Lidovky.cz

Praha bude metropolí samořiditelných aut. Vybralo si ji Valeo.

Evropa

  16:14
Francouzské firma Valeo, dle ní světová jednička ve vývoji senzorů a kamer pro asistenční a bezpečnostní systémy vozidel, otevře v pražské Hostivaři vývojové centrum na technologie samořiditelných aut. Investuje do něho 600 milionů korun.

Google auto bez řidiče v akci foto: Reprofoto

Česká metropole se už letos v prosinci stane jedním z hlavních světových měst pro samořiditelná auta. Francouzský koncern Valeo otevře v pražské Hostivaři nové centrum zaměřené právě na vývoj technologií takzvané autonomní mobility. Jeden z největších světových dodavatelů automobilek investuje 600 milionů korun, a zdvojnásobí tak své vývojové kapacity v Česku.

V Praze se budou vývojáři Valea soustředit jednak na samotná autonomní vozidla, tedy různé systémy pomáhající s řízením, nebo úplně nahrazující řidiče. Poté na propojení a komunikaci aut navzájem i s okolní infrastrukturou, jako je třeba i silnice a nakonec i na ovládání moderní chytré techniky vozu jeho řidičem.

Centrum v Hostivaři bude mít celkovou plochu devět tisíc metrů čtverečních, z toho přes tři tisíce je vyhrazeno pro špičkové laboratoře. „Kapacita nové budovy je navržena pro 640 zaměstnanců, nicméně do budoucna je připravena pro další rozšíření,“ vysvětluje ředitel vývojového centra Pavel Peka. Převážnou část zaměstnanců pak budou tvořit inženýři.

Lákají zaměstnance i studenty

Díky širokému záběru přijme Valeo ke stávajícím dvěma stovkám zaměstnanců, kteří se do nové budovy sestěhují, další stovky lidí. „O tento perspektivní obor je mezi inženýry v automobilovém sektoru veliký zájem, takže předpokládáme, že podobně jako v předchozím roce budeme mít dostatek uchazečů o práci. A to i přesto, že je na trhu aktuálně nedostatek technicky vzdělaných lidí,“ vysvětluje ředitel externí komunikace české pobočky Gábor Iffland, proč se firma neobává, že by přes celkovou situaci na trhu měla nouzi o pracovníky.

Valeo nevyvíjí vlastní samořiditelná auta jako třeba americký gigant Google. Techniku, která automatickou jízdu a další funkce umožňuje, dodává řadě světových automobilek.

Navíc může v případě potřeby sáhnout nejen po zahraničních odbornících, ale i po českých studentech. Valeo spolupracuje s univerzitami a společně s nimi například podává přihlášky na výzkumné granty v EU. Studentům doktorských programů pak nabízí možnost pracovat na projektech v průběhu studia. Finančně podporuje i třeba týmy studentských formulí na ČVUT v Praze i Západočeské univerzitě v Plzni či studenty v soutěžích v robotice.

Valeo přitom nevyvíjí vlastní samořiditelná auta jako třeba americký gigant Google. Techniku, která automatickou jízdu a další funkce umožňuje, dodává řadě světových automobilek. Firma se chlubí tím, že je světovou jedničkou na poli vývoje senzorů a kamer pro asistenční a bezpečnostní systémy vozidel. Právě ty budou jednou z nejdůležitějších náplní práce nového vývojového centra.

Valeo pracuje především na projektech dvojího typu. Jednak na vývoji a testování svých vlastních technologií, které automobilky používají ve svých vozech. Ale i přímo na jejich zapracování do konkrétních modelů. V Praze se pracuje na obou typech projektů a vznikat tu tedy budou jak zcela nové vynálezy pro autonomní mobilitu a s ní související obory, tak konkrétní aplikace ve vozech zákazníků. Výsledky pak budou v milionech aut po celém světě pod různými značkami.

Kamery, ultrazvuk, lasery a radary

Většina systémů takzvaných asistenčních systémů je založena na několika základních prvcích: kamerách, radarech, laserových a ultrazvukových čidlech. K nim se samozřejmě přidává i řídící elektronika a další prvky, které dodávají autům chytré funkce. V podstatě jde o to, získat informace ze senzorů, ty efektivně zpracovat a na jejich základě pak dát vozu příkaz, aby něco udělal.

V pražských laboratořích budou testovací stolice pro zkoušení zařízení, teplotní komory pro ověření trvanlivosti přístrojů, prototypové dílny a zázemí pro přestavbu automobilů a také speciální stanice na testování ultrazvukových a radarových senzorů. Vznikne také testovací polygon, který doplní stávající základnu Valea na letišti ve středočeských Milovicích. Na něm firma ukázala už existující asistenční systémy.

V pražských laboratořích budou testovací stolice pro zkoušení zařízení, teplotní komory pro ověření trvanlivosti přístrojů, prototypové dílny a zázemí pro přestavbu automobilů.

Například systém nazvaný Operation zone assist, tedy takzvané vysoce pokročilé řešení asistované jízdy. To má právě za pomoci údajů z různých senzorů řidiči pomoci zdolat nebezpečná místa především ve zúženích na dálnicích. Díky kombinaci senzorů si auto detekuje překážky na cestě před sebou, změří si šířku cesty, do které se musí vejít a je schopné zcela samo takovým úzkým, nebo jinak komplikovaným úsekem projet.

Zásahy do řízení přitom nemusí být jen mírné, auto je schopné plnohodnotných manévrů bez zásahu řidiče, takže například zvládne i přejezd z pruhu do pruhu v případě, že je například doprava svedena do jízdních pruhů v protějším směru dálnice. Chytrá elektronika do řízení zasahuje vždy pouze ve smyslu toho, aby předešla případné kolizi, jinak nechává řízení na řidiči. Ve zúžení ale v podstatě dovede vést vůz zcela automaticky. Pokud by se cesta před autem příliš zúžila, vůz to vyhodnotí a zabrzdí.

Předzvěst aut bez řidiče

Valeo v Praze pracuje na zdokonalování tohoto systému, který patří právě k vlastním vyvíjeným novinkám, na kterých se intenzivně v Praze a Milovicích pracuje. Jeho komerční nasazení je otázkou nepříliš vzdálené budoucnosti a je předzvěstí toho, jak budou fungovat auta bez řidiče.

Podobně se vyvíjejí i různé systémy pro detekci chodců a překážek za účelem samostatného brzdění, varování řidiče, či automatického parkování, které se dnes běžně objevují. Dodavatelem obdobných systémů pro automobilky je třeba i německý koncern Bosch.

Valeo

V Česku má Valeo celkem přibližně 3000 zaměstnanců. Krom pražského vývojového centra pracují ve výrobních závodech v Rakovníku, Žebráku a Humpolci, kde vyrábějí klimatizační a vytápěcí jednotky pro automobily.

Po celém světě má Valeo 134 výrobních závodů, 17 výzkumných a 35 vývojových center. Zaměstnává asi 82 800 lidí ve třiceti zemích světa.

V roce 2015 činily celkové příjmy skupiny z prodeje 14,5 miliardy eur, z toho asi 13 miliard eur jsou příjmy z takzvané prvovýbavy, tedy bez prodejů na trhu náhradních dílů. Zhruba deset procent této částky, tedy 1,3 miliardy eur, činily investice společnosti do výzkumu a vývoje.

Divize takzvaných asistenčních systémů se na obratu celé skupiny Valeo podílí zatím asi osmnácti procenty, konkrétně částkou 2,7 miliardy eur.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.