Pronajímateli vily v Monte Argentariu Dalíkovi tečou státní peníze

Za prezentaci značky Klasa dostala agentura Dedeman, jejímž majitelem je britská firma Vitasoft Growth, od státu 1,5 milionu korun. Jejím ředitelem a jednatelem je Markus Hasler, který v roce 2009 pronajal vilu v Monte Argentariu Marku Dalíkovi.

Vila v Monte Argentariu, kterou v roce 2009 pronajal Markus Hasler Marku... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vila v Monte Argentariu, kterou v roce 2009 pronajal Markus Hasler Marku... | foto: Lidové noviny
Vila v Monte Argentariu, kterou v roce 2009 pronajal Markus Hasler Marku...

Smlouvy, které stát uzavírá na propagaci, mají v Česku historicky špatné jméno. Jejich efekt je namnoze nulový a bývají nesmyslným „průtokáčem“ veřejných peněz. Legendární místo v takovém marketingu si vysloužila Ryba domácí, kde stát vyšel jeden hovor na infolinku na devět tisíc. Teď se vynořil další příběh, letošní propagace Klasy na kutnohorském Veteran rallye.

První alarm spouští personálie kolem pořadatele závodu historických vozů, agentury Dedeman. Jako její jediný majitel je zapsána britská Vitasoft Growth Limited, skořápka se zastřeným koncovým vlastníkem. Ředitelem a jednatelem je Markus Hasler, lichtenštejnský podnikatel, který v roce 2009 pronajal vilu v Monte Argentariu Marku Dalíkovi pro dovolenou expremiéra Mirka Topolánka.

Nejpodivnější okolnost

Smlouvu uzavřel Státní zemědělský a intervenční fond (SZIF) napřímo s eventovou firmou Dedeman v květnu. Za prezentaci značky Klasa na dvoudenní akci pro historické vozy dostala agentura 1,5 milionu. To zdánlivě nevypadá jako částka hodná pozornosti, ale podle odborníků na marketing, které LN oslovily, kontrakt vyvolává podezření.

Znalci oboru se shodli, že nejpodivnější okolností je, že se na zakázku za půldruhého milionu nevypsalo výběrové řízení

„V některých bodech je příliš konkrétní, ale jsou to vesměs marginálie, to důležité není naceněné. Tam pak vzniká prostor pro manipulaci. Smlouva je sepsaná tak, aby to vypadalo, že klient dostane za málo peněz hodně muziky, ale ve skutečnosti je to naopak. Pokud dá státní fond 1,5 milionu za jednu akci v Kutné Hoře, nepředstavuje to žádnou komunikační strategii, protože je to příliš nahodilé, a jsou to vyhozené peníze,“ říká Denisa Hejlová, vedoucí katedry marketingové komunikace a PR na Univerzitě Karlově. Chybí například specifikace, co mají obsahovat potravinové koše pro diváky a soutěžící nebo jak přesně má vypadat propagační stánek.

Další znalci oboru nechtěli mluvit na jméno, ale shodli se, že nejpodivnější okolností je, že se na zakázku za půldruhého milionu nevypsalo výběrové řízení. Jak pak SZIF ví, že právě jízdy veteránů jsou ideálním místem, kde prezentovat kvalitní české potraviny? Že by stejnou službu nedostal levněji? Státní fond zadání bez výběru vysvětluje tím, že Dedeman je výhradním pořadatelem kutnohorské Veteran Rallye, v rámci níž se na náměstí odehrává doprovodný program s názvem Srpnové hodování – nikdo jiný proto nemohl propagaci Klasy zrovna na tuto akci dodat.

Další pochybnosti

„Pořádáme řadu akcí zaměřených na naši cílovou skupinu, tedy ženy hospodyně a rodiny s dětmi. Pro snížení nákladů máme v každém kraji vytipované akce jiných organizátorů, které zaměřením, rozsahem, propagací a návštěvností nejlépe vyhovují našim požadavkům. Se společností Dedeman máme dobré zkušenosti a v rámci své kontroly ani Nejvyšší kontrolní úřad neshledal v daném případě v našem postupu žádné pochybení,“ vysvětluje mluvčí SZIF Vladimíra Dvořáková.

