Lidovky.cz

Reklama na pivo a destiláty má upozorňovat na jejich škodlivé účinky

Alkohol nejrůznějších typů foto: Shutterstock

Vliv reklamních sloganů na alkoholické nápoje nejspíš zanedlouho opadne, protože lidé si začnou s reklamou na lihoviny spojovat všudypřítomné varování, že alkohol škodí zdraví. Změnu plánuje ministerstvo zdravotnictví, které ji bude chtít prosadit do chystaného zákona o regulaci reklamy na alkohol. Měl by přinést tři hlavní novinky.
  7:37

Známé reklamní slogany, které si většina Čechů snadno spojí s konkrétní značkou alkoholického nápoje, znějí: „I muži mají své dny.“ „Život je hořký. Bohudík.“ Jejich vliv brzy nejspíš opadne, protože lidé si začnou s reklamou na lihoviny spojovat všudypřítomné varování, že alkohol škodí zdraví. Stejně jako u cigaret má totiž každá reklama na pivo a destiláty obsahovat výrazný text upozorňující na škodlivé účinky. Změnu plánuje ministerstvo zdravotnictví, které ji bude chtít prosadit do chystaného zákona o regulaci reklamy na alkohol.

Měl by přinést tři hlavní novinky: povinnost varovat před vlivem alkoholu na zdraví, zákaz vysílat reklamu na alkohol před desátou a zobrazit živé bytosti. Tedy aby v reklamě na alkohol nebyli žádní lidé, kteří jej píjí, ani známé hlasy herců či zpěváků, ani žádná zvířata, například kozel. „Varování, že konzumace alkoholu může poškodit zdraví, by mělo být obsaženo na billboardech i v elektronických médiích. Mělo by zaznít i v rozhlasovém vysílání,“ upozornil na chystanou novinku ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO).

Tuhý odpor průmyslu

Snahy ministerstva narážejí na tuhý odpor průmyslu. „Domníváme se, že tato opatření jsou zcela zbytečná, protože reklama nezpůsobuje vyšší konzumaci alkoholu, ani ji nijak neovlivňuje,“ tvrdí ředitel Unie výrobců a dovozců lihovin Vladimír Darebník. S názorem, že přísnější regulace reklamy je zbytečná, souhlasí i šéf Svazu vinařů Tibor Nyitray. „Restrikce nejsou třeba. Jediné, co je třeba, je vymáhat důsledně současné zákony jako ten, že se mladistvým nemá nalévat,“ doplnil. Už dnes totiž nesmí reklama nabádat k nestřídmému pití nebo záporně či ironicky hodnotit abstinenci.

Snahy ministerstva narážejí na tuhý odpor průmyslu. I ono připouští, že prosadit některá opatření bude velmi obtížné. Škodlivé účinky alkoholu jsou podobné a v některých ohledech možná ještě horší než v případě tabáku. Alkohol, což je karcinogen, má na rozdíl od tabáku ještě přesah do patologických jevů, jako je kriminalita, dopravní nehody, domácí násilí a podobně.

Zakázáno je také spojovat alkohol se společenským nebo sexuálním úspěchem, zdůrazňovat obsah alkoholu jako kladnou vlastnost nápoje nebo tvrdit, že alkohol v nápoji má léčebné, povzbuzující nebo uklidňující účinky nebo že je prostředkem k řešení osobních problémů. Nyitray se navíc obává, že od ministerstva je to jen první krok v boji proti alkoholu: „Další opatření, která ministerstvo navrhuje ve své strategii, jsou omezení provozní doby restauračních zařízení a míst, kde se můžou konzumovat nebo prodávat alkoholické nápoje.“

I ministerstvo zdravotnictví připouští, že prosadit některá opatření bude velmi obtížné. „Samozřejmě je jasné, že to nebude jednoduché, je to docela tenký led. Tolerance k užívání alkoholu je u nás obecně velká a průmysl je silný, v určitém ohledu možná silnější než tabákový,“ dodal Adam Vojtěch. Trvá však na tom, že škodlivé účinky alkoholu jsou podobné a v některých ohledech možná ještě horší než v případě tabáku. Alkohol, což je karcinogen, má na rozdíl od tabáku ještě přesah do patologických jevů, jako je kriminalita, dopravní nehody, domácí násilí a podobně.

