Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Pojistný trh se stále posouvá a pojišťují se nové typy rizik

  9:45
„Tím, že lidé stárnou, nastane nápor, kdo se o ně bude ve stáří starat. Produkty, které zabezpečí financování této péče, se proto začnou na trhu objevovat,“ předpovídá v rozhovoru Marek Jankovič, předseda představenstva a generální ředitel České pojišťovny.

Šéf České pojišťovny Marek Jankovič foto:  Petr Topič, MAFRA

Šéf České pojišťovny (ČP) Marek Jankovič v rozhovoru mimo jiné říká: „O big datech se sice dnes hodně píše, ale žádné konkrétní využití v našem byznysu jsem pro ně zatím neviděl. Kde něco takového už dnes vidíte, jsou auta. Můžete se dozvědět, kde s ním člověk jezdí či jaký má styl jízdy. To se časem určitě promítne do cen pojištění. Už v současné době existují pilotní projekty. V oblasti pojištění osob ale zatím nejsou jednotlivé souvislosti tak jednoznačné.“

LIDOVÉ NOVINY: Pojišťovny si dlouhodobě stěžují na ztrátovost povinného ručení. Co za tím je?

JANKOVIČ: Vývoj je takový, že roste objem pojistného, ale neroste jeho průměrná výše. Trh se zvětšuje jen díky tomu, že roste počet motorových vozidel, která musí být ze zákona pojištěna.

Roste objem pojistného, ale neroste jeho průměrná výše. Trh se zvětšuje jen díky tomu, že roste počet motorových vozidel, která musí být ze zákona pojištěna.

Na druhé straně se zvyšují pojistná plnění. Důvodem jsou za prvé rostoucí ceny, kdy je dnes dražší například cena práce a náhradních dílů. Druhým, podstatnějším důvodem je určitá dynamika růstu škod na zdraví způsobená i novým občanským zákoníkem. V poslední době lze pozorovat, že spousta těchto případů jde k soudům, které rozhodují o výši náhrad.

LIDOVÉ NOVINY: Proč ale pojišťovny nezvýší ceny a nezdraží povinné ručení? Nehodlá být ČP v tomto ohledu první?

JANKOVIČ: Ne že by pojišťovny zcela nereagovaly. Ceny již nějakou dobu mírně rostou. Nabídka povinného ručení, kdy se bavíme o druhu pojištění, jež je ze zákona povinné, je mnohdy součástí konkurenčního boje. Z hlediska pojišťoven jde o jednoduchý produkt, díky kterému mohou snadno vstoupit na trh či na něm získat podíl.

Na to je pak navázána strategie prodat klientovi prostřednictvím cross-sell další produkty. Například naši klienti u nás nemají jen povinné ručení. Každá pojišťovna je však v trochu jiném postavení, a že by někdo do budoucna výrazně zvedl ceny povinného ručení, nelze vyloučit. Uvidíme.

LIDOVÉ NOVINY: Takže zdražovat nebudete?

Každá pojišťovna je v trochu jiném postavení, a že by někdo do budoucna výrazně zvedl ceny povinného ručení, nelze vyloučit

JANKOVIČ: Nastavení naší strategie je zatím v pořádku. Samozřejmě ale půjdeme po segmentech, kde vidíme, že je větší problém se škodovostí. Tam se pak cena pojištění změnit může. Mám na mysli například pojištění nákladních motorových vozidel a některých firem, které působí v logistice. Rozhodně ale nelze mluvit u povinného ručení o nějakém plošném zdražení. Nadále se cena bude stále více individualizovat a bude silně reflektovat právě škodní historii klienta.

LIDOVÉ NOVINY: Česko zažívá v posledních letech zajímavé klimatické výkyvy. Jak se to dotýká pojišťoven?

JANKOVIČ: Když porovnáte roky 2015 a 2016, na začátku letošního roku přišly mrazy, které způsobily škody na plodinách v řádech desítek až stovek milionů korun. Pak přišel mix krupobití a lokálních záplav. Sice se to nezdá, ale téměř každý víkend se někde něco semele. Za celý trh jde o škody ve výši 1,2 miliardy – a to jsou pouze škody způsobené krupobitím a lokálními bouřkami.

