom Media Investments zaplatila za pronájem všech ploch pouhých deset tisíc korun, jak vyplývá z usnesení Rady hlavního města číslo 1728.

V říjnu přitom pražský magistrát i Media Investments odmítaly, že by šlo o obchod quid pro quo – tedy že by nestandardně levnou kampaň pro politiky vládnoucí magistrátu de facto zaplatila soukromá firma v následujícím měsíci. „Na následné využití ploch je tam obrovské omezení. Můžeme to využívat pouze na sportovně kulturní akce,“ řekl v říjnu Klápa ČESKÉ POZICI.

Společnost Media Investments škodná nebyla. Po celý následující měsíc na pětimetrových kvádrech visela reklama na firmu Sportisimo.Realita byla ovšem odlišná: kvádry z největší části pokryla komerční reklama, pouze v horní části byl malý pruh upozorňující na fakt, že jde o akci povolenou Magistrátem hlavního města Prahy. „Naše společnost Media Investments je autorem realizace tradiční dětské akce Sportovní podzimní procházka Prahou. Požádali jsme Radu hlavního města Prahy o schválení dětské akce soutěžní. U panelů v centru města byly hostesky, které pomáhaly vyplňovat dětem soutěžní karty, na základě kterých dostávaly dětské sportovní zboží. Plochy v centru po soutěžní trase byly řádně označeny a byla zde informace o požadované soutěžní akci,“ vysvětlil Klápa po listopadové kampani.

Bohulibá reklama

ČESKÁ POZICE pochopitelně požádala o vyjádření i magistrát. Zajímalo nás, jak je možné, že Rada hlavního města ve svém usnesení pro Media Investments povolí kulturní akci, a na plochách se pak objevuje komerční reklama. O odpověď jsme na tiskovém odboru požádali někoho z dvojice primátor Tomáš Hudeček – náměstek primátora Jiří Vávra (oba z TOP 09), kteří jsou pod usnesením podepsaní. Neodpověděli. Mluvčí magistrátu Tereza Králová zaslala pouze stanovisko Odboru správy a využití majetku:

„Rada hlavního města Prahy schválila žádost o povolení k uspořádání kulturně-osvětové soutěže s názvem Dětské podzimní pochody Prahou. Jak jsme byli v žádosti o povolení uspořádat tuto akci informováni, cílem akce je zvýšit znalost studentů základních škol o historii hlavního města Prahy. Pořadatel ve své žádosti rovněž uvedl, že v období od 30. 10. 2013 do 25. 11. 2013 budou studenti procházet centrem města po trase informačních panelů s hrací kartou, kdy u každého stanoviště jim budou hostesky klást otázky o historii s tím, že vítěz získá věcné ceny od sportovní prodejny Sportisimo.“

Stanovisko lze shrnout jiným slovy takto: Vládci magistrátu sami sobě prakticky zadarmo poskytnou plochy, na nichž soukromá reklamní firma provozuje nestandardní reklamu. Pro následující měsíc poskytnou na oplátku prakticky zadarmo tytéž plochy provozovateli této kampaně, aby se mohl za levnou kampaň pro politiky finančně „zahojit“ na reklamě pro sportovní společnost.

A protože vládcům Prahy nechybí smysl pro humor, toto vše nazývá magistrát „kulturně osvětovou akcí“.