O Dopravním podniku hl. m. Prahy v poslední době čteme nelichotivé zprávy. Ať už o nevýhodných smlouvách, které městská firma ve svůj neprospěch údajně uzavírala, o zmatcích, jež se očekávají se začátkem platnosti nového jízdního řádu, či o politických intervencích do vedení společnosti. Takže je skoro osvěžením informace, která dává jistou možnost nahlédnout na hospodaření pražského DP z komplexnějšího pohledu, a navíc je srovnat s jinými městskými dopravními podniky v České republice.
Agentura Bisnode si pro tento účel vybrala poměrně jednoduchý ukazatel finanční výkonnosti EVA, neboli ekonomické přidané hodnoty (economic value addend). V podstatě jde o to, jak dalece je podnik schopen efektivně zhodnotit vložené finanční prostředky akcionářů a věřitelů.
Nadějné se zdá být, že z hlediska vývoje EVA se pražský dopravní podnik od roku 2008 zlepšuje. „Nicméně i přes tuto pozitivní zprávu skončila EVA v roce 2010 s výsledkem mínus 3,9 miliardy korun v absolutním, respektive mínus 6,02 procenta v relativním vyjádření,“ uvedl analytik Bisnode Michal Řičař. Z ekonomického hlediska to znamená, že společnost nebyla schopna poskytnout akcionářům a věřitelům tržní zhodnocení vložených peněz, naopak jejich kapitál každoročně znehodnocovala.
Dopravní podnik hl. m. Prahy
Rok | EVA (absolutně v tisících Kč) | EVA (relativně) |
---|---|---|
2010 | -3 877 597 | -6,02 % |
2009 | -6 562 011 | -10,36 % |
2008 | -6 454 616 | -9,93 % |
Pramen: výpočet agentury Bisnode
Spravedlivě je však třeba uvést, že ve srovnání s ostatními dopravními podniky v ČR si pražský dopravce nevedl zdaleka nejhůře. V absolutním vyjádření je sice největším „znehodnocovatelem“ vložených prostředků, ale v relativním, tedy v případě, kdy vezmeme v potaz i množství používaného kapitálu, si stojí poměrně obstojně – za rok 2010 obsadil čtvrtou příčku. Nejhůř na tom byly dopravní podniky v Olomouci, Děčíně a Mostu a Litvínově. Zda to svědčí ve prospěch pražské firmy, jež získala pověst díry na peníze, nebo je to signál o fungování firem jiných, na to samozřejmě taková zpráva odpovědět nemůže.
Podnik | EVA (absolutně v tisících Kč) | EVA (relativně) |
---|---|---|
Plzeňské městské dopravní podniky, a. s. | -27 236 | -2,01 % |
Dopravní podnik města Hradce Králové, a. s. | -36 237 | -3,74 % |
Dopravní podnik města Brna, a. s. | -229 392 | -4,36 % |
Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost | -3 877 597 | -6,02 % |
Dopravní podnik Liberce a Jablonce nad Nisou, a. s. | -95 615 | -8,25 % |
Dopravní podnik Ostrava a. s. | -425 166 | -9,20 % |
Městský dopravní podnik Opava, a. s. | -22 169 | -9,22 % |
Dopravní podnik města Pardubic a. s. | -42 544 | -10,06 % |
Dopravní podnik města České Budějovice, a. s. | -81 687 | -10,28 % |
Dopravní podnik města Olomouce, a. s. | -78 733 | -11,53 % |
Dopravní podnik města Děčína, a. s. | -41 688 | -12,01 % |
DOPRAVNÍ PODNIK měst Mostu a Litvínova, a. s. | -70 574 | -14,33 % |
Pramen: výpočet agentury Bisnode
A jaké je podle agentury Bisnode z těchto výsledků ponaučení? Další investice do dopravních podniků nejsou za situace negativní hodnoty ukazatele EVA vhodné. Naopak je napříč ČR nutná restrukturalizace a reorganizace. Budou toho komunální politici, do jejichž kompetence MHD zpravidla patří, vůbec schopni?