My už dnes víme, že za ně vyplatíme zhruba 600 milionů korun, přičemž loni jsme vyplatili o půl miliardy méně. Celkem jsme jen z letošních jarních a letních bouřek, které doprovázelo silné krupobití, zaznamenali více než dvanáct tisíc škod. Rozhodně jde o fenomén letošního roku.

LIDOVÉ NOVINY: Promítají se nějak změny počasí do výše pojistek? Musí dnes zemědělci platit více?

Rozhodně nelze mluvit u povinného ručení o nějakém plošném zdražení. Nadále se cena bude stále více individualizovat a silně reflektovat škodní historii klienta.

JANKOVIČ: Částečně ano, ale vše je individuální. Jde nejen o typ klienta, ale například i o oblast, kde podniká.

LIDOVÉ NOVINY: Mění se nějak skladba pojištění klientů České pojišťovny?

JANKOVIČ: Čísla za celý trh ukazují, že v posledních dvou letech roste objem pojistného v neživotním pojištění, a to zejména díky povinnému ručení a velmi dynamickému vývoji v havarijním pojištění. To je důsledkem již jednou zmiňovaného nárůstu počtu automobilů. Naopak celkový objem pojistného v životním pojištění klesá a na trhu lze pozorovat mírný propad.

Za pozitivní trend pak považuji, že lidé dnes už nepřemýšlejí jen nad tím, jak si pojistit auto nebo dům, ale chtějí pojistit i sebe. Sjednávají si pojištění, která je kryjí proti následkům úrazu nebo nemoci, a to i proti těm závažným, jako jsou invalidita, onkologická onemocnění a jiné choroby.

LIDOVÉ NOVINY: Jak se vyrovnáváte s nízkými až zápornými úrokovými sazbami, jež dnes trápí i banky?

JANKOVIČ: Nízké úrokové sazby jsou problém pro celou pojistnou sféru, a to i tím, že některé starší nabízené produkty garantovaly klientům určitý úrokový výnos, a tyto závazky proto musíme plnit. My jsme v minulosti ale nakoupili taková aktiva, která nám dnes umožňují tyto sliby dodržet.

Za pozitivní trend považuji, že lidé dnes už nepřemýšlejí jen nad tím, jak si pojistit auto nebo dům, ale chtějí pojistit i sebe

Problémem do budoucna však je, že standardní typy aktiv, které pojišťovny v minulosti nakupovaly jako bezpečné – například státní dluhopisy s vysokým ratingem –, dnes mají výnos kolem nuly, či dokonce nesou výnos záporný. Najít bezpečné aktivum, které nese kladný výnos, je proto dnes složité. Nejen na českém, ale i na evropském pojistném trhu lze proto pozorovat odklon od tradičních investic do státních a korporátních dluhopisů směrem k alternativním investicím.

LIDOVÉ NOVINY: Do čeho teď konkrétně tedy investujete?

JANKOVIČ: U nás jde o větší příklon k nemovitostem. V principu lze říct, že u pojišťoven panuje zájem o aktiva, která dlouhodobě přinášejí každý rok pravidelný výnos. Tuto charakteristiku nájem velmi dobře splňuje. Rovněž jde i o investice do zdrojů energií, kde je podobné cash flow. Dříve tvořily tyto investice zanedbatelný podíl, dnes jde už o několik procent.

LIDOVÉ NOVINY: Například ČNB teď ale upozornila na rizika spojená s přehříváním realitního trhu... Toho se nebojíte?

JANKOVIČ: Myslím, že komentář ČNB směřoval především k oblasti rezidenčních nemovitostí obyvatelstva...

LIDOVÉ NOVINY: Nejenom. ČNB ve zprávě o finanční stabilitě upozornila na rychlý růst úvěrů u komerčních nemovitostí a upozornila i na vysokou neobsazenost kancelářských budov...

Nejen na českém, ale i na evropském pojistném trhu lze proto pozorovat odklon od tradičních investic do státních a korporátních dluhopisů směrem k alternativním investicím

Podle mne je to třeba posuzovat případ od případu a za jakých podmínek nemovitost kupujete. Nemyslím si, že z tohoto úhlu pohledu bychom my teď měli mít nějaký problém. Investice teď nesou méně, pojišťují se nová rizika.

