Lidovky.cz

Polegato: Obuvnický titán s vášní pro rychlá auta a koně

  8:02
Zakladatel obuvnické firmy Geox Mario Moretti Polegato je nejen členem prestižního Evropského patentového úřadu a každoroční účastník Světového ekonomického fóra v Davosu, ale i milovníkem rychlých aut, jízdy na koni a designových brýlí.

Boty značky Vasky se vyrábějí ve vesnici Lhota u Zlína, hovězí kůže na jejich svršek pochází z nedalekých Otrokovic. Boty stojí 2850 Kč, www.vasky.cz foto: David Turecký

Svého šéfa nenazvou zaměstnanci firmy Geox jinak než presidente. Hlavní chodbou v testovacím centru ve vesnici Biadene, 60 kilometrů od Benátek, pobíhají všichni v bílých pláštích a botách firemní značky. Ti pohodlnější obouvají tenisky Diadora, které od roku 2009 patří do společného holdingu LIR. V době uzavření kontraktu psal britský The Independent o sportovní značce Diadora jako o zadlužené firmě. O mladou sportovní značku se dnes stará Polegatův syn Enrico.

Stěny chodby zdobí velké fotografie presidenta z jeho přednášek na univerzitách po celém světě. Na některých snímcích je dokonce zvýrazněn kroužkem, aby byl v aule plné studentů k rozeznání. Na svých cestách Polegato motivuje mladé lidi k založení firem a informuje je, jak si své nápady patentovat. Jedno z pláten upozorňuje na presidentovo získání evropské ceny inovátorů z roku 2013 a je na něm i fotografie české imunoložky Blanky Říhové.

Za Polegatem však musíme do jeho osobní kanceláře, která se nachází několik minut jízdy od testovacího centra. Sedí za stolem v tmavém obleku, pestré kravatě, obut v černých polobotkách a upíjí kávu z plastového kelímku. Z velkých oken se dívá do kopců, které Biadene u Montebelluny obklopují. Rád se po nich prý projíždí na koni. Tento víkend však strávil na setkání lamborghini. „Přijelo mnoho mých přátel z Německa, Francie i Británie,“ chlubí se a přejíždí prstem po obrazovce telefonu. Na fotografiích ukazuje na 35 luxusních sportovních vozů. Spolu s jejich majiteli slavil u dortu ve tvaru lamborghini a lahve prosecca pocházejícího z rodinného vinařství Villa Sandi.

Černé pro papeže, zlaté pro Eltona Johna

O vinařství pečuje presidentův bratr Giancarl, který je v něm zachycen na velkoformátové fotografii i se svou ženou, dvěma dětmi a psíky. Vedle vily ze 17. století žije ve skromnějším pavilonu a ročně produkuje 1,5 milionu lahví vína. Ostatně díky vinařskému byznysu své rodiny se mohl Polegato pustit do vlastního podnikání s obuví.

Pracovnu v hnědém dřevě a s béžovým kobercem zdobí univerzitní diplomy a fotografie se slavnými osobnostmi. Nechybí Polegatova selfie z pohřbu papeže Jana Pavla II.

Kromě vína, koní a rychlých vozů miluje ještě svou sbírku brýlí. Otevírá skříňku ve své pracovně a bere do ruky pestrobarevné obroučky extravagantních tvarů. Upozorní mě i na jedny speciální určené do větrné pouště a už mi je nasazuje na oči. Jeho kancelář tak vidím jen přes úzké otvory zabraňující vniknutí písku.

Pracovnu v hnědém dřevě a s béžovým kobercem zdobí univerzitní diplomy a fotografie se slavnými osobnostmi. Nechybí Polegatova selfie z pohřbu papeže Jana Pavla II., zarámovaný dopis od rodiny Tomáše Bati ani další místnost se snímky vlivných lidí z celého světa – presidente je na nich ve vřelém objetí s Billem Gatesem, Michelle Obamovou i Václavem Havlem.

Především na vztahy se Svatým otcem je společnost Geox velmi hrdá. V testovacím centru je možné prohlédnout si vitríny věnované právě botám pro papeže. Zatímco Jan Pavel a Benedikt nosili béžové mokasíny, František nyní obouvá klasické šněrovací černé polobotky. Polegato je pyšný i na kamarádství se zpěvákem Eltonem Johnem, kterého s nadšením ukazuje na fotografii ve zlaté obuvi.

