Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Potvrzeno! Financování davem funguje i v Česku.

  17:15

Příklad úspěšného crowdfundingu: Skupina Yellow Sisters shromáždila na „českém“ internetu během tří měsíců 200 tisíc korun na nové album.

Zpěvačkám Léně Jankovské a Báře Vaculíkové prý internetové pirátství nevadí, jen je nutí hledat nové způsoby financování. foto: © YELLOW SISTERS, ČESKÁ POZICE, Petr UrbanČeská pozice

Crowdfunding, tedy financování davem, v Česku nemůže nikdy fungovat. Je nás tady málo, a navíc – proč dávat peníze za něco, co si mohu „upirátit“ (rozuměj stáhnout zadarmo z webu)? Víra v alternativní možnosti financování nejrůznějších projektů v České republice není zrovna optimistická. Obecnou nedůvěrou se nenechal zastrašit mladý podnikatel a filmař Pepe Rafaj a 1. června všem předvedl, že crowdfunding může fungovat i v prostředí českého internetu.

Prostřednictvím stránky Garantovanaplatba.cz (Gaapa) se Rafajovi během tří měsíců podařilo nashromáždit dvě stě tisíc korun potřebných na vydání nového alba vokální skupiny Yellow Sisters, jež se bude jmenovat Mateřská.com. Jak financování davem funguje v reálu? A proč se rozhodl sáhnout právě po crowdfundingu? ČESKÉ POZICI odpovídal Pepe Rafaj.

Změna hry

Podle Rafaje jsme ve stadiu, kdy se kvůli internetu mění pravidla hry. „Pirátství v kyberprostoru se nedá zabránit. Veškeré aktivity typu ACTA jsou naprosto nesmyslné. Jde o evoluční krok, kterému neunikneme. Nespěje ale nutně k něčemu špatnému, či dokonce k záhubě kultury, jak tvrdí kritici. Pouze nás nutní se přizpůsobit a hledat nové cesty,“ říká Rafaj a připomíná, že poté, co služba Napster umožnila lidem sdílet bezplatně veškerou muziku, začaly kapely, které se dříve soustředily především na prodej svých alb, koncertovat. „To je úžasné. Díky pirátství jsme v České republice měli tolik koncertů a kapel, které by sem jinak nikdy cestu nenašly,“ raduje se Rafaj, který coby producent stál například za vznikem populárního dokumentárního filmu Nebe Peklo o lidech oddaných mučednickým formám rozkoše.

Heslo Pepeho Rafaje zní jasně: Hudba, která ještě nevznikla, se nedá ukrást.Podobně internet zamíchá i způsobem, jakým se alba financují. Rafajovo heslo zní jasně: Hudba, která ještě nevznikla, se nedá ukrást. „Lidé chtějí poslouchat muziku, chtějí vidět filmy, tak proč jim neumožnit si za ně zaplatit dopředu?“ pomyslel si mladý nadšenec a začátkem března založil sbírku, jejímž cílem bylo financovat nové album skupiny Yellow Sisters, jejíž členkou je i jeho manželka Bára Vaculíková. „Má žena je na mateřské, a tak nás napadlo, že natočíme album pro otce a matky. Jenže jsme neměli peníze,“ vysvětluje Rafaj.

Rozhodl se tedy požádat internetovou komunitu o 200 tisíc korun. Pokud by se je během tří měsíců nepodařilo nasbírat, veškeré dary by se vrátily zpět uživatelům „Taková částka se tady ještě nesbírala. Vlastně jsme chtěli zprvu jen zjistit, zda tento koncept může v Česku fungovat,“ říká Rafaj. Překvapení bylo velké. Po uveřejnění prvního klipu Laktační psychóza na webu Gaapa se během několika málo týdnů podařilo nasbírat přes 41 tisíc korun. Během tří týdnů klip zhlédlo 400 tisíc uživatelů a dámskému duu Bára a Léňa se ozvala řada firem s nabídkou sponzorství.