LIDOVÉ NOVINY: Kde vidíte budoucí zdroje příjmů pojišťoven?

JANKOVIČ: Když jste univerzální pojišťovna, realizujete technický výsledek ze životního a neživotního pojištění. Další část zisku pochází z investičních aktivit. Teď se mění složení zisku, kdy jeho část generovaná investováním je o dost hubenější. O to je dnes kladen větší důraz na to, aby byl základní pojišťovací byznys profitabilní.

Před 15 lety, kdy byly standardní úroky osm nebo devět procent, existovaly pojišťovny, které dělaly samotný pojišťovací byznys za nulu a vydělávaly na investicích. Dnes je kladen důraz zejména na správné ocenění rizika a samotný technický výsledek.

LIDOVÉ NOVINY: Pojišťovny přicházejí s různými novinkami. Třeba ČSOB chystá pojištění zdravotních nadstandardů. Vidíte v netradičních typech pojištění také zdroj budoucích příjmů?

JANKOVIČ: Pojistný trh se stále posouvá a pojišťují se nové typy rizik. My jsme přišli například s novým dětským pojištěním. Oblastí s velkým potenciálem pro pojišťovací odvětví je stárnoucí populace.

V principu lze říct, že u pojišťoven panuje zájem o aktiva, která dlouhodobě přinášejí každý rok pravidelný výnos

Tím, že lidé stárnou, nastane určitý nápor na to, kdo se o ně bude ve stáří starat. Produkty, které zabezpečí financování této péče, se proto určitě začnou na trhu objevovat. My nad něčím takovým už přemýšlíme a konzultujeme, jak to uchopit. Určitě nás ale zajímá i nadstandardní zdravotní péče. Často však není problémem vytvoření samotného produktu, ale to, že i na druhé straně musíte mít poskytovatele dané služby...

LIDOVÉ NOVINY: To, že zestárnete a budete potřebovat péči, hraničí prakticky s jistotou. Tedy pokud dříve nezemřete. Není to tedy spíše investiční produkt než pojištění?

JANKOVIČ: Dnešní populace má řadu chorob, které lidé v takové míře před 50 lety neměli. Vezměte si třeba cukrovku či vysoký tlak. Když máte dnes cukrovku, stojí vás to celkem dost peněz. Pokud se nemoc projeví se všemi svými důsledky, je pro vás mnohem těžší se o sebe postarat a budete na to potřebovat více peněz. A právě to lze pojistit.

LIDOVÉ NOVINY: Některé nemoci lze ale nejspíše ovlivnit i životosprávou. Vidíte jako cestu využití různých wearables, tedy produktů sledujících pohyb a celkově životosprávu? Například pokud by klient poskytl tato svá data, mohl by za to být odměněn nižším pojistným?

Před 15 lety, kdy byly standardní úroky osm nebo devět procent, existovaly pojišťovny, které dělaly samotný pojišťovací byznys za nulu a vydělávaly na investicích. Dnes je kladen důraz zejména na správné ocenění rizika a samotný technický výsledek.

JANKOVIČ: Něco podobného nejspíš nastane. Problémem ale dnes je přesně určit konkrétní příčinný vztah mezi tím, co děláte, a tím, co pak nastane. To, že zítra půjdete běhat, nemusí pro pojišťovnu ani pro vaši kondici ještě nic znamenat. Ale v oblastech, kde skutečně uvidíme přímou souvislost mezi životním stylem a rizikem, toho využijeme.

LIDOVÉ NOVINY: Banky už dnes mají data, kde a za co klient platí. Tady synergie nevidíte? Například pokud byste zjistili, že klient utrácí hodně za kávu...

JANKOVIČ: O big datech se sice dnes hodně píše, ale žádné konkrétní využití v našem byznysu jsem pro ně zatím neviděl. Kde něco takového už dnes vidíte, jsou auta. Můžete se dozvědět, kde s ním člověk jezdí či jaký má styl jízdy. To se časem určitě promítne do cen pojištění. Už v současné době existují pilotní projekty. V oblasti pojištění osob ale zatím nejsou jednotlivé souvislosti tak jednoznačné.

LIDOVÉ NOVINY: Finanční sféra se dnes musí vypořádávat s konkurencí fintech firem. Jsou tyto společnosti konkurencí i pro pojišťovny? Například Google ví, kde se pohybujete či jak jedete rychle. Vidíte v něm konkurenci, nebo naopak budoucího partnera?