Společenské náklady

Přitom pokud jde o jeho spotřebu, Česko je dlouhodobě na špici světových tabulek. Mezi dospělými spadá 900 tisíc lidí do kategorie rizikového pití, přičemž 600 tisíc konzumuje alkohol denně a 100 tisíc dokonce nadměrně. A to je hlavní důvod, že alkohol je v Česku za každým 20. úmrtím. Vláda si proto nechala spočítat společenské náklady konzumace alkoholu v Česku. Studie dospěla až k částce 56,6 miliardy, asi 1,2 procenta hrubého domácího produktu. Kromě zdravotních nákladů odborníci totiž započetli i ztrátu produktivity, předčasná úmrtí nebo kriminalitu a dopravní nehody.

Vláda si nechala spočítat společenské náklady konzumace alkoholu v Česku. Studie dospěla až k částce 56,6 miliardy, asi 1,2 procenta hrubého domácího produktu. Kromě zdravotních nákladů odborníci totiž započetli i ztrátu produktivity, předčasná úmrtí nebo kriminalitu a dopravní nehody. Výsledky této studie podráždily zástupce producentů alkoholu.

Výsledky této studie podráždily zástupce producentů alkoholu. „Údaj, který používají, nějakých 56 miliard, je z poloviny odhad, který je vycucaný z prstu,“ řekl Nyitray. Zhruba polovina této částky je totiž odhad ztráty produktivity lidí, kteří konzumují alkohol. Tedy odhad škod způsobených situací, kdy opilý člověk nepřijde do práce anebo s kocovinou v práci je, ale odvádí menší výkon, než by měl. Regulace reklamy je jen jeden z kroků, kterými chce stát omezit spotřebu alkoholu v Česku.

Dalším je zvýšení spotřební daně z lihu od ledna o 13 procent, kvůli kterému kořalky zdraží nejvíc za devět let, protože cena půllitrové lahve vzroste o deset až dvacet korun. Ministerstvo také spustilo reklamní kampaň Nepít je normální, která upozorňuje na rizika a škodlivost pití alkoholu. Připravilo ji ve spolupráci se Všeobecnou zdravotní pojišťovnou i s Českou televizí. „Nemyslím si, že lidé po zhlédnutí spotů přestanou pít alkohol, ale snad se nám alespoň částečně podaří ovlivnit přílišnou toleranci společnosti k pití,“ soudí kreativní producentka ČT Alena Müllerová.

Lépe se pak chce vláda také postarat o již závislé pijany. Počítá s vytvořením páteřní sítě krajských adiktologických ambulancí. V nich budou působit multidisciplinární týmy odborníků, jako jsou psychiatr, adiktolog, klinický psycholog, zdravotní sestra a sociální pracovník. Vzniknout by mělo minimálně 20 takových ambulancí, které budou pro závislé představovat vstupní bránu do světa odvykacích služeb. Vláda se totiž nedávno zavázala, že počet lidí, kteří rizikově konzumují alkohol, zredukuje do deseti let na polovinu, tedy z 15 na 7,5 procenta populace.

Nemoci spojené s konzumací alkoholu

Stoprocentní souvislost

  • alkoholická psychóza, alkoholismus, alkoholický zánět žaludku, alkoholická polyneuropatie, alkoholové onemocnění jater, alkoholový syndrom plodu, alkoholický zánět slinivky břišní

Vysoká kauzalita

  • jaterní cirhóza, akutní či chronická pankreatitida, portální hypertenze (trvalý zvýšený krevní tlak v povodí vrátnicové žíly)

Střední kauzalita

  • rakovina ústní části hltanu, rakovina jícnu, rakovina jater, rakovina hrtanu, srdeční arytmie, varixy jícnu (rozšířené žilní pletení ve stěně jícnu)

Střední až nízká kauzalita

  • cévní mozková příhoda, ischemická choroba srdeční, epilepsie, nádory prsu u žen, vysoký tlak, lupénka, chronická žloutenka, rakovina prostaty
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.