Lidovky.cz

Policie si posvítí na výfuky. Její přístroj odhalí chybějící filtr

Měření emisí (Ilustrační foto). foto: Shutterstock

Ministerstvo dopravy koupilo přístroj, který rozpozná chybějící nebo poškozený filtr pevných částic. Důvod je prostý. Po českých silnicích jezdí podle odhadů zhruba milion aut s filtrem nefunkčním či úplně vymontovaným. Tato část vozu přitom zachycuje rakovinotvorné látky vznikající při spalování nafty.
  14:59

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) v souvislosti s nimi mluví o kolektivní sebevraždě. Řeč je o filtrech pevných částic. Jsou součástí moderních dieselových aut a mají zachytávat rakovinotvorné látky vznikající při spalování nafty. Motoristé ale často jezdí s poškozenými či úplně vymontovanými filtry.

Až doteď lidé s takovými auty postihu unikali. Kontrola byla totiž složitá. Ministerstvo dopravy ale nakoupilo přístroj, který umí poškozený nebo chybějící filtr zjistit, a to při běžné kontrole. „Centrum služeb pro silniční dopravu nakoupilo a vybavilo jednu expertní mobilní jednotku. V rámci provádění technických silničních kontrol bude možné na místě provést měření emisí v provozu a tím odhalovat vozidla, která neplní emisní limity,“ potvrdila LN mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Při podezření, že automobil emisní limity neplní, musela dříve policie řidiče poslat na nejbližší stanici technické kontroly nebo měření emisí. Ani to ale není tak jednoduché, protože existuje podmínka, že taková stanice musí být k dispozici do osmi kilometrů. Což kontrolu značně omezovalo.

Zatím na zkušenou

Přístroj chce ministerstvo dopravy, respektive zmíněné centrum služeb spolu s policií vyzkoušet v rámci pilotního projektu už letos v létě. Zaměří se s ním na Prahu a Středočeský kraj. Projekt potrvá šest měsíců, pak se celá akce vyhodnotí. Na základě toho se ministerstvo rozhodne, zda nakoupí i další přístroje. První vyšel na 315 tisíc korun.

Přesnými čísly, kolik aut s poškozeným či chybějícím filtrem v Česku jezdí, úřady nedisponují. Před dvěma lety ale Ústřední automotoklub odhadl, že jich je až milion.

Přesnými čísly, kolik aut s poškozeným či chybějícím filtrem v Česku jezdí, úřady nedisponují. Před dvěma lety ale Ústřední automotoklub odhadl, že jich je až milion.

Důvod, proč se motoristé filtrů pevných částic zbavují, je dvojí. Tím hlavním je relativně vysoká částka, za kterou se filtr pořizuje. Po zhruba sto až 150 tisících ujetých kilometrech se začne zanášet a musí se vyměnit. Cena se přitom pohybuje v desítkách tisíc korun. Odstranit ho vyjde daleko levněji. Je to přitom nelegální. Řidiči se ale měření na STK naučili obcházet. Na kontrolu nechají filtr opět namontovat a pak ho znovu vyndají. Druhým důvodem je to, že filtr údajně snižuje výkon vozidla, což je ale nepotvrzené.

Nízké pokuty

Podle vyhlášky ministerstva dopravy je absence filtru považována za vážnou závadu. Policie za to může omezit technickou způsobilost až na 30 dní a poslat auto na technickou a emisní kontrolu. Řidiči pak při odhalení závady hrozí pokuta v rámci blokového řízení do dvou tisíc korun. To je přitom ve srovnání například s Německem zoufale málo. Tam může policie vůz bez filtru odstavit a dát pokutu až pět tisíc eur, tedy 130 tisíc korun. Podobně je to i v Rakousku.

Automobily se podílejí na smogových situacích ve městech, kde je minimální vliv průmyslu a domácích topenišť, až z pětadevadesáti procent.

Na to už před dvěma lety upozorňoval právě ministr Brabec. Tehdy mluvil o tom, že by tvrdé pokuty pomohly i v Česku – pro řidiče by pak bylo výhodnější si koupit nový filtr. Důvod, proč se v automobilové záležitosti angažuje právě ministr životního prostředí, je jednoduchý. Automobily se podílejí na smogových situacích ve městech, kde je minimální vliv průmyslu a domácích topenišť, až z pětadevadesáti procent. Až pět tisíc lidí přitom v Česku umírá předčasně kvůli znečištěnému ovzduší. Ústřední automotoklub uvádí až dvanáct tisíc předčasných úmrtí.

A přesto, že je jízda bez filtru pevných částí nelegální, na internetu člověk může najít mnoho nabídek odstranění filtru jako běžnou službu.

Ford jde příkladem

V problematice se už dlouhou dobu angažuje například automobilka Ford. Ta před dvěma lety odhadla, že pod její značkou jezdí v Česku až sto tisíc vozů, které by měly být podle zákona vybaveny filtrem pevných částic.

Technici automobilky dokonce ověřovali účinnost filtrů. „Jednoduchý test na přítomnost většího množství sazí výfuku prokázal, že bez funkčního filtru u nás jezdí více než polovina moderních vozů se vznětovým motorem. To je velmi vážné zjištění, už proto, že ať už se to týká desítek, nebo stovek tisíc aut na našich silnicích, znamená to velmi významné znečišťování životního prostředí. A tedy i neblahé následky pro zdraví ostatních účastníků,“ řekl před časem LN servisní ředitel automobilky Dušan Fornůsek.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.