Podaří se konečně rozhýbat český mobilní trh?

Změny v nabídce telekomunikačních firem může vyvolat výsledek nynější aukce mobilních kmitočtů. Ve Francii způsobil nový operátor revoluci.

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © Česká pozice, Richard CortésČeská pozice

Aukce kmitočtů, která by mohla změnit současný trh mobilních operátorů, trvá déle, než se očekávalo. Zatím ale probíhá vše tak, jak si příznivci rozšíření trhu představovali – o kmitočty je evidentně zájem a v aukci se stále přihazuje. Co to znamená pro českého spotřebitele?

Aukce Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) o mobilní kmitočty v pásmech 800, 1800 a 2600 MHz a jejich využívání na patnáct let se účastní čtyři uchazeči: Telefónica O2, T-Mobile, Vodafone a nováček PPF Mobile Services patřící do skupiny PPF Petra Kellnera. Podmínky aukce tak, jak byly nastaveny, nepřinesly velký zájem nových hráčů o vstup na český trh. Jedním z problémů byla garance národního roamingu na pouhých sedm let, což by výrazně zvýšilo tlak na vybudování vlastní nákladné infrastruktury v krátkém čase.

Tato krátká záruka vedla k tomu, že zájem dalšího operátora mohl přijít pouze z řad finančně stabilních a zajištěných zájemců o mobilní trh, tedy takových, kteří by zjednodušeně řečeno buď již při aukci přeplatili ostatní zájemce o pásmo 800 MHz, jež má nejlepší pokrytí, nebo by investovali nemalé peníze do rozšíření v aukci získané sítě 1800 MHz. Přes tuto překážku se evidentně dokázala přenést pouze skupina PPF.

S cenami za telekomunikační služby se řadíme mezi státy s nejhorším poměrem mezi cenou a výkonemAč není přesný průběh aukce znám, výsledek bude zajímat pravděpodobně každého, a to z čistě pragmatických důvodů. Nikdo si nemohl nevšimnout, že s tuzemskými cenami za telekomunikační služby se řadíme mezi státy s nejhorším poměrem mezi cenou a výkonem. Sám Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) konstatuje, že český trh s mobilními službami není dostatečně konkurenční, ale také že v současné době není o kartelové dohodě žádný důkaz. Příchod nového operátora by konkurenci mohl zvýšit.

Příchod virtuálních operátorů

Ke konci loňského roku se na trhu objevila novinka ve formě virtuálního operátora známého jako BLESKmobil. Za jeho příchodem stojí vydavatelství Ringier Axel Springer CZ, avšak operátor využívá nejen síť, ale i know-how společnosti Telefónica. Mezi zmíněné know-how můžeme zařadit i smlouvu, která ale neprošla změnami v těch parametrech, kde by to spotřebitel očekával, a zákazník tak překvapivě uzavírá smlouvu ne s Ringierem, ale s Telefónicou.

Toto zjištění pak může vést k závěru, že systém, kdy je operátor závislý na oligopolním poskytovateli mobilních služeb, nepřinese v současném prostředí velkou revoluci v cenách služeb. Na druhou stranu přece jen jde o malý krok směrem ke zlepšení situace na trhu.

Díky tomu, že Telefónica zpřístupnila své zdroje prvnímu virtuálnímu operátorovi, otevřel se nový segment trhu a již se začíná rozšiřovat. Aktuálně T-Mobile uzavřel dohodu s GTS jako s virtuálním operátorem zejména pro firemní klientelu. V letošním roce by měl zahájit činnost virtuální operátor pod záštitou společnosti Centropol, která jinak dodává elektřinu a zemní plyn. Dalším virtuálním operátorem by dle spekulací mohla být společnost Tesco Mobile ČR, patřící pod obchodní řetězec Tesco, která nabízí obdobné služby v zahraničí.

Francouzská (mobilní) revoluce i u nás?

Na začátku loňského roku se ve Francii odehrála velmi sledovaná revoluce, když na tamější mobilní trh vstoupila společnost Free Mobile. Stalo se tak po francouzské aukci na 3G síť, ve které Free Mobile získal licenci. Před touto aukcí i ve Francii již nějakou dobu působila řada virtuálních operátorů, avšak bez významnějšího vlivu. Podobně jako u nás byl trh rozdělen mezi tři velké operátory – SFR, Orange a Bouygues Télécom, a podobně jako u nás bylo množství zákazníků nespokojeno.

Výhodné nabídky neomezeného paušálu využilo jen během prvního týdne půl milionu FrancouzůDůvodem označení jako „revoluce“ byla nabídka Free Mobile, který mimo přehledných smluvních podmínek, jež se vejdou na stránku formátu A4, nabídl bezkonkurenční neomezený paušál v přepočtu za 500 Kč. Této nabídky využilo jen během prvního týdne půl milionu Francouzů, kteří hromadně vypověděli dosavadní smlouvy.

Stejný scénář nás pravděpodobně nečeká, ale pokud PPF uspěje v bitvě o kmitočty, mohla by přijít revoluce i k nám. V případě úspěchu chce PPF Mobile Services nabízet služby „o desítky procent“ levněji než nynější operátoři. Musíme tedy doufat, že aukce dopadne ku prospěchu českého spotřebitele. I když není jisté, že PPF Mobile Services skutečně v aukci frekvence koupí a dodrží všechny sliby.