Lidovky.cz

Podle PwC se krade v každé třetí české firmě

  9:39

Průměrný pachatel hospodářské kriminality v Česku působí na úrovni středního managementu a je 30 až 40 let starý.

Společnost PwC zveřejnila výsledky svého tradičního zkoumání, jímž každé dva roky zjišťuje vývoj hospodářské kriminality. V letošním průzkumu odpovídaly téměř čtyři tisíce firem ze 78 zemí světa, z toho 84 firem českých. Z průzkumu mimo jiné vyplývá:

  • Obětí hospodářské kriminality se v Česku stalo téměř 30 procent firem.
  • Největším problémem v u nás majetková zpronevěra. S tou se letos setkalo až 75 procent firem, o 15 procent více než před dvěma roky.
  • Dalším nejčastějším typem podvodu v České republice jsou účetní podvody, korupce a uplácení.
  • Škody způsobené hospodářskou kriminalitou dosahují v Česku řádu stovek milionů korun. 
  • Čtvrtině firem podvody poškodily dobrou pověst.
  • U dvou třetin firem se zhoršila pracovní morálka.
  • Pachateli jsou ze 67 procent zaměstnanci.
  • „Hospodářská kriminalita roste na celém světě i v Česku. Pachateli jsou jak bílé límečky, tak třeba skladníci,“ shrnul studii pro Lidové noviny Jiří Moster, řídící partner společnosti PwC.
  • „Průměrný pachatel v Česku působí na úrovni středního managementu a je 30 až 40 let starý,“ uvedl dále pro LN Moster. Toto číslo ve srovnání s rokem 2009 výrazně vzrostlo. Tehdy byli nejčastějšími pachateli zákazníci a dodavatelé.
  • Češi se umí z pachateli vypořádat. V 81 procentech případů byli pachatelé z řad zaměstnanců propuštěni. U externích pachatelů došlo k ukončení obchodních vazeb v 71 procentech případů. Studie pozitivně hodnotí nízkou toleranci vůči pachatelům, ale doporučuje především prevenci.

ČESKÁ POZICE v této souvislosti přinesla nedávno rozhovor, kde přední odborník na management Isaac Getz doporučoval, jak podobným problémům ve firmách předcházet: „Naslouchejte svým zaměstnancům. Vytvořte prostředí, ve kterém se budou vaši zaměstnanci cítit rovnocenní. Otevřeně a aktivně vysvětlujte svou firemní vizi, aby ji i vaši lidé začali považovat za vlastní. Zaměstnanci pak budou pracovat ne proto, že jsou ,upláceni‘ různými benefity, ale proto, že je práce bude bavit a naplňovat“. A dodal: „Pokud se vaši zaměstnanci ztotožní s firemní vizí, převezmou i odpovědnost za své jednání“.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.