Prestižní britská škola se brání: Vztahy s KLDR si rozvracet nenecháme!

The London School of Economics se kvůli reportáži BBC obává o vlastní „akademickou integritu“ z pohledu nepřátel svobodného tisku.

Dan Macek 15.4.2013

The London School of Economics (LSE) se obořila na stanici BBC za to, že pod rouškou výpravy jejích studentů do Severní Koreje tajně natočila televizní dokument. Ohrozila tím prý „akademické“ projekty LSE v zemích háklivých na svobodu tisku. Vysoká škola, jež nedávno proslula lukrativními styky s libyjským režimem Muammara Kaddáfího, žádá stažení pořadu z vysílání – v souladu s přáním Pchjongjangu.

Tříčlenný štáb britské zpravodajské stanice BBC se minulý měsíc vypravil do Severní Koreje natočit reportáž. Tamní totalitní režim na zvídavé zahraniční novináře samozřejmě není zvědavý, a tak si filmaři pořídili důmyslné krytí. Oslovili studentskou asociaci The Grimshaw Club při fakultě mezinárodních vztahů LSE s nabídkou výletu do KLDR a pak se vydávali za členy studentské výpravy.

Zájemcům o cestu prý dali na vědomí, že se zájezdu zúčastní i žurnalista, ale záměrně jim nesdělili všechny detaily, aby je ochránili pro případ odhalení a výslechů. Například o tom, že s novinářem cestují ještě dva členové jeho filmového štábu, se studenti v rámci konspirace dozvěděli až během mezipřistání v Pekingu. Severokorejské úřady se nakonec podařilo úspěšně oklamat a celá výprava se ve zdraví vrátila domů.Vedení LSE od BBC požaduje omluvu za zneužití dobré pověsti školy jako nástroje podvodu

Když se Severokorejci posléze dopídili, co jim uniklo, zaslali všem deseti zúčastněným studentům výhružné dopisy, kde je důrazně varovali před následky odvysílání pořadu. Tři studenti a jeden rodič pak podali na BBC stížnost. Spor se také naplno rozhořel mezi stanicí a vedením univerzity, která požaduje stažení reportáže z vysílání. „Ačkoli není bezprecedentní, aby žurnalisté využili akademického krytí k investigativní práci, není přípustné, aby tak učinili bez souhlasu studentů,“ uvedl pro server The Huffington Post výkonný tajemník LSE Jay Stoll.

Studenti věděli do čeho jdou 

BBC se však za svůj tým postavila. „Studenti byli výslovně varováni o potenciálních rizicích cesty do Severní Koreje ve skupině s novinářem, včetně varování před hrozbou zatčení a uvěznění i toho, že možná už nebudou moci do Severní Koreje v budoucnu vycestovat,“ upozornil mluvčí stanice.

Také Grimshaw Club vydal prohlášení, které do velké míry hájí postup BBC. „Oslovili nás absolventi LSE s nabídkou cesty a my ji inzerovali skrze náš mailing list a facebookovou stránku. Nikdy jsme nenaznačili, že ji sami organizujeme a účastníci cesty si toho byli plně vědomi.“

Hlavním autorem reportáže je novinář John Sweeney, absolvent LSE z roku 1980. Organizátorkou výpravy a další členkou štábu byla jeho manželka Tomiko Newsonová, taktéž absolventka LSE, která na škole občas přednáší. Newsonová zároveň pracuje v BBC jako producentka pořadu Panorama, pro který reportáž připravili.   

Sweeney proto mohl severokorejským vízovým úředníkům bez uzardění poskytnout absolventskou e-mailovou adresu s doménou LSE. Lživě se však vydával za doktoranda oboru historie, a také se během výpravy nechal od severokorejských hostitelů nepravdivě titulovat jako profesor.

Vedení LSE se ohradilo, že jeho jednání může mít nepříjemné důsledky pro skutečné akademiky. „Někteří moji kolegové jsou v Africe, Číně a dalších citlivých zemích. Bude-li jejich nezávislost a integrita zpochybněna, mohou se ocitnout ve značném ohrožení,“ varoval zástupce ředitele LSE George Gaskell. Vedení LSE proto od BBC požaduje omluvu za zneužití dobré pověsti školy jako nástroje podvodu.

Neplyne rozhořčení LSE nad reportáží BBC z obav o ztrátu podobně lukrativních „akademických“ zakázek ve zmiňované Číně či Africe?

Pochybná „akademická integrita“

Někdejší skvěla reputace LSE však vážně utrpěla už v roce 2011. Tehdy vyšlo najevo, že univerzita přijala dar v hodnotě 1,5 milionu liber od nadace Sajfa Isláma Kaddáfího, syna dlouholetého libyjského diktátora Muammara Kaddáfího. O šest týdnů dříve získal Sajf Islám na LSE řádný doktorát z filozofie. Dalších 2,2 milionu liber pak LSE od Kaddáfího obdržela na školení libyjských státních úředníků.

Otázkou proto je, zda rozhořčení nad reportáží BBC neplyne z obav o ztrátu podobně lukrativních „akademických“ zakázek ve zmiňované Číně či Africe. „Navrhnu, aby byl Johnu Sweeneymu odňat status absolventa,“ nechal se slyšet student Jason Wong z akademického senátu LSE. „Je stejně nežádoucí, aby byl spojován s LSE, jako tomu bylo v případě Sajfa Isláma Kaddáfího.“ Mladý Wong možná nechce být v Číně považován za nespolehlivého, až tam s kýženým titulem z LSE vyrazí dělat kariéru.

Počet příspěvků: 2, poslední 16.4.2013 09:19 Zobrazuji posledních 2 příspěvků.