JANKOVIČ: Může to být jedno i druhé. Pokud vím, velké technologické firmy, jako je Google či Amazon, které působí globálně, uvažovaly o vstupu do pojišťovacího sektoru. Problémem však je odlišnost legislativ jednotlivých kontinentů a zemí, a to navzdory různým společným evropským direktivám a směrnicím, které musejí státy v Evropské unii přijímat. To je bariéra, kvůli které hráči z digitálního světa o pojišťovnictví zatím asi příliš neuvažují.

LIDOVÉ NOVINY: Poslední roky panují obavy z terorismu. Ten dnes kryjí některé pojišťovny v rámci životního pojištění. Plánujete reagovat na poptávku a nabídnout nějaký specifický produkt, který by to řešil?

Problémem dnes je přesně určit konkrétní příčinný vztah mezi tím, co děláte, a tím, co pak nastane. To, že zítra půjdete běhat, nemusí pro pojišťovnu ani pro vaši kondici ještě nic znamenat.

JANKOVIČ: Vysloveně takový typ produktu v nabídce nemáme. Pokud si uzavřete cestovní pojištění a nastane pojistná událost, která vznikne v důsledku spáchání teroristického činu, je to kryto. Máme i produkt, který kryje pobyt v nemocnici, a to i v případě, že by nastal právě v důsledku takového útoku. V některých produktech je tedy riziko terorismu kryto už dnes. Korporátním klientům ale speciální pojištění, které by krylo tato rizika, nabídnout umíme.

LIDOVÉ NOVINY: Do Senátu teď zamířil zákon, který řeší dohled nad platební způsobilostí pojišťoven – je znám jako Solventnost II. Vznikl jako reakce na finanční krizi z let 2007 až 2008. Co tato legislativa znamená pro vás?

JANKOVIČ: Rozdíl mezi bankovnictvím a pojišťovnictvím je ten, že u bank závazek vůči klientovi vzniká ve chvíli, kdy tam vloží peníze, ale u pojišťovny je to až v okamžiku, kdy nastane pojistná událost. Bankovní sféra měla své problémy. V pojišťovnictví se ale fakticky nic nestalo. Nikdo nezachraňoval pojišťovny a všechny závazky vůči klientům byly vypořádány.

Rizikovost pojišťoven se prodejem doplňkových finančních produktů nijak nezvyšuje

Faktem ale také je, že po krizi přišla regulace, která dopadla i na nás. Solventnost II přináší systém identifikování rizik a jejich návaznost na objem kapitálu. Samozřejmě, že to pro nás znamenalo zvýšené náklady na provádění, ale v principu je to krok dobrým směrem.

LIDOVÉ NOVINY: Na druhou stranu v Česku stejný zákon má pojišťovnám znemožnit vykonávat související činnosti, například zprostředkování prodeje hypoték či různých investičních produktů. Jak se vás dotkne toto opatření? Vy dnes prodáváte produkty UniCredit Bank...

JANKOVIČ: Nechci předbíhat konečné schválení. Pokud ta situace nastane, přizpůsobíme se. My však nevidíme významný rozdíl mezi tím, zda budeme prodávat jen pojištění, nebo pojištění a k tomu další finanční produkty, jako jsou kreditky či spotřební úvěry. Z našeho pohledu ale jde o zbytečné omezení, rizikovost pojišťoven se prodejem doplňkových finančních produktů nijak nezvyšuje.

Marek Jankovič (50)

  • Kariéru zahájil roku 1991 ve Slovenské pojišťovně.
  • V letech 1998 až 2001 působil v Pojišťovně AIG Slovakia, v období 2001 až 2007 zastával vrcholné manažerské posty v Allianz-Slovenské pojišťovně.
  • Roku 2010 byl jmenován předsedou představenstva a prezidentem Allianz-Slovenské pojišťovny. Dlouhodobě působil v prezidiu Slovenské asociace pojišťoven, v letech 2002 až 2004 a 2010 až 2014 zastával i post prezidenta.
  • Od 1. června 2015 je předsedou představenstva a generálním ředitelem České pojišťovny.
Autor:

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...