Druhý videoklip Yellow Sisters k albu Mateřská.com:

Klíčem k úspěchu je dle Rafaje neustálá komunikace s fanoušky. „Určitě také pomůže renomé a předem vybudovaná fanouškovská základna,“ míní producent, podle kterého se alternativní projekty financují lépe než klasický mainstream: „Uživatelé chtějí podpořit lidi, kteří tvoří samostatně a dávají do toho veškerou svou energii. Michal David by toho asi moc nenasbíral!“

Sbírky se nakonec účastnilo přes 500 lidí. Ti, kteří poslali alespoň 99 korun, obdrží poštou CD Mateřská.com. Štědřejší přispěvatelé budou mít například možnost zahrát si ve třetím videoklipu, který se bude jmenovat Gangsta matka a půjde o společnou choreografii s kočárky.

Kreativně by tvůrci obsahu měli začít přemýšlet i o tom, jak v informační společnosti získat peníze na svůj projektU financování muziky rozhodně nezůstane. V současné chvíli Rafaj připravuje na platformě Garantovanaplatba.cz nový projekt, v jehož rámci by se přispěvovatelé měli proměnit v jakési akcionáře, kteří v případě úspěchu mohou počítat s návratností investice i možným ziskem. Konkrétnější být Rafaj odmítl.

Nakonec ještě podotkl, že v dnešní době by kreativita neměla končit u samotného díla. Kreativně by tvůrci obsahu měli začít přemýšlet i o tom, jak v informační společnosti získat peníze na svůj projekt. „Více zdrojů financování je v tomto případě naprostou povinností. Ať už je to internetová sbírka na začátku či možnost tvůrce podpořit v případě, že se vám jeho dílo líbilo,“ domnívá se Rafaj.

Pravidla úspěšného crowdfundingu

Takový vývoj nakonec prospěje i spotřebitelům. Ze stáda konzumentů se v tu ránu stanou investoři, kterých je potřeba si vážit. Ani internet totiž není magickým prostorem, kde by se lidem jen tak pro nic za nic z nebe sypaly peníze. Nedávno na to upozornil například autor knihy The Crowdfunding Bible Scott Steinberg, který se zároveň pokusil sestavit něco jako návod na crowdfundingový úspěch:

  • Crowdfunding funguje především u kreativních projektů, které dokážou nadchnout průměrného spotřebitele. Jsou jimi například aplikace, nejrůznější spotřební zboží, software. Velmi technologické věci anebo projekty B2B pravděpodobně moc úspěšné nebudou. Podnikatelé by měli zacílit buď na co nejširší kategorii spotřebitelů, anebo na velmi loajální skupinu. Největší úspěch zatím zaznamenal projekt chytrých hodinek Pebble (něco, co by si každý rád koupil) a počítačové hry Double Fine Adventure (oslovovala komunitu kolem počítačových her).

Výrobce chytrých hodinek Pabble prostřednictvím platformy Kickstarter.com nasbíral 10 266 845 dolarů.

  • Podnikatel by si měl předem dobře rozmyslet, zda je pro něj crowdfunding tou správnou cestou a zda je připraven do toho jít se vším všudy. Pokud totiž projekt na crowdfundingové platformě neuspěje, může to poškodit reputaci firmy a už se vám jen stěží budou přesvědčovat investoři, že o vaši službu či produkt je opravdový zájem.
  • Crowdfunding je nejefektivnější, když vám nejde o miliony, ale chcete nasbírat něco v rozmezí 200 až 300 tisíc dolarů. Většinou jsou to projekty, které se dají realizovat relativně svižně a nad kterými si ponecháte po celou dobu kreativní kontrolu.
  • Na představení svého projektu máte většinou jen několik málo vteřin. Chcete-li vyrobit inovativní tablet anebo revoluční aplikaci, crowdfunding může fungovat. Pokud jde o něco tak složitého jako například vývoj softwaru na řízení firmy a zaměstnanců, už to bude náročnější. Nutno si uvědomit, že přispěvatelé nejsou sofistikovaní investoři. Produkt, jehož výhody dokážete snadno komunikovat, bude zajisté úspěšnější.
  • Uživatelé musejí cítit, že jde o víc než o pouhý produkt, že se stávají součástí nějakého hnutí. Například v případě hry Double Fine Adventure vývojáři neřekli: „Připravujeme dobrodružnou počítačovou hru (adventuru), podpořte nás.“ Místo toho vyzvali: „Adventury nejsou mrtvé. Přesvědčili jsme legendárního designéra Tima Schafera, aby jednu vytvořil. Ukažme vydavatelům, že je tento žánr stále ještě naživu a že se mu daří dobře.“ Za cenu jednoho piva se uživatelé mohli stát součástí historického hnutí. Snažte se lidi přesvědčit, že je důležité, aby se na vašem projektu podíleli. Vysvětlete jim, proč musejí zareagovat právě teď a tady, a že když tak učiní, svět bude lepším místem.

