Pražské centrum se aut nezbaví. Radní se na pěší zóně nedohodli.

Po jednání vedení Prahy s neziskovou sférou je zřejmé, že se projekt Zklidnění Smetanova nábřeží odkládá. Magistrát jej nestihl připravit.

Jan Charvát 3.5.2013

Pražští radní schválili projekt Zklidnění Smetanova nábřeží letos v březnu. Dle něj se třetí květnovou sobotu a následujích šest mělo nábřeží uzavřít pro auta a stát se na zkoušku pěší zónou. Radní a odbory magistrátu si však projekt mezi sebou přehazovali natolik dlouho, až vypršel čas potřebný na jeho provedení.

Po dnešním jednání – v pátek 3. dubna – vedení hlavního města se zástupci neziskové sféry je zřejmé, že se projekt prozatím ruší. Pražský primátor Bohuslav Svoboda na jednaní slíbil, že se pokusí zajistit uzavření Smetanova nábřeží alespoň v náhradním termínu, zřejmě letos na přelomu srpna a září. Radní ho údajně o problémech s projektem příliš neinformovali.

Původně o zklidnění Smetanova nábřeží usilovala především občanská sdružení a instituce a firmy na něm sídlící – například Česká filharmonie, Fakulta sociálních věd a Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, FAMU, DAMU, Národní divadlo a Nová scéna. Rozhodnutím rady si však projekt vzalo na starost i vedení hlavního města. Především proto, že si uvědomilo, o nakolik atraktivní městský prostor jde. Je z něj totiž jedinečný pohled na Hradčany a umožňuje pěší propojení Malé Strany a Starého Města. Tato procházka je však v současnosti kvůli nadměrné dopravě, hluku a smogu spíše hazardováním se životem.
„Chceme si v praxi ověřit, jak bude na uzavírky reagovat veřejnost. Máme celou řadu kvalitních příkladů ze zahraničí, například Paříž nakonec trvale uzavřela pro automobily celé jedno nábřeží, a zatraktivnila tak centrum více pro cyklisty a pěší,“ uvedla v březnu radní Aleksandra Udženija (ODS). Zůstalo však jen u slov.

ČESKÁ POZICE o projektu informovala v článku:

Soukromá firma by zkrachovala

Jak se řešení projektu na pražské radnici odehrávalo? Radní jej nejprve zadali Útvaru rozvoje města, který je jeho servisní organizací. Poté se údajně zjistilo, že zakládací listina neumožňuje útvaru pořádat veřejné akce. Proto vznikl nápad předat proměnu nábřeží magistrátnímu odboru komunikace. Převod pravomocí by ale musela projednat rada, jež to však neučinila. Následně se zjistilo, že z časových důvodů nelze jarní termíny projektu stihnout. A  navíc, že chybějí peníze, protože k uzavření Smetanova nábřeží bude třeba upravit značení a další opatření.

Zaráží, jak „neřešitelný“ může být zdánlivě jednoduchý projekt, jehož součástí je uzavření jedné ulice

„Úřad zřejmě podcenil administrativní i fyzickou náročnost příprav, protože pěší zóny se nevyhlašují každý den. Plán je bohužel nutné přeložit na podzim, stále však věříme, že se uskuteční,“ prohlásil o současném vývoji Vít Masare z iniciativy Auto*Mat. Ta o zklidnění Smetanova nábřeží usiluje již řadu let a městu dodala i studii o alternativním vedení dopravy, aby například auta jen nepřejela na druhou stranu Vltavy a nezaplnila Malou Stranu.

Zklamaní jsou i pořadatelé kulturního programu, který měl během sobot procházky po nábřeží zpříjemňovat. Podílet se na něm měly zejména vysoké školy, instituce a podniky sídlící přímo na nábřeží. A na nábřeží se měl také uskutečnit prestižní festival Tanec Praha za účasti českých i zahraničních umělců. Organizátoři musejí své plánované akce zrušit a občané, kteří se těšili na procházky, si na ně nějakou dobu počkat.

O efektivitě veřejné správy si nikdo nedělá žádné iluze. Navzdory tomu zaráží, jak „neřešitelný“ může být zdánlivě jednoduchý projekt, jehož součástí je uzavření jedné ulice. Kdyby jej podobně řešila soukromá firma, dlouho by nepřežila.

Počet příspěvků: 3, poslední 4.5.2013 11:28 Zobrazuji posledních 3 příspěvků.