Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Radim Passer: Největším světovým byznysem se stalo rozkrádání veřejných rozpočtů

  11:57

V rozhovoru pro ČESKOU POZICI významný developer tvrdě kritizuje stav společnosti. Dle něho je jejím hlavním problémem upadající morálka.

Kdyby se nekradlo tak šíleně, jak se krade, nemáme nejenom žádný dluh, ale měli bychom rovněž dokončenou veškerou infrastrukturu, říká developer Radim Passer. foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Podnikatel Radim Passer (49) je významným českým developerem. Jeho společnost Passerinvest letos slaví 20. výročí působení na trhu. Podniká především na Praze 4, kde vybudovala moderní pražské administrativní centrum – BB Centrum.

Passer založil křesťanské sdružení Maranatha, které dle něho chce přiblížit „Boží zjevení tak, aby to prospělo současné společnosti“. K Bohu se obrátil v roce 1998 po smrti svého prvního syna. Toto rozhodnutí, které považuje za nejlepší ve svém životě, změnilo jeho soukromý život i celkový pohled na svět. Otevřenou zpověď o svém životě vylíčil ve dvou knihách: 3 a ½ roku aneb Americký sen v Česku (2005) a 3 a ½ roku aneb S vírou a odhodláním (2007).

V rozhovoru pro ČESKOU POZICI Passer tvrdě kritizuje stav naší společnosti. Dle jeho mínění není jejím hlavním problémem korupce, ale upadající morálka. „Jsem jednoznačně proti korupci. Problém však nevyřešíme tím, že zavřeme Janouška, Béma či Ratha. Samozřejmě, že když někdo dělá lumpárny, má být zavřen. Princip ale spočívá v tom, aby lidé nekradli proto, že krást je špatné, ani proto, že se bojí, aby nebyli zavření.“

Vůbec nesleduji dění v Poslanecké sněmovně. Natolik si vážím svého času. 

ČESKÁ POZICE: Souhlasíte s tvrzením Davida Ratha v projevu v Poslanecké sněmovně, že je jen „podměrečnou čudlou“?

PASSER: Vůbec nesleduji dění v Poslanecké sněmovně. Natolik si vážím svého času. Pana Ratha osobně neznám, ale myslím si, že v sociální demokracii určitě patřil k těm nejvlivnějším. Jeho vyjádření mi spíš připomíná onu permanentní snahu těch, co jsou chyceni, odvádět pozornost jinam.

ČESKÁ POZICE: V české společnosti se dnes možná nejčastěji skloňuje slovo korupce. Češi jsou přesvědčeni, že země je prorostlá korupcí. Myslíte si, že jsme na tom v porovnání se zahraničím hůř, nebo se u nás o tématu jen hodně hovoří?

PASSER: Korupce je všude. Vždy jde o míru a o to, kam až v rámci společnosti prorůstá. Myslím si ovšem, že by se mnohem víc než korupce mělo skloňovat slovo morálka. Korupce je totiž jen důsledkem upadající morálky. Morálka se zhoršuje v globálním měřítku a bude se zhoršovat, pokud nebudeme slyšet na základní biblické hodnoty. Úmyslně říkám biblické, a nikoli „křesťanské“. V dějinách totiž rádoby „křesťané“ křesťanství zdiskreditovali. Pokud nebudou čisté biblické hodnoty morálně zakořeněné ve společnosti, její stav se bude neustále zhoršovat.

ČESKÁ POZICE: V čem podle vás spočívá příčina zhoršujícího se stavu společnosti?

Dostáváme se tím k situační etice, kdy si je kdokoli schopný zdůvodnit cokoli

PASSER: Pro sebe jsem si udělal analýzu a dospěl jsem k názoru, že příčina je v nás křesťanech. Můžeme se ptát: A jak je to možné? Dle mého názoru je to dáno tím, že křesťané nejsou většinově věrní křesťanským zásadám. Jak jsem již zmínil, rádoby „křesťané“ v historii, ale i v současnosti, zdiskreditovali křesťanství, ať již jde o instituce, tím mám na mysli jednotlivé církve, nebo o chování jednotlivců. Tím, že se křesťané většinově takto chovají, mají lidé sklon odmítat karikaturu Pána Boha, kterou takoví „křesťané“ představují. Pak samozřejmě rádi věří bludům, jako je evoluce. A věří i tomu, že každý člověk si může stanovit vlastní morální hodnoty a principy.

