Rakovina ani násilí si nevybírají

Víte, že ještě před 17 lety se o rakovině prsu mluvilo na veřejnosti jako o „nádorovém onemocnění“? A že zatímco před deseti lety byla odhalena již v raném stadiu u 40 procent žen, tak v současnosti je to u 70 procent? Což je určitě skvělý posun, protože u nádorů odhalených v raném stadiu je téměř stoprocentní šance, že se žena uzdraví?

David Kasl 24.7.2014
Generální ředitelka společnosti Avon Cosmetics pro Českou a Slovenskou republiku Andreea Moldovan (v modrém uprostřed) před startem letošního Pochodu proti rakovině prsu (14. června). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Generální ředitelka společnosti Avon Cosmetics pro Českou a Slovenskou republiku Andreea Moldovan (v modrém uprostřed) před startem letošního Pochodu proti rakovině prsu (14. června). | foto: archiv AvonČeská pozice
Generální ředitelka společnosti Avon Cosmetics pro Českou a Slovenskou...

Pak budete souhlasit s generální ředitelkou společnosti Avon Cosmetics pro Českou a Slovenskou republiku Andreeou Moldovan, která v rozhovoru s ČESKOU POZICÍ mimo jiné říká: „Avon na tom má nezanedbatelnou zásluhu, protože se zaměřujeme hlavně na prevenci a vzdělávání žen, aby včas navštívily doktora.“

ČESKÁ POZICE: Kampaň Avon proti rakovině prsu jste spustili v roce 1997. Co považujete za největší úspěch?

MOLDOVAN: Když jsme s tématem v České republice začínali, nebylo na veřejnosti přípustné otevřeně hovořit o rakovině, ale muselo se používat slovní spojení „nádorové onemocnění“. Rakovina prsu byla vnímána jako velmi intimní záležitost a ženy se za ni až styděly. Ani společnost nebyla ochotna se o ní otevřeně bavit a okolí nebylo v tomto smyslu příliš velkou oporou. Stejný přístup měly ženy také k preventivnímu vyšetřování a samovyšetřování.

A dnes? Ženy se o téma přirozeně zajímají, návštěvnost screeningových center se zvýšila, ve školách se běžně s mladými dívkami pořádají besedy o nutnosti prevence, pacientky o své nemoci otevřeně mluví, sdílí své pocity a nestydí se za to, čím si prošly.

ČESKÁ POZICE: S čím naopak spokojeni nejste?

MOLDOVAN: Rakovina si nevybírá, a tak jediné, co můžeme ovlivnit, je přesvědčit ženy, aby se nechaly včas vyšetřit. Naším cílem je nyní zvýšit podíl žen v rizikové skupině nad 45 let, které pravidelně navštěvují screeningová centra. Rok od roku toto číslo sice stoupá, ale stále je to jen 50 procent z nich... Na tento fakt jsme se snažili upozornit i letošní mediální kampaní s mottem Před rakovinou prsu se neschováš. Zvláště ženy mají mnoho výmluv, za které se schovávají před prevencí: málo času, hodně práce. Jenže když se zjistí, že jste nemocný, nic z toho už není důležité. Přitom odhalit rakovinu prsu včas je pro úspěch její léčby rozhodující.

ČESKÁ POZICE: Podporujete rovněž výzkum v oblasti rakoviny prsou?

MOLDOVAN: Prevence má největší zásah, protože se týká největšího procenta žen, nicméně kromě ní a edukativních programů podporujeme i pacientské organizace, které s ženami pracují během onemocnění a po léčbě. Z naší veřejné sbírky je prostřednictvím Asociace mamodiagnostiků ČR hrazen také sběr screeningových dat (jsou dále vyhodnocována, což je podstatné pro monitorování vývoje situace v oblasti rakoviny prsu) a kontrola kvality screeningových center – když už ženám radíme, aby se prevenci věnovaly, je důležité vědět, že jim bude poskytnuta adekvátní péče. Kromě zmíněné asociace podporujeme Alianci žen s rakovinou prsu a MammaHelp.

Generální ředitelka společnosti Avon Cosmetics pro Českou a Slovenskou republiku Andreea Moldovan.

ČESKÁ POZICE: Odkud na kampaň získáváte prostředky?

MOLDOVAN: Hlavním zdrojem je prodej triček, která slouží rovněž jako vstupenka na Avon pochod – letos jsme jich prodali 38 tisíc, což je skoro dvakrát více, než kolik bylo účastníků pochodu (jeho organizaci hradíme z marketingového rozpočtu firmy). Na charitativní sbírku získáváme prostředky také prostřednictvím prodeje produktů s růžovou stužkou – z nich nemají naši prodejci žádnou provizi. Letos jsme díky tomu věnovali na prevenci více než osm milionů korun, od roku 1997 celkem více než 90 milionů korun.