Nároční teenageři

Geox původně začínal jako výrobce dětské obuvi. S touto nálepkou se například na francouzském trhu potýká dodnes. Kromě dětských zákazníků, dospělých a seniorů se společnost snaží oslovit zvláště teenagery, kteří touží po moderní obuvi a dávají přednost konkurenčním výrobcům módních sneakers. Kvůli designu tak společnost Geox letos investovala do spolupráce s návrhářem Ernestem Espositem, který nasbíral zkušenosti v domech Salvatore Ferragamo, Louis Vuitton nebo Marc Jacobs. Výsledek jeho práce se projeví až na kolekci pro jaro a léto 2018.

Příběh o vzniku „dýchajících“ bot zde mají zaměstnanci naučený jako mantru.

„Nejperspektivnější trh je pro nás doma v Itálii. Minulý rok jsme tu prodali přes sedm milionů párů bot. Ve světě jich pak prodáme kolem 20 milionů,“ říká o svém byznysu Polegato. Zatímco v Itálii patří Geox k nejoblíbenějším značkám, společnost se nyní snaží získat americké zákazníky a trh budoucnosti pro ni představují internetové prodeje v Asii.

Příběh o vzniku „dýchajících“ bot zde mají zaměstnanci naučený jako mantru. Vše začalo v 80. letech při návštěvě vinařského kongresu v Nevadě. V horkém srpnovém počasí se Polegatovi potila noha, a tak do bílé tenisky, která je dnes v centru vystavena s odpáraným logem Nike, vyřezal švýcarským nožíkem díry. Tři roky prodával svůj patent membrán jiným výrobcům, než se rozhodl založit vlastní značku.

Dnes Geox zaměstnává kolem 30 tisíc lidí a po celém světě provozuje přes tisíc prodejen. V loňském roce společnost dosáhla tržeb v hodnotě 900 milionů eur, což ve srovnání s rokem 2015 představuje tříprocentní nárůst. Až 30 procent obratu představují prodeje v Itálii, 44 procent ve zbytku Evropy. Nejsilnějším odvětvím pro ně dnes už představuje dámská móda, která však sází spíš na rychle se proměňující módní trendy než na inovativní technologii. Asi 10 procent produkce je věnováno oblečení. V Česku Geox působí od roku 2004 a má zde 19 prodejen.

Budoucnost bez 3D tisku

V testovacím centru Geox právě kromě voděodolnosti testují i světelné pásky do dětských bot, které se při sešlápnutí rozzáří diodami. V další části se právě vyrábí vzorky kolekce pro příští jaro a léto. Disketa s přesným postupem pak míří do dalších výrob v Kambodži, Srbsku nebo v Rumunsku. Zaměstnanec Maurizio tu pracuje 15 let, ševcovskému řemeslu je však věrný již čtyři desetiletí. Téměř hotovou hnědou polobotku předá kolegyni s výraznými náušnicemi a dokonalou manikúrou. Ta odstraní zbytky lepidla a aplikuje na botu krém. Zlatou razicí páskou vyrazí do vložky logo společnosti, obuv vyzuje a posílá ji dál na místo, kde bota dostane šněrovadla. V mezičase se zde pouštějí i do samotné výroby. Denně tak vytvoří kolem 40 párů, které jdou rovnou do prodeje.

Výroba se dnes neobejde bez strojů, stále však výrobní proces vyplňuje řada manuálních úkonů. V budoucnost robotů tak zde nevěří.

Výroba se dnes neobejde bez strojů, stále však výrobní proces vyplňuje řada manuálních úkonů. V budoucnost robotů tak zde nevěří. „3D tisk už v prototypech používáme, ale já si myslím, že výroba bot stále patří ruční práci. Pro značky, které se zaměřují především na sportovní obuv, je to jednodušší. Ale městská bota je mnohem komplikovanější,“ říká Polegato.

Jako zakladatel společnosti Geox, podílník v Diadoře a rodinném vinařství patří 65letý Polegato k nejbohatším lidem v Itálii. Se svým jměním, které magazín Forbes odhaduje na více než dvě miliardy eur, šlape na paty Pierovi Ferrarimu. Automobily ani móda však nemohou konkurovat nejbohatší italské vdově Marii France Fissolo s majetkem 25 miliard eur. Její muž Michelle Ferrero byl zakladatelem jedné z největších společností s cukrovinkami na světě a do jejího portfolia patří Nutella, Kinder čokolády nebo peprmintky TicTac.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.