Dostáváme se tím k situační etice, kdy si je kdokoli schopný zdůvodnit cokoli. Má pro to ze svého hlediska nějaké racionální důvody. Dnešní stav je takový, obecně řečeno, že se člověk chce mít dobře a užívat si života a dosáhnout toho s co nejmenší odvedenou prací, ale oceněnou co možná nejvíce penězi. Může-li někdo takto uvažující udělat nějaký podvod a získat hodně peněz, udělá jej. A vždy si to nějak zdůvodní. Základní problém je tedy nepochybně v morálce. Pokud by křesťané byli věrní a vydávali svým životem dobré svědectví o Pánu Bohu, pak by křesťanství bylo pro lidi mnohem atraktivnější. Existovalo by mnohem víc dobrých příkladů, které by lidská společnost byla ochotná následovat.

ČESKÁ POZICE: Myslíte si, že společnosti chybí vzory?

Každá další generace bude taková, jak ta současná generace vychovává své děti. Když si uvědomíme, jaké hodnoty mohou děti sledovat, jak se rodiny rozpadají, jak se lež stává naprosto běžnou součástí života, tak k čemu to všechno může vést?

PASSER: Špatných vzorů jsou mraky. Dobrých vzorů je málo a média o nich zoufale málo píší. Proto se ani nedívám na zprávy, informace si obstarávám jinde. Za to jsem vděčný některým našim politikům. Kvůli způsobu jejich projevů jsem se přestal dívat na zprávy a ušetřil jsem čas. Z deseti zpráv je stejně devět negativních a desátá neutrální. Vzorce chování, které společnost přijímá, jsou potom často podporované těmito emocemi.

Je tu ještě další a důležitější rozměr – rodina. Každá další generace bude taková, jak ta současná generace vychovává své děti. Když si uvědomíme, jaké hodnoty mohou děti sledovat, jak se rodiny rozpadají, jak se lež stává naprosto běžnou součástí života, tak k čemu to všechno může vést? Jsem jednoznačně proti korupci. Problém však nevyřešíme tím, že zavřeme Janouška, Béma či Ratha. Samozřejmě, že když někdo dělá lumpárny, má být zavřen. Princip ale spočívá v tom, aby lidé nekradli proto, že krást je špatné, ne proto, že se bojí, aby nebyli zavření.

Východiskem je pokání

ČESKÁ POZICE: Co se musí ve společnosti stát, aby nastal zvrat?

PASSER: Nevěřím tomu, že jakýkoli jednotlivec nebo malá skupina jednotlivců může změnit společnost. Každý člověk může s Boží pomocí změnit jenom sám sebe a přispět k tomu, že mikrosvět, ve kterém se pohybuje, se bude zlepšovat. Ke zlepšení stavu společnosti pak dle přímé úměry může pomoci to, že čím víc lidí se bude snažit morálně správně jednat, tím zdravější bude celá společnost.

Potřebujeme k tomu vzory? Jsou nutné vzory, které budou pro lidi natolik atraktivní, aby je chtěli napodobovat. Bez čistých biblických hodnot však nemáme šanci se k tomu dopracovat. Koneckonců Bible popisuje společnost, ve které dnes žijeme. Pokud si dá člověk práci a s Biblí se seznámí, nepřekvapuje ho, co okolo sebe vidí.

Církve jsou podobné politickým stranám. Dostaly se historicky do bodu, v němž jsou jako instituce nereformovatelné.

ČESKÁ POZICE: Jak se díváte na šanci, kterou po roce 1989 dostaly církve, a na to, jak ji využily, či spíše nevyužily? Nedaří se jim přitáhnout mladí lidi. Značně se orientují dovnitř, na vlastní život.

PASSER: Obecně si myslím, že církve jsou podobné politickým stranám. Dostaly se historicky do bodu, v němž jsou jako instituce nereformovatelné. Církve se odklonily od čistého biblického učení a zavedly do něj lidské tradice a doktríny. Takovému jednání může těžko Pán Bůh požehnat. Jsem členem protestantské církve Adventistů sedmého dne a musím čestně říci, že se tato církev drží biblických hodnot a nezměněného Desatera. Vlažnost je však v ní také patrná. Uzavírají-li se církve do sebe, jaký užitek přinášejí společnosti? Ježíš Kristus ustanovil církev k tomu, aby jeho následovníci šli za lidmi, nikoli aby čekali, až lidé přijdou za nimi.

První křesťané nabízeli lidem čisté morální hodnoty a také praktickou pomoc. Pokud to dnes nějaký sbor činí, je to pro jeho okolí ohromné požehnání. Myslím si však, že se drtivá většina křesťanských sborů, včetně toho mého, tímto způsobem nechová. Proto nejsou církve pro společnost důvěryhodné a společnost se pak dívá na Pána Boha prostřednictvím obrazu, který zkreslily církve. Takový Pán Bůh není pro lidi přitažlivý.