Pochybnosti vyjádřili marketingoví experti i nad tím, že zrovna jízda veteránů je tou pravou akcí, na níž lze oslovit hospodyně a rodiny s dětmi

Podle oslovených odborníků by bylo vhodnější, aby SZIF oslovil více pořadatelů a viděl, kdo mu může dát nejlepší nabídku. „Jako největší otazník vidím, jak byl dodavatel vybrán. Pokud to bylo jen na základě logiky, že někdo pořádá akci, pošlu mu bez soutěže peníze, pak je to nejspíš špatně,“ říká jeden z odborníků.

Pochybnosti vyjádřili marketingoví experti i nad tím, že zrovna jízda veteránů je tou pravou akcí, na níž lze oslovit hospodyně a rodiny s dětmi. „To je event vhodný spíš pro propagaci náhradních dílů, olejů, možná pojištění vozidla, ale na propagaci kvalitních potravin moc ne,“ sdělil marketér, který si nepřál být jmenován.

Jedině Dedeman

V Česku se pořádají větší a známější akce automobilových veteránů, například ve Zbraslavi nebo moravském Šternberku, kde jsou součástí programu i Venkovské trhy. Na nich ale SZIF s Klasou hospodyně neoslovuje. Na ujednání, jehož hlavním předmětem je umisťování log Klasy, prezentace takto označkovaných potravin a rozdávání drobných dárků, narazil ekonom Jiří Skuhrovec z Rekonstrukce státu v registru smluv. Do něj od července veřejné instituce povinně vyvěšují kontrakty.

Manažerka eventové sekce firmy Dedeman Petra Cibulková vylučuje, že by něco bylo v nepořádku. Argumentuje tím, že firma pořádá kutnohorskou akci už od roku 2009 a zakázku museli dostat napřímo, protože nikdo jiný by propagaci na jejich rallye nezajistil.

„Našli jsme ji při zkoumání dodavatelů státu s rizikovými faktory. Firma Dedeman je vlastněna z Británie, což je v Česku často spojeno s daňovou optimalizací nebo skrýváním vlastníka. Zároveň sídlí v běžném řadovém domě na Žižkově spolu s dalšími více než šesti stovkami firem a podnikatelů. To, že firma nemá jasného vlastníka ani reálné sídlo, je problematické zejména v kombinaci s poskytováním marketingových služeb. Patří mezi měkké služby, u kterých je mnohdy obtížné zpětně prověřit rozsah skutečného plnění. Jsou proto často využívány k jednoduchému vyvádění peněz,“ uvádí Skuhrovec.

Koncový majitel se najít nedá, ale jednatelem samotného Dedemanu je Aleš Konopásek. Před revolucí se zapsal coby agent StB s krycím jménem Kaprál a po revoluci jako kancléř středočeských hejtmanů, jehož z úřadu vyhodil v roce 2013 Oldřich Bubeníček, protože Konopásek šikanoval podřízené a snažil se vyslídit, s kým se hejtman schází.

Manažerka eventové sekce firmy Dedeman Petra Cibulková vylučuje, že by něco bylo v nepořádku. Argumentuje tím, že firma pořádá kutnohorskou akci už od roku 2009 a zakázku museli dostat napřímo, protože nikdo jiný by propagaci na jejich rallye nezajistil. „Poskytnuté plnění bylo řádně a detailně rozpočtováno. Po ukončení akce jsme klientovi předložili závěrečnou zprávu, v níž jsme všechno řádně doložili. Z našeho pohledu je cena zcela odpovídající poskytnutému mediálnímu a realizačnímu plnění,“ odpověděla LN.

Nastrčená figura

Firma Dedeman byla založena v roce 2009, od stejného roku pořádá rallye a od stejného roku si tam SZIF financuje prezentaci Klasy – to znamená, že jako vhodnou příležitost si fond tuto akci vytipoval hned v rámci jejího prvního ročníku. Dedeman celou akci včetně Srpnového hodování zajišťuje a pořádá sám. Má na ni řadu sponzorů a partnerů, včetně letošní dotace od Středočeského kraje.

