Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Podpora mladých talentů: Proč vymýšlet vymyšlené?

„Rodiče jsou často bezradní. Individuální studijní plány jsou spíš byrokratickým cvičením. Vzniká a zaniká řada iniciativ. Některé jsou financovány z evropských peněz, které často končí u expertů na talent,“ říká Martin Herman, který se v Česku snaží prosadit americký systém podpory talentovaných.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

1. 6. 2014 10:44
Držím palce každé podobné snaze

Držím palce každé podobné snaze. Od státu bych moc nečekal, za 20 leta nedokázal prosadit ani reformu, která by alespoň některé naše univerzity přiblížila těm světovým, politici nedělají to správné, ale to, co akademická většina (průměr a podprůměr) chce.

Ale to asi hlavní problém nebude, určitě by to šlo i vez státu? Na webu se marně snažím najít strukturu financování amerického CTY, ale státní a federální podpora asi velký podíl tvořit nebude. Ostatně i samotná JH universita ze státních dotací nežije.

Na stránkách českého CTY zase postrádám jména učitelů, s těmi to stojí a padá. To, že se nechlubíte konkrétními jmény hned vzbuzuje podezření?

Michael Šebek

profesor ČVUT v Praze

0 0
možnosti

M. Štochel

31. 5. 2014 10:48
Pohled absolventa kurzu

Jako absolvent dvou kurzů v pilotní fázi projektu (ve třetím a čtvrtém ročníku střední školy) se pokusím trochu přiblížit, jak CTY kurz vypadá:

Není to projekt elitářský. Kurzy jsou určeny pro žáky, kteří látku ve škole bez problémů zvládají, kterým nepřijde zajímavá nebo kteří se prostě ve škole nudí a chtěli by se dozvědět něco zajímavého (kdyby všechny žáky normální škola bavila, kurzů CTY by nebylo tak potřeba, ale v takové situaci bohužel nejsme).

Kurzy CTY nejsou náhradou klasického vzdělávání, ale velice podnětná nástavba. Žák se díky nim může ponořit do studia oboru, který ho opravdu zajímá. Nenásilnou a často zábavnou formou se tak během jednoho roku naučí, co by se ve škole učil spoustu let. Jako vedlejší efekt ho naučí odpovědně studovat a zajímat se o své vzdělání. (Což bylo pro mě, pro studenta s nijak dobrými známkami, velký přínos).

Průběh kurzu se liší podle jeho zaměření, ale většinou vypadá tak, že třeba za týden máte projít nějakou látku. Máte k dispozici studijní materi

0 0
možnosti

M. Štochel

31. 5. 2014 10:53
...

... Máte k dispozici studijní materiály a instruktora, který vám kdykoliv pomůže, dá vám domácí úkoly, nebo vás třeba odkáže na nějakou zajímavost související s látkou, v závislosti na vašem studiu.

Pan Herman na mě rozhodně nepůsobil tak, že by se na tom snažil nějak vydělat. Vzhledem k tomu, kolik času a úsilí projektu věnoval nejen on, ale i další lidé ze škol nebo z Johns Hopkins University, je to spíše úsměvné.

Věřím, že MŠMT chce podporovat nadané studenty, bohužel jsou jeho projekty často krátkodobé a po velkých investicích se zase rozpadnou, čímž se zbytečně utrácí spousta peněz. Výhoda CTY je, že funguje nejen v USA už řadu let a jeho výsledky jsou zřejmé. Nemusí se tedy nic převratného vymýšlet a s relativně malou počáteční investicí se může rozběhnout i u nás, aniž by se musel po roce opět dotovat desítkami milionů.

0 0
možnosti
VP

V70í77t 37P69á15t40e62k

31. 5. 2014 5:24
Sluší se explicitně uvádět, že jde o placené PR

- ale že zde to tak čouhá jak sláma z bot, že je to opravdu zbytečné. Naopak se z toho dá odhadnout, že odpověď na otázku kdo komu a čím zaplatil asi nebude ta standardní.

0 0
možnosti
JJ

Jiri Janecek

30. 5. 2014 8:02
...

No, priznam se, ze ten rozhovor na mne pusobi podobne jako kdyz me kdysi lakali do multilevelmarketingu... Takove dost byznysPR a nakonec stejne nevim poradne o co jde, jen o tom celkem vic pochybuju, a ziskam pocit, ze nekdo chce neci prachy...

Dost mozna to bude tim, ze jsem asi beznadejny socialista a neelitar a prijde mi dulezitejsi, aby nasi hostinsti/delnici v tovarnach/lekari/ucitele... byli na srovnatelne urovni s temi rakouskymi/francouzskymi/nemeckymi... A tenisti at se klidne placaji nekde na urovni Zimbabwe.

0 0
možnosti
TZ

T. Zahradník

1. 6. 2014 8:57
Re: ...

Aby se měli dělníci, lékaři a učitelé lépe jako v Rakousku či Německu, se zřejmě neobejde bez hospodářského růstu, rozumného řízení a především bez občanské angažovanosti. Zejména občanskou angažovanost si účastník programu osvojí. Vlastní zkušenost...

0 0
možnosti
NM

30. 5. 2014 7:28
Nic nového pod sluncem

Největší problém je zabedněnost zavedených struktur. Získat třeba individuální studijní plán je mnohem obtížnější, než se může zdát.

Ovšem když vidím, kde pan Herman uspěl, je vidět, že jde hlavně o vlamování se do otevřených dveří. Největší problém jsou totiž ti „Takových nabídek máme týdně několik (ale ignorujeme je důsledně všechny).“ Pokud se mu podaří nalomit ledy tam, klobouk dolů. Jinak se zařadí k těm ostatním nabídkám.

Já už jsem před lety přišel na to, že nemá moc cenu propagovat takovéto věci skrz vedení škol a učitele, effektivní je oslovit přímo žáky.

0 0
možnosti
PJ

29. 5. 2014 14:45
panem hermanem jsem nadsen

konecne clovek ktery dohledne dal nez na ceskomoravskou kotlinu.. divim se chladkovi ze projekt nepodporuje vsemi deseti.. kdybych byl mladsi sam bych si povazoval za cest s panem hermanem na projektu spolupracovat

0 0
možnosti
WM

Wachtl Miloš

29. 5. 2014 10:59
V mladých lidech je naše budoucnost.

Talentované mladé lidi je nutné podporovat všemi prostředky,  protože jedině v nich spočívá naše budoucnost.  Pokud nebudeme mít dostatek vlastních vzdělaných lidí, zaostaneme za vyspělými zaměmi takovým způsobem, že už je nikdy nedoženeme.

Svět přechází postupně do stádia tzv. "znalostní ekonomiky" a ta se bez lidí s kvalitním vzděláním vybudovat nedá. Bez lidí se vzděláním na světové úrovni, nám hrozí definitivní propad mezi rozvojové země.

0 0
možnosti