A je tu ještě jedna věc: mnoho lidí si myslí, že neexistuje žádný ďábel. Častokrát se s tímto názorem setkáváme i u rádoby „křesťanských představitelů“. Pak je logické tvrzení: pokud neexistuje ďábel, za zlo, které okolo sebe vidíme, musí být přece zodpovědný Pán Bůh, o kterém se píše v Bibli, že je láska. Proč tvrdím, že my, křesťané, jsme odpovědní za morální stav společnosti? Světu jsme v historii i v současnosti představili zdeformovanou morální karikaturu Pána Boha. A z toho generačně vyplývají všechny morální dopady na naši společnost.

ČESKÁ POZICE: Vidíte nějaké východisko?

PASSER: Vždy existuje východisko. Východiskem je pokání. Připustit si, že jsem zoufalec a tragéd, a změnit s Boží pomocí svoje chování. Bible popisuje krásný příběh, který se udál v Ninive, morálně zvrhlém městě, do kterého nechtěl prorok Jonáš vůbec jít. Ale když tam přišel a lidé činili pokání, nastala změna. Boží trest, který na ně měl dopadnout, byl nakonec odvolán. To se však nestane mávnutím kouzelného proutku.

ČESKÁ POZICE: Jak se jako hluboce věřící člověk díváte na problematiku církevních restitucí?

PASSER: Odhlédnu-li od kategorií spravedlivé-nespravedlivé, protože to je pro mne velmi těžké posuzovat, pak je to další téma, které staví hráz mezi lidi a církve. Tím, že se ve společnosti rozšíří pocit, že vše, co církve projednávají se státem, se týká jen majetku a financí, jen těžko se stanou pro společnost důvěryhodnějšími. Biblický model je jiný. Důvěryhodně se chovající církev se financuje z desátků svých členů. V naší církvi odvádějí na celém světě její členové desátky. Nikomu se nezpovídají, je to vždy věc jejich svědomí vůči Pánu Bohu. Důvěryhodná církev také dokáže z desátků vyžít. Když ale dělá nedůvěryhodné věci, pak ani členové nejsou ochotní platit desátky a většinou ani nechodí do kostelů. A církev potřebuje peníze daňových poplatníků.

ČESKÁ POZICE: Bylo by tedy pro církev optimální, kdyby od požadavku restitucí upustila?

PASSER: Nechci být v této věci soudcem. V minulosti nastalo mnoho majetkových excesů na různých stranách. Otázkou je, kam se vlastně budeme v čase vracet – ke druhé světové válce, až k Bílé hoře nebo ještě dál? Nemám dost informací ani znalostí, abych to relevantně zhodnotil. Znovu říkám, pokud se církve budou chovat důvěryhodně k Pánu Bohu, ke svým členům i navenek, pak věřím, že z desátků od svých věrných členů mohou svůj provoz bez problému financovat.

Naše firma rezignovala na to, že získá určitý typ zákazníků

ČESKÁ POZICE: Jste developer, což je oblast hodně spojována s korupcí. Lze v Praze v realitách bez korupce vůbec podnikat?

PASSER: Určitě lze a určitě to není snadné. To, co se dělo za primátora Paval Béma na magistrátu, dorostlo do rozměrů megakorupce či gigakorupce. A protože se tyto věci dějí i na celorepublikové úrovni, tvrdím, že tento systém je příčinou zadluženosti naší země. Kdyby se nekradlo tak šíleně, jak se krade, neměli bychom nejenom žádný dluh, ale měli bychom i dokončenou veškerou infrastrukturu. Tato země by proto byla i mnohem atraktivnější pro investory. Lidé by měli víc pracovních příležitostí.

Škody, které tito lumpové z politiky i z byznysu způsobili, znehodnocují život nejen této generaci, ale i generacím příštím

Škody, které tito lumpové z politiky i z byznysu způsobili, znehodnocují život nejen této generaci, ale i generacím příštím. Bez korupce se podnikat dá. Hlavní je, jak to máte nastavené v hlavě. Naše firma rezignovala na to, že získá určitý typ zákazníků. Nikdy se jím nestane město nebo stát požadující vedlejší plnění. Rovněž asi od města či od státu nic významného nekoupíme, protože případů, kdy to jde, aniž by bylo nutné politiky prostřednictvím lobbistů uplácet, je jako šafránu. Když se prodávalo území, jako je Rohanský ostrov, ani nemělo cenu, abychom do takového tendru vstupovali. Platí i to, že čím víc je dotyčný zapojen do korupčního systému, tím odhodlaněji vám bude tvrdit, že žádná korupce na magistrátu nebyla a není.

ČESKÁ POZICE: Je pravdou, že existovaly přesně dané ceníky za změnu územního plánu nebo za vyřízení územního rozhodnutí?

PASSER: O existenci nějakých ceníků nemám dostatek informací. Protože ale znám všechny rozhodující developery působící na trhu, vím od nich, jakým způsobem byl kdo z nich vydírán, nebo naopak, kdo sám ochotně nabízel úplatky až v devítimístných řádech, aby se dostal k něčemu - pokud možno výhodněji než kdokoli jiný.