Hru Double Fine Adventure podpořili fanoušci částkou 3 336 371 dolarů.

  • Lidé si často myslí, že stačí založit crowdfundingovou kampaň a pak už jen čekat, až se jim začnou sypat peníze. Nespočetněkrát jsem viděl nadějné produkty zkrachovat na crowdfundingových platformách během několika málo hodin, protože zodpovědní podcenili práci s uživateli. Než odstartujete crowdfunding, musíte znát své zákazníky/přispěvovatele a vědět, jak je oslovit. Musíte mít připravenou marketingovou kampaň a vědět, jakým způsobem a na kterých sociálních sítích se svými fanoušky nejlépe pracovat – a to po celou dobu trvání sbírky.
  • Brian Fargo, který prostřednictvím Kickstarteru získal na svou hru Wasteland 2 téměř tři miliony dolarů, nedávno zdůraznil, že před začátkem sbírky se celá jeho společnost nezabývala ničím jiným než přípravou na crowdfunding, a to po dobu tří týdnů. Nezapomínejte, že crowdfunding není sprint, nýbrž maraton. Musíte nastudovat kampaně, které uspěly, i ty, které propadly. Budete celý den trávit na sociálních sítí, snažit se komunikovat s médii. Je to velmi náročné, nakonec to ale může být i velmi výnosné.

Wasteland 2 získal od internetových dárců 2 933 252 dolarů.

  • Mějte pro své přispěvovatele připravené odměny. Crowdfunding není charita, lidé očekávají, že za své peníze něco dostanou. Prémiový mix by měl být nastavený tak, aby motivovat ty, co chtějí přispět pouhých pět dolarů, ale i ty, kteří jsou do vašeho projektu připraveni vrazit dolarů pět tisíc.
  • Vaše práce nekončí úspěšnou sbírkou. Samozřejmostí je, že všem dárcům poděkujete. Koneckonců se jedná o vaše nejvýznamnější zákazníky. Měli byste s nimi zůstat v neustálém kontaktu a důkladně je informovat o průběhu projektu. V podstatě se jedná o Svatý grál marketingu. Kdo jiný má přístup k jasně definované skupině zákazníků, kteří mají osobní zájem na tom, abyste uspěli?

Za jeden ze svých nejoblíbenějších crowdfundingových projektů současnosti Scott Steinberg označuje gTar. Jedná se o startup vyrábějící digitální kytary, které fungují ve spolupráci s iPhonem. Tento projekt dle něj názorně předvádí, jak efektivní crowdfunding může být, pokud máte produkt, který udělá dojem už na první pohled.

S odstupem nejlepší crowdfundingovou kampaň však podle Steinberga nemá na svědomí technologická firma. Postarala se o ni zpěvačka Amanda Palmerová. Ve videu, které kampaň doprovází, neříká ani slovo. Pouze drží cedule s nápisy, usmívá se a mává . Čímž okouzlila 24 883 dárců, včetně ČESKÉ POZICE, která se její výzvě věnovala v článku Internet není zlý! O své umělce se postará. Původně chtěla nasbírat sto tisíc dolarů na nové album. Sbírka skončila minulý týden a Palmerové na kontě přibylo 1 192 793 dolarů...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!