Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Pražské hrátky s elektromobily stály 20 milionů. Jenže kam se poděly výsledky?

Elektromobilita

  17:53

Vzhledem k raketovému startu firmy je pravděpodobné, že jí pomáhal „v rozletu“ se zakázkami pro městské společnosti a úřady někdo z politiků.

foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Pro čerstvě založenou firmu Tili Czech Republic a jejího majitele Tomáše Studeníka (tehdy 33 let) to byl v roce 2009 věru vydařený podnikatelský start. Zhruba měsíc po založení společnosti přichází od Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) za dodávku „poradenských služeb“ milion korun. Firma se managementu dopravního podniku asi zalíbila, a tak do února roku 2012 odvedla pro největší pražskou městskou firmu práce za bezmála dvacet milionů. Problém je, že v dopravním podniku dnes nemají jasno, co přesně si za utracené miliony pořídili.

Na stopu podivných zakázek nás přivedl anonym, který redakci zaslal jednu z faktur firmy Tili. Podle zákona o svobodném přístupu k informacím jsme dopravní podnik požádali o seznam všech zakázek, které firma od podniku získala. Po sečtení se ukázalo, že za nejrůznější poradenské služby (týkající se zejména problematiky elektromobility), analýzy či pronájem dvou elektromobilů dopravní podnik zaplatil 19 679 800 korun. Pod smlouvami je za DPP ve většině případů podepsán bývalý generální ředitel Martin Dvořák, ve dvou případech pak tehdejší předseda představenstva David Vodrážka (ODS).

Zašantročená lejstra

Když se dnes v dopravním podniku zeptáte, čeho přesně se analýzy a studie týkaly, příliš uspokojivou odpověď nezískáte. Většinu z dokumentů je prý vůbec obtížné dohledat. Podle tiskového odboru si analýzy objednávali pracovníci, kteří již v dopravním podniku nepracují.

Ze seznamu služeb, které firma Tili poskytla DPP, se poněkud vymyká pronájem dvou elektromobilů. Jak vyplývá z odpovědí podniku, „elektroautíčka“ byla pronajata (jedno na 14 dnů, druhé na měsíc) za symbolickou cenu 100 korun. ČESKOU POZICI však spíše zajímalo, zda za dvacet milionů korun utracených během necelých tří let vznikla ucelená koncepce či alespoň vize vývoje elektromobility. Výsledek lze shrnout stručně: Uspokojivé odpovědi jsme se nedočkali, plné znění reakce přikládáme do přílohy PDF.  „Jelikož je pořízení elektrovozidel zejména otázkou finanční, tak lze konstatovat, že dopravní podnik musí primárně zajistit financování obnovy standardního vozového parku autobusů a ostatních silničních vozidel, které potřebuje pro řádné zajištění poskytovaných služeb,“ sdělil ČESKÉ POZICI tiskový odbor DP.Zhruba měsíc po založení společnosti přichází od Dopravního podniku hl. m. Prahy za dodávku „poradenských služeb“ milion korun

Co se stalo se studiemi a analýzami, už dnes netuší ani bývalý šéf dopravního podniku Martin Dvořák. Podle něho však byl majitel Tili Czech Republic Tomáš Studeník odborníkem na danou problematiku, kterou se už za Bémova vedení zabýval na pražském magistrátu. Zeptali jsme se i Studeníka, ten ale na naše opakované dotazy a telefonáty nereagoval.

Zda Studeník v minulosti opravdu působil v rámci nějakého útvaru zabývajícího se problematikou elektromobility, na to jsme se dotázali tiskového odboru magistrátu. Odpověď: „Pan Studeník byl v roce 2011 členem Expertní skupiny čisté mobility MHMP, kterou jmenoval Výbor životního prostředí Zastupitelstva hl. m. Prahy (předsedkyně Andrea Vlásenková). Tato skupina se však nikdy nesešla, nemohla tedy dát jakákoliv doporučení.“

Odbor komunikace magistrátu ČESKÉ POZICI dále sdělil, že firma Tili Czech Republic zpracovala v této souvislosti pro město Studii proveditelnosti elektromobility v podmínkách hl. m. Prahy a součástí veřejné zakázky byla i koordinace pilotního projektu Praha elektromobilní. Město za to zaplatilo 1,4 milionu korun.

Láskova kontrola se nezajímala

V uplynulých měsících kontroloval zakázky v dopravním podniku tým advokáta Václava Lásky. Zajímalo nás, zda se kontroloři podívali na zoubek i firmě Tili Czech Republic. Láska ČESKÉ POZICI sdělil, že nikoliv. To je škoda, protože inkriminovaná firma nemá daleko (prostřednictvím personálních vazeb) ke společnostem, které byly předmětem Láskova šetření a se kterými již v únoru dopravní podnik hodlal rozvázat nevýhodné smluvní vztahy. Jde o firmy Semma a Proximity Prague, které se v DPP staraly o marketing a grafické návrhy.