ČESKÁ POZICE: Vy osobně jste se setkal s tím, že po vás někdo požadoval úplatek?

PASSER: Od poloviny roku 2005 nás na Praze 4 opakovaně účelově blokovali. Musím říct, že v jistou dobu jsem uvažoval, že raději skončím s podnikáním, než abych těmto lidem dával něco do jejich soukromých kapes. Využívají k tomu různé prostředníky, jsou příliš mazaní, aby to dělali přímo. Nějakou dobu nás blokovali, a až poté, co skutečně pochopili, že přímo nedostanou nic, s námi nakonec uzavřeli dohodu.

Rozdali jsme transparentním způsobem zhruba sto milionů korun městské části Praha 4 na veřejně prospěšné účely – školství, děti, doprava a kultura jsou typické oblasti. Nikdy nám nikdo ani nepoděkoval. Naopak, každému, kdo je informovaný a není naivní, je jasné, že i když se postaví dětské hřiště,  20 procent ze zakázky si nechají pro sebe. A to jsem ještě hodně při zemi. Ale oni by raději měli pro sebe 100 procent, nejenom 20 procent! Když by o tom ale člověk takto do důsledků přemýšlel, musel by si položit otázku, zda má v této zemi vůbec smysl platit daně, a tím napomáhat k rozkrádání peněz z veřejných rozpočtů.

Staré garnituře vyhovuje, aby věci nebyly jasné, aby ten, kdo něco potřebuje, byl vydíratelný

ČESKÁ POZICE: Jak hodnotíte postup koalice na pražském magistrátu, která zrušila připravovaný územní plán a chce jej začít znovu připravovat?

PASSER: Respektuji statečnost pana primátora Svobody, protože se postavil pražským kmotrům. A také respektuji pana Hudečka (Tomáš Hudeček z TOP 09, první náměstek primátora – pozn.red.), protože i když přišel poměrně mladý s nevelkými zkušenostmi, mám pocit, že věci chytil za správný konec a opravdově usiluje o vytvoření prostředí, které by nedávalo prostor ke korupci. Starý územní plán byl nepochybně spojen s obrovskými korupčními aférami. A staré garnituře vyhovuje, aby věci nebyly jasné, aby ten, kdo něco potřebuje, byl vydíratelný.

Spíše naivní naivní než reálné?

ČESKÁ POZICE: V současné době se ke korupci vyjadřuje spousta úspěšných podnikatelů. Někteří z nich zastávají názor, že by se stát měl řídit jako firma. Souhlasíte s tím?

PASSER: V určitém smyslu. Lidé, kteří stát řídí, musejí být kompetentní a mít manažerské schopnosti. V tomto ohledu to může být podobné jako ve firmě. Stát má ale i sociální rozměr, který často privátní subjekty necítí. Na sociální rozměr státu se nesmí zapomínat, a ani na to, že stát je zodpovědný za sociální smír v zemi.

V minulých deseti letech se největším světovým byznysem stalo rozkrádání peněz z veřejných rozpočtů. Pokud to vyčůraní lidé pochopí, jdou do politiky.

ČESKÁ POZICE: Jak nahlížíte na zapojování úspěšných podnikatelů do politiky?

PASSER: To známe i z prezidentských kampaní ve Spojených státech amerických, do kterých se v minulosti zapojila řada bývalých podnikatelů. Myslím, že není špatně, když někdo, kdo byl úspěšný v byznyse, vstoupí do politiky. Pokud vnímá politiku jako službu. Vždyť slovo ministr pochází z latinského ministrare, tedy sloužit.

Jenže v současnosti většina lidí vstupuje do vysoké politiky ze zcela jiných pohnutek: udělat si z politiky soukromý byznys. A pokud možno s malým rizikem a za málo práce přijít k velkým penězům. V minulých deseti letech se největším světovým byznysem stalo rozkrádání peněz z veřejných rozpočtů. Pokud to vyčůraní lidé pochopí, jdou do politiky. Díky Bohu za každého jednoho člověka, který vstupuje do politiky z čistých pohnutek.

ČESKÁ POZICE: Máte vy osobně politické ambice?

PASSER: Musel bych od Pána Boha silně vnímat, že mě k tomu povolává. To v žádném případě nevnímám. Snažím se přemýšlet racionálně. Muselo by se dát dohromady několik set lidí, kteří budou kompetentní, spokojení s tím, co v životě mají, aby nekradli, a schopní se společně domluvit. Musel by mezi nimi vládnout duch pokory a nesobeckosti. Za takových předpokladů by to mělo solidní šanci na úspěch. Jenže když se těmi jednotlivými předpoklady člověk zabývá, dospěje k závěru, že to je v dnešní společnosti spíš naivní než reálné.

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...