Problémem České pošty není nedostatek zaměstnanců, ale fluktuace

Česká pošta shání více než 1300 zaměstnanců, přičemž ti, kteří se rozhodnou práci přijmout, často vzápětí odcházejí. Míra odchodů přitom roste. Loni státní podnik opustil v průměru každý čtvrtý zaměstnanec, když poměr počtu odchodů během roku k počtu zaměstnanců dosáhl 26 procent. Letos podnik očekává nárůst o další procentní bod.

Roman Šitner 17.9.2018
Poštovní doručovatelka – ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Poštovní doručovatelka – ilustrační foto | foto:  František Vlček, Lidové noviny
Poštovní doručovatelka – ilustrační foto

Až dvanáctihodinové roznášky bez placených přesčasů. I taková je denní realita doručovatelů České pošty. Státní podnik aktuálně shání více než 1300 zaměstnanců, přičemž ti, kteří se rozhodnou podprůměrně placenou práci přijmout, často vzápětí odcházejí. „Zásadním problémem České pošty není nedostatek zaměstnanců, ale právě fluktuace,“ říká mluvčí firmy Matyáš Vitík.

Míra odchodů lidí z České pošty přitom narůstá. Loni podnik opustil v průměru každý čtvrtý zaměstnanec, když poměr počtu odchodů během roku k počtu zaměstnanců dosáhl 26 procent. Letos firma očekává nárůst o další procentní bod. Český průměr fluktuace je přitom zhruba poloviční a dobře fungující společnosti jsou pod deseti procenty.

Složitá situace

Doručovatel, který pěšky roznáší dopisy a má na starost i vysokou hotovost, si vydělá zhruba 18 tisíc korun měsíčně, a to i když nosí poštu i do neobsazených okrsků. Republikový mzdový průměr přitom přesahuje 30 tisíc korun. „Situace zaměstnanců je opravdu složitá. Chybí hodně lidí, a proto je nesmírně stresující zvládnout všechnu práci v menším počtu,“ popisuje šéfka poštovních odborů Jindřiška Budweiserová. Odboráři bojují především za vyšší mzdy, které by měly do firmy přilákat více lidí.

Situace zaměstnanců je opravdu složitá. Chybí hodně lidí, a proto je nesmírně stresující zvládnout všechnu práci v menším počtu. Nové vedení se snaží pracovní podmínky zlepšit a firmu stabilizovat.

Nové vedení se snaží pracovní podmínky zlepšit a firmu stabilizovat. „Tím poroste i kvalita služeb, které Česká pošta poskytuje klientům,“ předpokládá Vitík. Nový šéf pošty Roman Knap má svou vizi budoucnosti podniku předložit do konce října. Velká část zaměstnanců je stále ve zkušební době, další míří do důchodů. Situace ve firmě ale může být podobná jako u nejbližších konkurentů.

„Podobná fluktuace je obvyklá i v soukromých společnostech, které pracují s podobným profilem zaměstnanců a podobnou mzdovou úrovní,“ vysvětluje Jiří Halbrštát, manažer náboru a marketingu personální agentury ManpowerGroup. „Za zdravou fluktuaci bývá považována hodnota mezi pěti a sedmi procenty. Setkáváme se ale s firmami, které se potýkají s fluktuací kolem sta procent ročně. Bývají to call centra nebo výrobní společnosti s náročným typem práce. V tomto kontextu fluktuace České pošty příliš vysoká není,“ dodává.

Nižší kvalita služeb

Rychlá výměna zaměstnanců je pro firmy zátěží. Odcházejí lidé s cennými zkušenostmi. A ti, kteří zůstávají, ztrácejí motivaci, protože vědí, že jejich zaměstnavatel jen těžko hledá nové pracovníky, a nic je tak nenutí k lepším výkonům. Pro Českou poštu mohou být problémem i náklady na nábor a školení nováčků. Konkrétní částku firma neuvádí, inzeruje ale stovky míst na několika pracovních serverech a ročně potřebuje zaškolit tisíce nově příchozích. Jen základní přehled informací pro běžné zaměstnance zabere minimálně tři dny. Nováčkům na řadě postů navíc nabízí 15tisícový náborový příspěvek.