Bývalým šéfem marketingu dopravního podniku byl Jan Svoboda. Majitel Tili Tomáš Studeník je dle našich informací jeho blízkým známým. Oba donedávna působili i v České televizi, Svoboda jako ředitel marketingu a obchodu, Studeník coby vedoucí marketingu. Prezentoval se novým logem ČT, více toho však již nestihl; podobně jako Svoboda v České televizi končí. Ke vztahům se Studeníkem a zakázkám firmy Tili se Svoboda odmítl vyjádřit. „Ptáte se na špatné adrese, s těmito zakázkami jsem neměl nic společného,“ řekl ČESKÉ POZICI.

A konečně: Jan Svoboda má zase blízko k bývalému generálnímu řediteli DPP Martinu Dvořákovi (například společně působili v TV Prima), jsou dloholetí známí.

Několik našich zdrojů naznačilo, že Láskova kontrola se původně firmou Tili či společnostmi a zakázkami z okolí Jana Svobody zabývat měla, jenomže na Lásku prý „bylo tlačeno“, aby tak neučinil. Tuto informaci nám však nikdo nepotvrdil. „Ne, nikdo netlačil. S ohledem na to, že okruh prověřovaných transakcí se smluvně určil dříve, než vůbec kontrola vešla ve známost, výběr prověřovaných transakcí byl zcela svobodný,“ napsal Láska ČESKÉ POZICI.

Vodrážkův elektromobilní rajón

A konečně je vzhledem k raketovému startu firmy Tili na místě ptát se, zda této společnosti nepomáhal v rozletu se zakázkami pro městské společnosti či úřady někdo z politiků. V této souvislosti se objevuje jméno poslance Davida Vodrážky z ODS. Firma Tili Czech Republic totiž není v Praze neznámou firmu. Abychom byli přesní, není neznámou zejména v městské části Praha 13, které Vodrážka starostuje. 

Firma Tili Czech Republic není neznámou zejména v městské části Praha 13, které starostuje David Vodrážka

Městská část Praha 13 se v květnu 2010 (tedy v době, kdy byl Vodrážka též členem představenstva dopravního podniku) stala vůbec prvním úřadem v zemi, který jako služební vozidlo začal využívat auto na elektřinu. Elektromobil dodala Studeníkova firma, jež zároveň spustila (ve spolupráci s Prahou 13) ambiciózní iniciativu Elektromobilní úřad, jejímž cílem je sdružovat úřady, které využívají elektromobily. Po více než dvou letech je však Praha 13 (alespoň dle webových stránek) jediným úřadem, který se k tomuto projektu připojil.

Vodrážka říká: „Byli jsme první radnice, která v praxi začala řešit elektromobilitu. Kontrakt schválila Rada a já jsem smlouvu ani nepodepisoval… Zdůrazňuji, že automobil je plně využíván a jsme s ním spokojení.“ Podle něj úřad Tili za elektromobil, dvě dobíjecí stanice a elektroskútr zaplatil 300 tisíc korun.

Jakou roli v angažmá společnosti Tili na Praze 13 hrála Vodrážkova známost s majitelem firmy Tomášem Studeníkem? „Osobně jej znám, na pivo ale spolu nechodíme,“ reagoval Vodrážka. Podle Vodrážky zakázka Tili pro Prahu 13 se zakázkami v dopravním podniku nijak nesouvisí. „Hledali jsme někoho (Praha 13 – pozn. red.), kdo by nám dodal pro městskou část elektromobil, a tato firma se přihlásila,“ dodal starosta a poslanec ODS.

Případ firmy Tili a jejích zakázek pro dopravní podnik trochu připomíná příběh firmy Bison & Rose, která v dopravním podniku v letech 2008 až 2012 provedla zakázky za více než 15 milionů korun. Bohužel však nebylo možné v dopravním podniku plně dohledat, za co přesně dopravní podnik „bisonům“ platil.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektromobilita srazila vaz šéfovi obří autopůjčovny. Jeho vize ztroskotala

(zleva) První náměstkyně primátora New Yorku Sheena Wrightová, starosta New...

Západní svět začíná přecházet z klasických spalovacích motorů na auta s elektrickým pohonem. Změna...

Autoprůmysl v Česku slibuje, že kvůli elektromobilům propouštět nebude

Škoda zahájila výrobu baterií pro elektromobily v Mladé Boleslavi.

VIDEO Firmy Robert Bosch, Brisk a skupina JTEKT, které vyrábějí komponenty do aut, neplánují v...

Sklárna našla cestu k úsporám, využívá baterie z elektroaut a solární panely

Fotovoltaické panely instalované v karlovarské sklárně Moser

VIDEO Původně měly pohánět elektromobily vyrobené automobilkou Škoda Auto, teď tvoří akumulátory základ...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Vysílá Rádio Jerevan? Ne aby se někdo pokusil toto auto okopírovat!

Moderní techniku mají evidentně evokovat světlomety a koncová světla tohoto...

VIDEO Nový papírový model z „ábíčka“? Ne, to je návrh nového ruského auta, který zaregistroval tamní...

Škoda Auto zvedla zisk 2,5krát, vydělala přes 33 miliard korun

ilustrační snímek

Automobilka Škoda Auto loni zvýšila zisk po zdanění z 520 milionů eur na 2,5násobek, tedy na 1,32...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!