ČESKÁ POZICE: Druhým velkým projektem v oblasti charity je pro Avon boj proti domácímu násilí. Proč?

MOLDOVAN: Je to také velké a důležité téma, a podobně jako rakovinu prsu ho není lehké otvírat. Je totiž stále hodně tabuizované a oběti domácího násilí dosud nejsou tak otevřené jako v případě rakoviny prsu. Najdeme ale i jiné podobné prvky: domácí násilí si také nevybírá podle pohlaví, objevuje se napříč společností a jejími třídami, ale i věkovými kategoriemi. Obě témata pak velmi dobře korespondují s naším specifickým byznys modelem: pracujeme s Avon Ladies a Avon Gentlemany, kteří si vytvářejí velmi blízký vztah se svými zákazníky, což je velmi dobrý základ pro otevírání i velmi intimních debat a nabízí možnost něco změnit.

ČESKÁ POZICE: S kterými neziskovými organizacemi spolupracujete v tomto případě?

MOLDOVAN: S občanskými sdruženími Profem a Acorus a před rokem jsme začali spolupracovat také se sdružením Krav Maga Global. V listopadu jsme s nimi v rámci kampaně Nenechte si ubližovat vytvořili několik videoklipů, která bez jakékoli reklamní kampaně doteď na YouTube zhlédlo více než sto tisíc lidí. Důležité je zvýšit povědomí o problému a ukázat, jak je závažný.

ČESKÁ POZICE: Před dvěma lety jste vydali knihu V dobrém i zlém (a ještě horším) s příběhy žen – obětí domácího násilí...

„Šokujícím zjištěním pro mě například bylo, že ve věku mezi 18 a 25 lety se 25 procent mladých stalo obětí domácího násilí“

MOLDOVAN: Také jsme jako první v Česku nechali zpracovat studii Ekonomické dopady domácího násilí na ČR. Podle ní česká ekonomika za domácí násilí ročně platí 1,3 miliardy korun. Letos jsme se zaměřili na násilí mezi teenagery a na konci roku představíme ve spolupráci se sdružením Profem novou analýzu. Viděla jsem již některá čísla a šokujícím zjištěním pro mě například bylo, že ve věku mezi 18 a 25 lety se 25 procent mladých stalo obětí domácího násilí.

ČESKÁ POZICE: Jak se vyvíjejí formy domácího násilí?

MOLDOVAN: Zejména v souvislosti s nejnovějšími technologiemi. Protože i to, že si čtete SMS svého partnera, lze považovat za projev domácího násilí a je to naprosto nepřijatelné. Někdy mohou být takovéto projevy mnohem více devastující než „obyčejné“ bití.

ČESKÁ POZICE: Hlavním cílem kampaně je rovněž zejména prevence?

MOLDOVAN: Jako v případě rakoviny prsu otevřít téma a ukázat, jak je široké a co vše pokrývá. A pomoci jednak obětem, a jednak ženám v boji proti tomu, aby se oběťmi staly. Například 2. srpna proběhne v pražských Žlutých lázních první ročník Festivalu Nenechte si ubližovat, organizovaný sdružením Krav Maga Global CZ za podpory Avonu. Je určen všem ženám bez rozdílu věku – těm, které by rády vyjádřily podporu obětem násilí, i těm, které si touto zkušeností prošly. Čeká je kurz sebeobrany, workshopy a besedy, jóga, pilates, zumba, večerní party...

ČESKÁ POZICE: Témata jako rakovina prsu nebo domácí násilí je na jedné straně třeba komunikovat před co nejširší veřejností, na druhé straně může být intenzivní spojování se značkou vnímáno i negativně...

MOLDOVAN: Ta hranice je velice tenká. Já osobně jsem se k Avonu přidala právě proto, že mohu dělat víc než jen byznys. Když jste ale takto velká firma, lidé vás začnou soudit, že děláte to a to jen pro byznys a marketing. To ale není smyslem našeho snažení a nikdy žádnou CSR aktivitu nebo akci nespojujeme s prodejem našich produktů. V porovnání s neziskovými organizacemi také máme jedinečnou možnost využít své silné marketingové nástroje pro dobrou věc, a za to se nemáme proč stydět. V porovnání s pozitivními reakcemi je naštěstí množství těch negativních zanedbatelné.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.