Časté střídání zaměstnanců se odráží rovněž na nižší kvalitě služeb. Zákazníci si na ně stále více stěžují. Doručovatelé nemají potřebné zkušenosti nebo kvůli množství práce nestíhají.

Časté střídání zaměstnanců se odráží rovněž na nižší kvalitě služeb. Zákazníci si na ně stále více stěžují. Doručovatelé nemají potřebné zkušenosti nebo kvůli množství práce nestíhají. Pošta se snaží žádat o zvýšení finanční podpory ze státního rozpočtu. Ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) již před časem uvedl, že by mohla pošta dostávat ze státního rozpočtu o miliardu ročně více než nyní, kdy dostává půl miliardy korun. Peníze mají jít nejen na platy, ale i do nových technologií.

„Prioritou nového vedení České pošty je zlepšit služby a zároveň i podmínky zaměstnanců tak, aby Českou poštu vnímali jako férového zaměstnavatele. Netýká se to pouze mzdových prostředků, ale také pracovních podmínek, zázemí poboček a dep a v neposlední řadě je také důležité změnit vnímání pošťácké práce u veřejnosti,“ popisuje Vitík.

Roznášky bez placených přesčasů

Pošta sama vypočítává své náklady na poskytování povinných základních služeb na více než dvě miliardy korun, od státu ale dostává asi čtvrtinu. Český telekomunikační úřad nicméně v minulosti část vykazovaných nákladů pošty považoval za neoprávněnou. LN se v Praze setkaly s doručovateli, kteří situaci popsali. Nedostatek lidí se podle nich odráží i ve 12hodinových roznáškách bez placených přesčasů. Večer jsou tak k vidění listonoši, kterým pracovní doba skončila už ve tři hodiny. Část jich dokonce ve snaze stíhat používá vlastní auto. To se sice nesmí, ale údajně jde o běžnou praxi.

Nedostatek lidí se odráží i ve 12hodinových roznáškách bez placených přesčasů. Pošta sama přitom nové zaměstnance láká na zkrácenou pracovní dobu 37,5 hodiny týdně, a předkládá jim tak možnost trávit více času s rodinou.

„Pro zajištění provozu v období, kdy dochází ke zvýšení zátěže zaměstnanců, během letní dovolené a o Vánocích, vypisujeme cílové odměny,“ říká mluvčí Vitík. Pošta sama přitom nové zaměstnance láká na zkrácenou pracovní dobu 37,5 hodiny týdně, a předkládá jim tak možnost trávit více času s rodinou. Zároveň ale v řadě svých inzerátů od uchazečů požaduje odolnost proti klientům, kteří „vstali levou nohou“.

Ostatně čím více pošta nestíhá, tím mají více její pracovníci úkolů a zároveň o to více je kritiky na nekvalitní služby. Lidé za přepážkou nebo doručovatelé si běžně vyslechnou výtky k věcem, které nemohou ovlivnit. I když firma v rozvozu balíků používá moderní technologie, v roznosu listovních zásilek tomu už tak není. Doručovatelům chybí mapy a řada podkladů se předává psaná rukou. V rozporu s realitou je i tvrzení pošty o pečlivém zaškolování personálu. Situace ve firmě je taková, že mnohdy není, kdo by se nováčkům věnoval. Není tedy divu, že jdou zakrátko jinam.

Česká pošta a její zaměstnanci

  • České poště chybí 600 doručovatelů.
  • Více než 1300

volných pracovních pozic nyní Česká pošta nabízí. Z toho chybí 124 doručovatelů balíků a 484 doručovatelů listovních zásilek.

  • Skoro 30 tisíc

zaměstnanců měl podnik koncem roku 2017.

  • 700

lidí opustilo firmu jen v červenci.

  • 1700

pracovníků je ve zkušební době.

  • 1850

zaměstnanců odejde během pěti let do důchodu.

  • 27 procent

je očekávaná míra fluktuace pro rok 2018, loni byla 26 procent. Jde o část zaměstnanců, která během roku ukončila pracovní poměr.

  • 18 280 korun

Byla průměrná hrubá mzda listovního doručovatele ve druhém čtvrtletí 2018.

  • 22 169 korun

byla průměrná mzda balíkového doručovatele ve druhém čtvrtletí 2018.