Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Recyklace po japonsku oživuje vzpomínky

  15:01
V chátrajících budovách dříme potenciál. Japonský inovátor Šúdži Jonemura vymýšlí, jak ve věcech „oživit“ vzpomínky na desítky let staré památné události. Jeho průkopnickým projektem byla částečná recyklace tokijského olympijského stadionu, kde v roce 1964 defilovala například i Věra Čáslavská.

Tokijský olympijský stadion. foto: Lidové noviny

Je to takové menší světové turné. Než japonský inovátor Šúdži Jonemura představil v Paříži na začátku června svůj koncept Spiritual Recycling, jakési oduševnělé recyklace starých předmětů, zastavil se též v České republice.

Z předchozí zastávky, z Benátek, za ním dorazila i malá modrá židlička. Pamatuje hodně. Její sedátko totiž pochází z olympijského stadionu v Tokiu, kde v roce 1964 mezi ostatními sportovci defilovala při slavnostních ceremoniálech i Japonci tak milovaná gymnastka Věra Čáslavská...

Třeba právě na ten okamžik si chce někdo vzpomenout, připomenout si jej. Proto Jonemura rozvíjí projekt RE:MEMBER, který z bořených či rekonstruovaných sportovních stadionů, koncertních hal i hotelů vytěží nepotřebné věci, vlastně odpadky, aby z nich vyrobil „oživený“ artefakt.

„Při recyklaci se soustředíme na vzpomínky, oživujeme vlastně zážitek z nějakého místa, zařízení,“ řekl LN Jonemura, jenž je ředitelem pro nové příležitosti ve společnosti PIA. Ta v Japonsku prodává online vstupenky a má přes sedmnáct milionů klientů, potenciálních kupců, přičemž získané peníze najdou využití v charitě i veřejnosti libých záměrech.

Milionové šperky z lustru

Průkopnickým projektem firmy byla právě částečná recyklace olympijského stadionu. Ze starých sedátek byla vybrána ta nejzachovalejší, z nichž firma Karimoku, věnující se tradiční výrobě nábytku, vyrobila tři druhy židliček: stoličku, dvojlavičku a židličku s opěrátkem. Nejúspěšnější stoličky se prodalo asi 450 kusů.

„Razíme hlavně dvě věci: hravost a charitativní přístup. Máme výhodu, že si konkrétní věc lidé nejprve objednají – jak jsou už zvyklí z předprodeje vstupenek – a výslednou věc dostanou za tři čtyři měsíce.“

„I na japonské poměry byly drahé, stály 38 tisíc jenů (asi 8000 korun). Jednu mám doma i já a musím přiznat, že když se dívám na fotbal, vždycky sedím na ní,“ říká Jonemura, bývalý finančník, který už odprodal jednu svou firmu. Z různých zbytků stadionu se vyrobily třeba i památeční hodinky Sony (z kousků obří časomíry), svícny (z hořáku, kde plápolal olympijský oheň), dokonce se rozprodával i trávník. To není až tak originální – když se roku 2006 stěhoval fotbalový klub Arsenal z Highbury na Emirates Stadium, koupilo si 5000 skalních fandů kousek pažitu – i po 25 librách!

Japonci ale nezůstali jen u sportu. Jedním z dalších výsledků byla přestavba ikonického hotelu Okura v Tokiu, kde řada lidí zažila památné chvíle. Z křišťálových lustrů například umělci vyrobili luxusní šperky, sexy přívěsky.

„Jeden se prodával za milion jenů (212 tisíc korun), což přitáhlo zájem médií, udělalo to dobrou reklamu. Přece jen: prodáváte něco z odpadu – a za milion,“ usmívá se Jonemura. Majitel hotelu se chtěl zbavit starých tapet (vznikly tak polštářky), typických trojúhelníkových obkladaček (jsou z nich suvenýry v lakovaném jelením pouzdře) či svítidel, z nichž se repasovalo pěkné nové osvětlení. Z obnovené koncertní síně Suntory Hall, jež hostila světové hudební hvězdy, pocházejí zvláštní památeční sesličky vytvořené tradiční technikou ohýbání dřeva.

„Razíme hlavně dvě věci: hravost a charitativní přístup. Máme výhodu, že si konkrétní věc lidé nejprve objednají – jak jsou už zvyklí z předprodeje vstupenek – a výslednou věc dostanou za tři čtyři měsíce,“ říká muž, o jehož nápadech psala různá světová média.

„Projekt RE:MEMBER je novým japonským příspěvkem do šetrné iniciativy 3R: reduce, reuse, recycle čili redukuj, repasuj, recykluj,“ psal web Euronews.

Japonský vizionář uznává, že se tímto způsobem využívá jen malá část celkového odpadu z obnovených staveb, ale v některých případech už došlo i na využití staviv – třeba kousků betonu s pamětní cedulkou. „Mně to přijde takové hodně japonské. Nevím, zda je to koncept, který může zafungovat u nás... Možná že u sportovních fanoušků,“ hodnotila jedna z posluchaček pražské přednášky.

Kouzlo „spirituální recyklace“

Japonec Šjúdži Jonemura představil v Praze svůj projekt RE:MEMBER. Ten se zabývá „oživováním“ starých věcí tak, aby lidem i v nové podobě uchovávaly vzpomínky na minulé události, místa, emoce. Jonemura pracuje pro firmu PIA, prodejce online vstupenek, takže prvními projekty byly výrobky z oblasti sportu a kultury: z částí rekonstruovaného stadionu v Tokiu, koncertní haly Suntory nebo Yokohama Areny.