Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Počty ministra Pavla Dobeše: 700 milionů plus 2 miliardy rovná se 10 miliard?

  17:33

Ministr dopravy shání 10 miliard, které resortu chybí na příští rok. Propracovaný plán, jak finance zajistit, ale nemá. 

foto: © ČTK, ČESKÁ POZICEČeská pozice

Nejmladší člen Nečasovy vlády, ministr dopravy Pavel Dobeš, vyvolal pěkný rozruch. Prohlásil, že od příštího roku zdraží dálniční známky. A ze svých kapes budou muset vytáhnout více peněz za mýtné i řidiči nákladních vozů. Dobeš prý hledá deset miliard, které resortu chybí na příští rok. Jenže aby problém vyřešil, musel by chtít za jednu vinětu zhruba o čtyři tisíce korun víc nebo navýšit sazbu mýta o více než sto procent. A nebo má ministr ještě nějaký důmyslný plán, jak peníze najít, v záloze?       

Začněme známými skutečnostmi. Poté, co vláda minulý týden schválila výdaje a příjmy na příští rok, je potvrzeno, že Pavel Dobeš pro Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) dostane oproti letošku navíc pouze čtyři miliardy oproti požadovaným čtrnácti miliardám. Kde sežene chybějících deset miliard, v tom si pan ministr musí poradit sám. Že Dobeš nezíská celou sumu, bylo téměř jisté už před zasedáním vlády. Ministr financí Miroslav Kalousek totiž opakovaně prohlásil, že pokud by přidal dopravě, musel by ubrat někomu jinému.

Čím zalepí Dobeš zbývajících 7,3 miliardy, zůstalo utajeno

Jak vyplývá z návrhu rozpočtu na příští rok, mělo by ministerstvo dopravy disponovat částkou 20,8 miliardy korun, Státní fond dopravní infrastruktury pak s 37 miliardami korun. Příjmy SFDI kromě peněz ze státního rozpočtu tvoří hlavně převody výnosů silniční daně a spotřební daně z uhlovodíkových paliv a maziv, výnosy z mýtného, výnosy z cenných papírů a sbírek organizovaných fondem a příspěvky z Evropské komise.

Již v polovině července se ČESKÁ POZICE tázala na tiskovém oddělení ministerstva dopravy, jaké náhradní varianty má připraveny, pokud ministr Dobeš neprosadí navýšení peněz na dopravu. „Existuje zatím základní představa o řadě komplexnějších kroků, které by měly vést k rozvoji dalších možností alternativního financování,“ konstatoval tiskový mluvčí Jakub Ptačinský. A dodal výčet možných opatření jako například zlepšení čerpání úvěrů, vydávání dluhopisů nebo i využití modelu PPP (Public Private Partnership). „Zatím není možné hovořit o konkrétních částkách,“ dodal Ptačinský.

Chybějí peníze? Žádná novinka.

Vzhledem k tomu, že doprava bojuje s nedostatkem peněz dlouhodobě, je zarážející, že existuje jen „základní představa“ o tom, kde jinde zajistit peníze, nelze-li spoléhat jen na státní rozpočet. A hle, ve čtvrtek zveřejnily Hospodářské noviny část rozhovoru s Pavlem Dobešem, ve kterém přibližuje svůj plán, jak chybějící miliardy sehnat: „Počítáme s tím, že mýtné od příštího roku zdražíme o čtvrtinu. Zdraží i dálniční známky, ještě analyzujeme, zda o 100, 200 nebo 300 korun,“ řekl Dobeš. Žádné jiné cesty ke zvýšení příjmů nezmínil, ale ani cesty k efektivnějšímu využívání peněz, jež má doprava k dispozici.

I když se teprve analyzuje, o kolik se známky prodraží, Dobešovi podřízení již dopředu počítají s tím, že celoroční vstupenka na české dálnice, které na mnoha místech připomínají tankodrom, přijde od začátku příštího roku na 1500 korun. Dle vyjádření náměstka ministra dopravy Lukáše Hampla, jehož citují Hospodářské noviny, si díky dražším vinětám resort polepší o 700 milionů korun. Zvýšení mýtného by mělo vynést dvě miliardy.

Proč má veřejnost brát zřetel na to, že kvůli politikaření řídí ministerstvo dopravy od loňských voleb již třetí ministr?

Také vám to připomíná vyprávění vtipu, aniž by byla vyřčena závěrečná pointa? Zopakujme fakta. Ministerstvu dopravy chybí na příští rok deset miliard korun. Zdražení známek o 300 korun vynese 700 milionů, mýto „zajistí“ dvě miliardy. Čím zalepí Dobeš zbývajících 7,3 miliardy, zůstalo utajeno. Možností, kde vzít peníze, má Dobeš víc - od revize staveb a splátkových kalendářů, přes zapojení soukromého sektoru až po změny v daních souvisejících s dopravou. Zdražení známek a mýta by měly být jen kamínky v mozaice opatření.

Doprava - černá díra

Především by měl být zpracován komplexní plán! Jinak jsou diskuse ohledně dálničních známek a mýta jen výkřikem do tmy. Škrtnout na cenovce 1200 korun a nahradit cifru 1500 korunami, to svede každý. Pokud se však v dopravě nepřistoupí k zásadním reformám, ať již jde o projektování dopravní infrastruktury, vypisování veřejných zakázek či údržbu komunikací, budou peníze i nadále mizet, aniž by řidiči pocítili, že se za dražší provoz dočkali kvalitnějších silnic.

Pavel Dobeš je ve funkci měsíc. Není pochyb, že během této doby nelze pochopit a začít optimálně řídit tak složitý úřad. Proč má ale veřejnost brát zřetel na to, že kvůli politikaření řídí ministerstvo dopravy od loňských voleb již třetí ministr? Věci veřejné měly pečlivěji vážit, zda do ministerského křesla najdou člověka, který resortu rozumí, nebo někoho, kdo splňuje jen základní předpoklady: umí řídit auto, jel několikrát tramvají a v Bruselu se „motal“ kolem navigačního systému Galileo.      

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...