Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Proč grázlové v bílých límečcích unikají?

Evropa

  12:15

Nevíme, kdo byli experti, kteří vypracovali analýzu ministerstva vnitra. Víme však, že nechtěli, nebo nebyli schopni popsat skutečný stav věcí.

foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Proč se policejním vyšetřovatelům nedaří rozplétat závažné úplatkářské aféry? Aby to zjistilo, objednalo si ministerstvo vnitra analýzu 237 korupčních kauz posledních 18 měsíců. Tuto „neveřejnou analýzu“ pak zveřejnily Hospodářské noviny.  Nevíme, kdo byli ti experti, kteří analýzu vypracovali. S vysokou pravděpodobností však můžeme konstatovat, že buď nechtěli, anebo nebyli schopni popsat skutečný stav věcí.

Po zveřejnění této analýzy se na ČESKOU POZICI obrátili policisté, kteří již pracují v soukromé sféře. Pod podmínkou, že jejich jména nezveřejníme, nám sdělili své názory na současný stav vyšetřování korupčních kauz. A ty v souladu se zmíněnou analýzou nejsou. Pohledy policejních profesionálů předkládáme.

Kdepak peníze a technika. Kvalifikace!

Za úsměvný lze označit jeden ze závěrů analýzy, že za špatný stav vyšetřování hospodářské kriminality může nedostatek peněz a zastaralá technika. Pravým a hlavním důvodem tristního stavu na úseku vyšetřování závažné hospodářské trestné činnosti je však podle našich zdrojů zcela nedostačující lidský potenciál útvarů, které se na vyšetřování podílejí. Platí to na úrovni vyšetřovatelů i na úrovni managementu, a to nejen toho nejvyššího, ale zejména středního, který vytváří konkrétní podmínky pro práci vyšetřovatelů a operativců.

Zcela nezbytné je ekonomické vzdělání se speciálním zaměřením na bankovní sektor, účetnictví a daňovou problematiku, a to nejen teoretické, ale zejména praktické

Vyšetřování trestné činnosti „bílých límečků“ je velmi složité a zejména výrazně odlišné od vyšetřování běžné kriminality. Znalosti a vzdělání lidí, kteří mají proti této trestné činnosti bojovat, musejí být proto specifické. Zcela nezbytné je ekonomické vzdělání se speciálním zaměřením na bankovní sektor, účetnictví a daňovou problematiku, a to nejen v oblasti teoretické, ale zejména praktické. Právní vzdělání se dá vždy doplnit.

Dalším výrazným osobnostním prvkem musí být analytické myšlení a široký rozhled v dané problematice, a to včetně znalosti českého podnikatelského prostředí (zejména vztahových sítí a fungování šedé ekonomické zóny). A to jsou pouze základní požadavky. Už vůbec nehovoříme o celoživotním vzdělání, systému školení a zejména povinné praxe mimo resort ministerstva vnitra. Proto je velká škoda, že analýza expertů ministerstva vnitra neuvádí, jaká je vzdělanostní struktura pracovníků specializovaných útvarů.

Pokud se čtenáři zdá, že výše popsané požadavky jsou nereálné, stačí se podívat Německo, Nizozemsko či Velkou Británii. Tam nejenže zcela jinak funguje systém výběru vhodných kandidátů do těchto specializovaných služeb (například sledování vhodných kandidátů již na vysokých školách). Zejména zcela jinak funguje jejich spolupráce s mimoresortními instancemi, jako jsou například finanční úřady, ale i s komerčními subjekty – bankami, pojišťovnami, leasingovými společnostmi, a hlavně s akademickou sférou. K tomuto účelu tyto země mají vybudovaný nejenom propracovaný školící systém, i kariérní řád a systém hmotných i nehmotných pobídek. I ony pochopitelně řeší, že státní sektor potýká s nedostatkem peněz a s odlivem vyškolených mozků do soukromé sféry. Právě proto platí vybudovaný systém závazků vůči státu. Bohužel český zákon o služebním poměru příslušníků policie na nic takové nepamatuje.

Nelogická organizace práce

Dalším klíčovým faktorem je organizace práce. Nedostatek zkušeností a odborných znalostí se snaží většina českých policistů částečně nahrazovat operativně-pátracími prostředky, jako jsou odposlechy, sledování nebo předstíraný převod (nastrčení označených bankovek a sledování jejich pohybu). Jenže tyto prostředky – ve vyšetřování obecné kriminality standardní - v uzavřené komunitě bílých límečků úplně neplatí.

Stačí se podívat na množství žádostí o odborná vyjádření nebo znalecké posudky. Nejenže náklady jdou do milionů a neúměrně prodlužují vyšetřování. Zejména svědčí o neschopnosti a také alibismu některých policistů (a samozřejmě i státních zástupů) meritorně ve věci rozhodnout a posoudit důkazní stránku shromážděných materiálů.

