Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Právní trh v Česku: Konkurence jako na Západě

  10:33

Magazín The Lawyer přinesl analýzu českého právního trhu. Jeho hlavními rysy jsou vysoká kompetitivnost a význam klientů z ciziny.

Objeví se v České republice v budoucnu tolik lukrativních „dealů“, aby se tady uživily ty nejprestižnější právní kanceláře na světě? foto: © ČESKÁPOZICE, Jan KunderaČeská pozice

Analytici amerického právního magazínu The Lawyer zaměřili svou pozornost na Českou republiku. A přinesli globální „pohled z rychlíku“ na tuzemský advokátní trh. Jejich základním postřehem je, že na místním hřišti začíná být nepříjemně plno.

„Řada nedávných kroků nutí právníky ptát se, jestli na tak zaplněném trhu skutečně existuje místo pro každého,“ píše magazín. A zmiňuje nedávný odchod partnerů kanceláře Wolf Theiss do právní firmy DLA Piper a „vcucnutí“ kanceláře Horák & Chvosta do amerického gigantu White & Case, o němž informovala i ČESKÁ POZICE.

Martin Kříž, jeden z partnerů advokátní kanceláře PRK Partners, která k sobě nedávno přijala tým francouzské právní firmy Gide Loyrette Nouel, magazínu The Lawyer řekl, že podle jeho názoru české právní firmy rostou a posilují svou pozici. Právě na úkor svých zahraničních konkurentů. K tomu je podle něj třeba připočíst fakt, že období hojných privatizací z devadesátých let je nenávratně pryč. Do jisté míry ho sice bude v následujících několika letech „suplovat“ právní práce na poli fotovoltaiky, avšak ne ve srovnatelném rozsahu.

Málo lukrativních „dealů“

Ale ani tak nebude – jak se domnívá Kříž – v České republice v budoucnu tolik lukrativních „dealů“, aby se zde uživily ty nejprestižnější právní kanceláře na světě označované jako takzvaný magic circle. Mezi ně patří kanceláře Freshfields Bruckhaus Deringer, Slaughter & May, Linklaters, Clifford Chance a Allen & Overy. V Česku působí pouze poslední dvě. Společnost Linklaters se z tuzemského trhu stáhla před přibližně třemi lety.

České právní firmy rostou a posilují svou pozici právě na úkor svých zahraničních konkurentů

Jestli se k nim přidá další konkurence, která se to v České republice rozhodne „zabalit“, je předmětem nehynoucích spekulací. Kdyby člověk dal na všechny „zaručené“ zprávy, které kolují Prahou, stahovaly by se zahraniční kanceláře z České republiky průměrným tempem čtyř do měsíce. Zatím se ale žádná další – s výjimkou již zmíněné Gide Loyrette Nouel, která odešla letos v zimě – k tomuto kroku neodhodlala.

Na druhou stranu, jak ČESKÉ POZICI potvrdil jeden z právních headhunterů, i dnes se najdou velké zahraniční advokátní kanceláře, jež v Česku pobočku nemají a zvažují, že by si tu více než dvacet let po revoluci přeci jen „tábořiště“ vybudovaly. Každý rok se jich touto myšlenkou zabývá několik. Když ale jejich šéfové zjistí, s jak velkými náklady by vstup na český trh byl spojen a že by to v podstatě znamenalo „vyštípat“ odsud některého z konkurentů a odměnou by nebyly zase tak nebesky vysoké zisky, nápad záhy opustí. A jdou hledat zelenější pastviny dále na východ – na Balkán nebo do Turecka.

Trh? Naděje i zklamání

Na poli M & A neboli velkých transakcí úplná jistota zatím nepanuje. Zatímco třeba Lukáš Ševčík z Kinstellar se pro The Lawyer nechal slyšet, že na konci loňského roku trh s fúzemi a akvizicemi nabral dech, ČESKÁ POZICE získala průběžnými debatami s právníky značně pestřejší obrázek. Někde je situace výborná, jinde – po loňském nádechu z krize – zažívají letos zatím opět zklamání. Jakoby se „finanční krize v miniaturním vydání“ opakovala. Veselejší situace je podle The Lawyer v oblasti private quity neboli velkých soukromých investic.

Magazín se zmiňuje i o tom, že pro české právní firmy, nehledě pro ty zahraniční, jsou klíčoví klienti z ciziny. Ti domácí by totiž vysoce konkurenční právní trh „neuživili“. Debata se vede taky o tom, jestli má v této době ještě smysl rozdělovat kanceláře operující v Česku na „české“ a „zahraniční“, případně „mezinárodní“.  Známým odpůrcem tohoto definičního dělení je Karel Muzikář, šéf tuzemské „pobočky“ americké kanceláře Weil, Gotshal & Manges. Podle něj „tvrdou prací a správnou strategií“ si může každá právní firma vybudovat silnou základnu z místních klientů.