Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

PF 2012 od nás

  15:17

Dámy a pánové, díky Vám stále věříme, že svobodní lidé prahnou po svobodných informacích v jakémkoli skupenství.

foto: © ČESKÁ POZICE, Richard Cortés, iPhone4Česká pozice

Moc či přinejmenším vliv médií jsou historicky násobené každou novou spikleneckou teorií. Proto se dá s jistotou říci, že tento rok to média zařídila tak, že veškeré světové zlo přenesla na bedra bezbranných bankéřů.

Moc médií negenerují média sama, ale lidé, kteří s nimi nakládají. Tato moc nechala vzniknout samostatnému oboru lidské činnosti zvanému public relations, tedy PR. Když lidé z této branže přesvědčili své naivní klienty, že není nic důležitějšího a zároveň dražšího než být v novinách, vzápětí jim jiní odborníci zabývající se krizovým PR řekli, že existuje jedna věc, která je dražší než v novinách být. Nebýt v nich.

Po filmu Vrtěti psem lidé stejně věří, že média dokážou vypravit i válku, která nikdy nebyla. A jistě jim v tom pomáhají i majitelé bulvárních plátků, kteří se rčením, že čtenář nechce informaci pravdivou, ale zajímavou, například už desítky let začátkem srpna vysílají své reportéry do Skotska na břehy Lochnesského jezera.

Noviny historicky změnily i chápání času. Staletí žilo lidstvo v přesvědčení, že není nic staršího než včerejší noviny. A velcí hráči samozřejmě věděli, že není nic podstatnějšího než noviny zítřejší. Pak však přišel internet a nejstaršími novinami se staly ty ranní. Zprávy zítřejších novin vycházejí dnes. Odborníci na krizové PR už nemají tolik času přepsat příběhy takřka přímo v rotačkách.

Tím se možná doba tištěných zpravodajských médií nachýlila. I když jejich zastánci ještě před 15 lety trvali na tom, že papírové noviny mají své místo na trhu, protože dosud existuje velká část lidí, která si je kupuje, aby bylo čím zatopit, anebo na čem oloupat brambory. Tyto funkce však převzala nevyžádaná pošta, kterou se plní poštovní schránky.

Ještě před pěti lety trvali zarytí staromilci na tom, že internetové médium není možné si vzít pohodlně na kloset. Pak však přišel Steve Jobs, nabídl světu svůj iPad a zbořil předposlední mýtus o výhodě papírových novin.

Odborníci na virtuální svět se chvíli obávali, aby zprávy v elektronických médiích našly svého skutečného adresáta a aby se samy nedostaly do spamové pasti. Pak však přišel Mark Zuckenberg a jeho Facebook a zprávy se šíří světem mezi lidmi „stejné krevní skupiny“ rychlostí korespondující s teorií lidské relativity.

Pohledy největších hráčů se však teprve vyvíjejí. Tištěná média určitě nejsou dobrou investicí, řekl ne tak dávno světový investiční guru Warren Buffett. Média včetně tištěných jsou velmi zajímavou investicí, vzkázal před pár lety český investiční guru Petr Kellner. Pak přišel rok 2011. Kellner svá tištěna média prodal a Warren Buffett si naopak nějaká koupil.

To všechno jsme věděli, nebo alespoň tušili, když jsme před více než rokem spouštěli ČESKOU POZICI. Ale především jsme věřili, že svobodní lidé prahnou po svobodných informacích v jakémkoli skupenství. A je nám ctí, že jste nám dali za pravdu. Přejme si tedy vzájemně do roku 2012, abychom se na sebe nadále mohli spolehnout.

István Léko a kolektiv ČESKÉ POZICE/CZECH POSITION

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!