„V této oblasti chybí týmová specializace. Při své stáži u finanční policie v rámci spolupráce s Bundeskriminalamt  ve Wiesbadenu jsem byl pozorovatelem týmu, který se připravoval na finanční kontrolu v jedné velké průmyslové společnosti. Součástí skupiny byli odborníci na účetnictví, finanční toky, pracovníci celních orgánů a finančního ředitelství, ale také tým speciálně vyškolených analytiků se zpravodajskými analytickými nástroji,“ řekl ČESKÉ POZICI vysoce postavený policista, který před časem odešel pracovat do soukromé sféry.

Odměny vyplácené funkcionářům ÚOKFK i poskytované zvláštní finanční prostředky jsou z pohledu ostatních útvarů policie prý skutečně skandální

Podle něj česká protikorupční služba rovněž zmíněnou technikou disponuje, dokonce na ni má i školicí středisko pořízené z peněz EU. Toto souvisí zejména se vznikem českého Útvaru odhalování korupce a finanční kriminality služby kriminální policie a vyšetřování (ÚOKFK). Bývalý vyšetřovatel, který sloužil více než dvacet let, tvrdí, že při jeho vzniku se odpovědní tvůrci snažili spíše než o vybudování funkčního organismu o vybudování všeobjímajícího molocha, který bude dobrým zdrojem manažerských koryt.

Odměny vyplácené funkcionářům tohoto útvaru i poskytované zvláštní finanční prostředky jsou z pohledu ostatních útvarů policie prý skutečně skandální. Rozdíl příjmů včetně různých příplatků činí zhruba 12 tisíc korun měsíčně ve prospěch ÚOKFK, tedy přilepšení asi o 25 procent.

Věcná příslušnost tohoto centrálního útvaru je v mnohých případech velmi nelogická. Například vyšetřování všech trestných činů volených a jmenovaných orgánů obcí, všech trestných činů souvisejících s evropskými penězi, protože policisté tohoto útvaru i jeho krajských expozitur nebudou mít nikdy takové znalosti jako policisté regionálních útvarů, kteří mají přeci jen velkou znalost místního podnikatelského prostředí a jeho sepjetí s místní státní správou a samosprávou.

Mantry neúspěšných policistů

Dalším faktorem neúspěchu byla i separace, izolace a vyvyšování policistů tohoto útvaru vůči jiným policejním složkám. Stačí si vzpomenout na známé novinářské obraty o elitním útvaru a elitních detektivech, které kromě jiných novinářů začal jako první používat v televizi Nova Radek John a jeho kolegové z pořadu Na vlastní oči.

Tato povýšenost a velikášství vedlo k nespolupráci nejenom s místními regionálními policisty. Vyústilo přímo v nevraživost vůči ÚOKFK ze strany dalších celorepublikových útvarů policie jako je třeba Útvar pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ). Což je naprosto zničující, protože drtivá většina závažné hospodářské trestné činnosti je vždy organizována a naopak většina závažných trestných činů vyšetřovaných ÚOOZ má vždy své podhoubí a cíle v hospodářské trestné činnosti.

Domněnky, byť milionkrát asi pravdivé, nelze bez důkazního břemena považovat za dostatečné k zahájení úkonů trestního řízení o trestním stíhání nemluvě

Podle bývalých policistů neobstojí ani argument, že někteří státní zástupci záměrně brzdí vyšetřování. „Pracoval jsem s těmito lidmi dvacet let, dokonce jsem byl jedním z tvůrců reorganizace kriminální policie a vyšetřování v roce 2002 a tyto řeči jsem slyšel vždy. Je to taková mantra policistů, za kterou schovávají svoji nízkou odbornost, vlastní autocenzuru vyplývající většinou z neznalosti a strachu, zcela mizivou osobní statečnost a to, čemu se říkalo procesní samostatnost. Ne že by státní zástupci byli lepší, to nejsou, ale v těchto případech se jich musím zastat. Státní zástupce odpovídá za zákonnost a hodnocení důkazních prostředků. Podle mého názoru mají ve většině případů spisové materiály předkládané protikorupční policií zcela mizivou procesní (důkazní) hodnotu. A bohužel domněnky, byť milionkrát asi pravdivé, nelze bez důkazního břemena považovat za dostatečné k zahájení úkonů trestního řízení o trestním stíhání nemluvě! Totéž platí pro mantru o nedostatečné podpoře nadřízených. Policejní orgán je samostatný a je pouze na něm, jak si s přiděleným případem poradí. A také za něj zodpovídá. Zde policisté nikdy nebudou mít větší podporu, než jakou jim dává trestní řád,“ tvrdí bývalý vysoce postavený policejní důstojník.

Pokud by opravdu vedení ministerstva vnitra a policejního prezidia chtělo zlepšit práci v této oblasti, mělo by se zejména zaměřit na lidské zdroje, jejich odbornost a vzdělávání. Soustředit se na spolupráci s jinými orgány a na organizaci práce, a o to méně fňukat nad nedostatkem peněz, špatným právním prostředím, málo aktivními státními zástupci a zastaralou technikou.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!