Už u Monte Argentaria se vyskytlo podezření, že Markus Hasler mohl být jen nastrčenou figurou, za niž se skryl opravdový majitel toskánské usedlosti, a bílého koně může hrát i v dalších případech

„Jestli na to mají tak jako tak každoročně zajištěné financování, pak je to vlastně 1,5 milionu do kapsy,“ domnívá se jeden z eventových manažerů. Podle dalších je také neobvyklé, aby v Česku v tomto oboru působila agentura ugarážovaná v Británii a s neviditelným vlastníkem. Buď jsou tu české firmy, nebo pobočky známých mezinárodních společností.

Markus Hasler není v České republice neznámá osoba, i kdyby nebylo jeho role v kauze toskánské dovolené. Vystupuje i v příběhu privatizace a ovládnutí Mostecké uhelné společnosti – v roce 2011 upozornil týdeník Euro, že Hasler měl přístup k účtům uhlobaronů Oldřicha Klimeckého a Antonína Koláčka.

Znovu se pak Lichtenštejnec vynořil před evropskými volbami v roce 2014. Radek John tehdy vábil voliče tím, že jim v případě úspěchu zdarma rozdá asistenční karty pro řidiče. Jako dodavatele měl sjednanou firmu ACA1213 ze skupiny Heldon. Ovládala ji lucemburská Elana Anstalt, jíž Hasler řediteloval. Už u Monte Argentaria se vyskytlo podezření, že Hasler mohl být jen nastrčenou figurou, za niž se skryl opravdový majitel toskánské usedlosti, a bílého koně může hrát i v dalších případech.

Dům, který zahájil pád velkých stran

Mohla to být tak hezká dovolená. Luxusní vila ve slunném Toskánsku poskytovala pohodlí i chládek všem, kdo si na ni v červenci vyrazili. Jenom kdyby se kolem neplížil bývalý příslušník civilní rozvědky s fotoaparátem. V létě 2009 tam nafotil snímky, které doložily, že expremiér a tehdejší předseda ODS MirekTopolánek tráví volno v pestré společnosti.

Vilu pro Topolánka pronajal jeho lobbista Marek Dalík. Oficiálně byla nemovitost psaná na lichtenštejnskou firmu Raben Anstalt. Jejím jednatelem byl Markus Hasler a do katastru ji přišel zanést privátní bankéř finanční skupiny J&T. Nikdy se nezjistilo, kdo byl klientem, pro něhož tuhle službu učinil.

Kdo je za aférou?

Ve spojení s hosty toskánského setkání pak vznikl skandál, který otřásl ODS i ČSSD. Nachytat bronz se zastavil tehdejší šéf ČEZ Martin Roman, exministr dopravy Aleš Řebíček, bývalý místopředseda sociálních demokratů Milan Urban, lobbista Vladimír Johanes či Roman Janoušek. Česká veřejnost byla masivně vystavena pochybnosti, jestli se při společném odpočinku nedomlouvají výhodné kontrakty a kdo vlastně platí výlet bývalého premiéra.

Snímky poslal do oběhu někdejší ředitel civilní rozvědky Karel Jandák, focení obstaral jeden z jeho vysloužilých podřízených. Ve stranických sekretariátech i podnikových zasedačkách se usadila paranoia a exponenciální řadou se množily spekulace, kdo a proč si kompromitující kampaň objednal.

Podle jedněch to byla ČSSD, aby srazila preference ODS. Podle druhých šlo o výron vnitrostranického boje uvnitř ODS. Později obě velké strany tvrdily, že to na ně ušily ty nové malé, které takto chtěly dosáhnout lepšího výsledku. TOP 09 i Věci veřejné podezření odmítly.

Událost si začala vyšetřovat také J&T. Ta se dobrala k závěru, že za ní stojí konkurenční skupina Czech Coal, dříve Mostecká uhelná, načež se Czech Coal proti nařčení ohradil a označil je za nesmysl.

Topolánek označoval aféru za uměle vyvolanou, ale patřila k důležitým mezníkům, jimiž započal pozvolný soumrak tradičního diumvirátu ODS s ČSSD a umožnil se nástup protestních hnutí založených na protikorupční rétorice. V roce 2010 Věcí veřejných s bezmála jedenácti procenty, v roce 2013 hnutí ANO s 18,65 procenta.

P. Silek perfektni clanek skvele informace 10:22 9.12.2016

Počet příspěvků: 1, poslední 9.12.2016 10:22 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.