Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Pražský dopravní podnik zdaleka nehospodaří nejhůř

  15:52

Investice do dopravních podniků nejsou vhodné, naopak je nutná restrukturalizace a reorganizace, vyplývá z ukazatele finanční výkonnosti.

O Dopravním podniku hl. m. Prahy v poslední době čteme nelichotivé zprávy. Ať už o nevýhodných smlouvách, které městská firma ve svůj neprospěch údajně uzavírala, o zmatcích, jež se očekávají se začátkem platnosti nového jízdního řádu, či o politických intervencích do vedení společnosti. Takže je skoro osvěžením informace, která dává jistou možnost nahlédnout na hospodaření pražského DP z komplexnějšího pohledu, a navíc je srovnat s jinými městskými dopravními podniky v České republice.

Agentura Bisnode si pro tento účel vybrala poměrně jednoduchý ukazatel finanční výkonnosti EVA, neboli ekonomické přidané hodnoty (economic value addend). V podstatě jde o to, jak dalece je podnik schopen efektivně zhodnotit vložené finanční prostředky akcionářů a věřitelů.

Nadějné se zdá být, že z hlediska vývoje EVA se pražský dopravní podnik od roku 2008 zlepšuje. „Nicméně i přes tuto pozitivní zprávu skončila EVA v roce 2010 s výsledkem mínus 3,9 miliardy korun v absolutním, respektive mínus 6,02 procenta v relativním vyjádření,“ uvedl analytik Bisnode Michal Řičař. Z ekonomického hlediska to znamená, že společnost nebyla schopna poskytnout akcionářům a věřitelům tržní zhodnocení vložených peněz, naopak jejich kapitál každoročně znehodnocovala.

Dopravní podnik hl. m. Prahy

RokEVA (absolutně v tisících Kč)EVA (relativně)
2010-3 877 597-6,02 %
2009-6 562 011-10,36 %
2008-6 454 616-9,93 %

Pramen: výpočet agentury Bisnode

Spravedlivě je však třeba uvést, že ve srovnání s ostatními dopravními podniky v ČR si pražský dopravce nevedl zdaleka nejhůře. V absolutním vyjádření je sice největším „znehodnocovatelem“ vložených prostředků, ale v relativním, tedy v případě, kdy vezmeme v potaz i množství používaného kapitálu, si stojí poměrně obstojně – za rok 2010 obsadil čtvrtou příčku. Nejhůř na tom byly dopravní podniky v Olomouci, Děčíně a Mostu a Litvínově. Zda to svědčí ve prospěch pražské firmy, jež získala pověst díry na peníze, nebo je to signál o fungování firem jiných, na to samozřejmě taková zpráva odpovědět nemůže.

PodnikEVA (absolutně v tisících Kč)EVA (relativně)
Plzeňské městské dopravní podniky, a. s.-27 236-2,01 %
Dopravní podnik města Hradce Králové, a. s.-36 237-3,74 %
Dopravní podnik města Brna, a. s.-229 392-4,36 %
Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost-3 877 597-6,02 %

Dopravní podnik Liberce a Jablonce nad Nisou, a. s.

-95 615-8,25 %
Dopravní podnik Ostrava a. s.-425 166-9,20 %
Městský dopravní podnik Opava, a. s.-22 169-9,22 %
Dopravní podnik města Pardubic a. s.-42 544-10,06 %
Dopravní podnik města České Budějovice, a. s.-81 687-10,28 %
Dopravní podnik města Olomouce, a. s.-78 733-11,53 %
Dopravní podnik města Děčína, a. s.-41 688-12,01 %
DOPRAVNÍ PODNIK měst Mostu a Litvínova, a. s.-70 574-14,33 %

Pramen: výpočet agentury Bisnode

A jaké je podle agentury Bisnode z těchto výsledků ponaučení? Další investice do dopravních podniků nejsou za situace negativní hodnoty ukazatele EVA vhodné. Naopak je napříč ČR nutná restrukturalizace a reorganizace. Budou toho komunální politici, do jejichž kompetence MHD zpravidla patří, vůbec schopni?

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...