Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Pošlete do Číny technologie a know-how, ne levné zboží!

  10:49

Na čínském trhu českou značku prakticky není vidět, chybí hlavně dobrý marketing

Poland will invest €40 billion into road works by 2012 — the Year of the Dragon foto: © ReutersČeská pozice

Ekonomické analýzy a komentáře týkající se Číny nešetří v posledních letech superlativy. Potenciálně největší trh, největší přírůstek HDP, druhá největší ekonomika, nejrychlejší nárůst v počtu nejvýznamnějších světových značek, nejlépe překonané světové ekonomické zpomalení, a tak dále, a tak dále.

Před měsícem skončila největší Světová výstava EXPO v historii. Svou velikostí (3,28 km²), tak počtem účastnících se zemí (189) i návštěvníků (73 milionů). Český pavilon patřil podle údajů jeho vedení k těm nejpopulárnějším s návštěvností přes osm a půl milionu lidí. Jak této půlroční propagační akce využily české firmy ke svému vstupu či upevnění na čínském trhu?

Z nemajetných spotřebitelé

Na EXPO jsem organizoval jednu z hlavních ekonomických akcí – Investiční den střední a východní Evropy, takže jsem měl možnost se dobře seznámit s expozicemi v celé evropské sekci. Mezi tuzemskými sponzory českého pavilonu jsem našel pouhé čtyři firmy. V jiných pavilonech zemí podobné velikosti jsem byl naopak překvapen, kolik firem se chtělo zviditelnit. V sousedním slovenském pavilonu jsem napočítal devět firem, v nizozemském 27, ve finském 82.

Když byla Čína pouhým zdrojem levných dělníků a prahla po zahraničních investorech, podařilo se jí několik českých firem získat. České nebo čínsko-české továrny proto dnes v Číně vyrábí strojírenské součásti, kancelářské potřeby, vybavení do koupelen a také elektroniku.

S výjimkou aut Škoda, kterých se na čínském trhu letos prodá téměř 200 tisíc, se zde však s českou značkou prakticky nesetkáte. Velká škoda a zároveň ohromná příležitost. Proč?

Kombinace ohromného a rozvojového trhu nabízí zelenou pláň pro budování nových značek bez rizika etablované konkurenceZ chudých a nemajetných dělníků a bohatých podnikatelů se dnes již stali spotřebitelé, kteří chtějí konzumovat. Je zřejmé, že nejlidnatější země světa zlomí v utrácení všechny rekordy. Kombinace ohromného a rozvojového trhu nabízí zelenou pláň pro budování nových značek bez rizika v podobě již etablované konkurence. Naopak na Západě dobře upevněná image na čínském trhu skoro nic neznamená. Na to doplácí třeba české sklo, kterému v Číně chybí dobrý marketing. Paradoxně se české sklárny potýkají s bankroty, a přitom by mohly prodávat v Číně dráž než v Evropě a takřka nestíhat vyrábět. Podobně jako francouzský Louis Vuitton a tucty dalších luxusních výrobců.

Českým firmám nahrává nejen rostoucí poptávka po kvalitním a sofistikovanějším zboží, ale také silná podpora vlády pro ekologické projekty a obnovitelné zdroje energie. Čínské vodní zdroje a ovzduší jsou silně znečištěny. Půda v okolí výrobních center je většinou kontaminována.

Zároveň čínská vláda včetně těch provinčních a komunálních sází na obnovitelné zdroje energie. Jen v oblasti větru činil přírůstek instalovaných větrných elektráren v roce 2009 přes 13 tisíc megawattů (jeden blok Temelína má 1000 MW).

Zákazníkem v těchto sektorech je v nějaké podobě téměř vždy stát. Není proto divu, že lídři Německa, Francie, Velké Británie, Spojených států a dalších podnikají do Číny pravidelné cesty. S sebou pak berou početné delegace podnikatelů, kterým otevírají dveře.

Spolupráce funguje

Soudě podle růstu obchodu například mezi Německem a Čínou se zdá, že ekonomická spolupráce se zjevnou vládní podporou obou stran funguje. Německý export do Číny za první polovinu letošního roku vzrostl o 55 procent. Taktéž čínské investice v roce 2009 do západní Evropy byly výrazně vyšší než do České republiky, kde dosáhly 15,6 milionu dolarů (Německo 179,21 milionu USD; Francie 45,19 milionu USD; Velká Británie 192,17 milionu USD).

Význam čínské ekonomiky ve světě je po nedávné recesi obzvláště patrný. Prognózy jejího ročního růstu kolem osmi až deseti procent pro následující dekádu a postupný přechod z levné výroby na ekonomiku s vyšším podílem vlastního vývoje a služeb českým firmám nahrávají. Levným zbožím jsme v Číně konkurovat nemohli. Technologiemi a historickým know-how můžeme. Prozatím.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!