Postaví Číňané české dálnice?

Stížnosti na údajný dumping čínských stavebních firem řeší Evropská komise, ministrovi dopravy Vítu Bártovi to ale nevadí

Ministr dopravy Vít Bárta se sešel s čínským velvyslancem Jü Čching-tchajem. Dohodli se na ustavení skupiny, která se bude zabývat výstavbou dálnic. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ministr dopravy Vít Bárta se sešel s čínským velvyslancem Jü Čching-tchajem. Dohodli se na ustavení skupiny, která se bude zabývat výstavbou dálnic. | foto: © ČTK, MVCRČeská pozice
Ministr dopravy Vít Bárta se sešel s čínským velvyslancem Jü Čching-tchajem. Dohodli se na ustavení skupiny, která se bude zabývat výstavbou dálnic.

Kdyby nebylo Číňanů, jen málokdo by měl ponětí o tom, že Polsko buduje novou dálnici, která po dokončení spojí polsko-německé hranice s běloruskou dálnicí M1. Na výstavbě dvou úseků se bude podílet čínská společnost Covec. Její vítězství v tendru vyvolalo protichůdné reakce.

Oponenti se se svými stížnostmi obrátili i na šéfa Evropské komise. To ale neodradilo ministra dopravy Víta Bártu (Věci veřejné) od snahy zapojit čínské firmy do výstavby českých dálnic. Jenže k zahájení stavby prvního dálničního úseku „Made in China“ je ještě daleko.

Bárta se již sešel s čínským velvyslancem v Praze Jü Čching-tchajem. Na schůzce dojednali, že čínský obchodní rada společně s Jakubem Hodinářem, náměstkem ministra dopravy pro zahraniční záležitosti, mají v krátké době domluvit formy spolupráce. Konkrétní představu resort dopravy zatím nemá. Nebylo rozhodnuto, jak se bude vybírat pilotní projekt, ani kdy spolupráce začne.

„Podmínky výběru konkrétního úseku vzejdou až z dalších jednání s čínskou stranou. Na první schůzce se ministr dopravy s čínským velvyslancem shodl na ustavení pracovní skupiny, která se tím bude dále zabývat,“ uvedl pro ČESKOU POZICI Tomáš Ervín Dombrovský z tiskového oddělení ministerstva dopravy (MD). Dodal, že Číňané se utkají o zakázku v otevřené soutěži.

V úvahu prý ale připadá i varianta uzavření mezivládní dohody, která by stanovila konkrétní podmínky plnění. „Vše se bude odvíjet od výsledků dalších jednání s čínskou stranou i od rozboru MD,“ uvádí Dombrovský. Na dotaz, kdy by se v Česku mohli objevit stavebníci z Číny, úřad odpovídá: „Ministr tvrdí: čím dříve, tím lépe. Nelze však předjímat konkrétní termín, teprve se konala první seznamovací schůzka.“

Asijská i česká obezřetnost

Z informací ČESKÉ POZICE vyplývá, že čínské stavební firmy mapovaly zdejší trh již dříve. To, že se s Číňany uskutečnila určitá jednání, přiznává i bývalý šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfréd Brunclík. Přihlásit se do nějakého tendru na výstavbu dálnic ale žádná čínská firma dosud zájem neměla.

I nyní jsou prý Číňané obezřetní. „Čekají, jak dopadne projekt v Polsku. Zájem je spíše na české straně než na čínské,“ konstatuje dobře informovaný zdroj.

Lákání čínských stavebních společností do Česka má řadu kritiků. Ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek (ODS) vyzývá k opatrnosti. Klíčové budou podle něho okolnosti sestavování nabídek čínských stavařů a dopad jejich aktivit na tuzemský trh.

„Budu velmi obezřetně sledovat podmínky případného lákání zahraničních firem do budování infrastruktury a budu se ohrazovat proti tomu, aby práci domácím firmám braly zahraniční společnosti jen proto, že můžou využívat dotace zahraničních vlád," uvedl šéf MPO.

Podobné kontroverze vzbudila aktivita čínské společnosti Covec v Polsku. To dnes představuje pro všechny firmy, které stavějí infrastrukturu, trh plný příležitostí. Země totiž bude v roce 2012 spolupořádat evropský fotbalový pohár. Kvůli této události již dříve polští politici uvedli, že během let 2008 až 2012 hodlají do výstavby komunikací investovat až 40 miliard eur.

Čínský Covec postaví dva úseky dálnice A2 spojující Varšavu s Lodží. Konsorcium porazilo v soutěži renomované západní konkurenty. Neúspěšná byla například polská strojírenská skupina PBG i irský SRB Civil Engineering.

Kdo je Covec?

China Overseas Engineering Group (Covec) je plně vlastněná společností China Railway Group (Crec). Pod tu spadá 37 firem. Skupina zaměstnává na 270 tisíc lidí. Covec vznikl v roce 1991, má zástupce ve 23 zemích, podílel se na 1550 projektech výstavby dálnic, letišť a přístavů v šedesáti státech. Mateřská společnost v Číně postavila více než 5000 tunelů a mostů, podílela se mimo jiné na projektu železničního spojení přes Tibet. Crec je největší stavební a inženýringovou společností v Asii. Konglomerát je řízen státní komisí pro správu aktiv.

Proti Číňanům se postavila polská lobbistická organizace stavebních firem OIGD. U Evropské komise si stěžovala, že jde o neférovou konkurenci. Poukazuje na to, že Číňané uspěli v tendru díky cenám, které jsou nižší než náklady. V dopise, který organizace zaslala šéfovi komise Josému Manuelu Barrosovi, se uvádí, že Peking pomáhá firmám pronikat na zahraniční trhy.

OIGD proto apeluje na Barrosa, aby komise přijala antidumpingová opatření vůči Covecu. „Nabídka Číňanů byla 48 procent pod odhadovanými náklady a o 23 procent nižší než nabídka uchazeče, který skončil jako druhý,“ konstatuje se v dopise. Rozdíl mezi náklady a vítěznou cenou prý dorovnává čínská vláda.

Polské stavbníky podpořila také European Construction Industry Federation (FIEC). Ta se také domnívá, že Covec vyhrál díky dumpingu, a jde tedy o jasný důkaz deformované a nekalé konkurence.

„Kdyby naše společnosti dostaly také podporu 500 milionů dolarů jako státní pomoc, potom bychom mohli nabídnout nižší cenu,“ říká Ulrich Paetzold, generální ředitel FIEC. „Naše firmy nemohou jednoduše soutěžit s Čínskou lidovou republikou,“ dodává Paetzold.

Související článek:

Čína si podmaňuje Evropu