Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Peake chtěla, aby Nečas vyhodil Dobeše z vlády

  0:39

Šéfka strany LIDEM Karolína Peake se pokusila odstranit vnitrostranického oponenta Pavla Dobeše, avšak narazila na odpor premiéra.

foto: © Isifa, ČESKÁ POZICE, UrbČeská pozice

V posledních týdnech je znovu živo okolo benjamínka vlády a ministra dopravy Pavla Dobeše (LIDEM). Povážlivě se pod ním kýve židle. Důvod? Nejraději by se ho zbavila jeho stranická kolegyně a vicepremiérka pro boj s korupcí Karolína Peake.

ČESKÁ POZICE získala z okolí premiéra informaci, že Peake po Nečasovi požadovala personální rošádu, v níž by Dobeše nahradil její náměstek Robert Vacek. Na pozici Vackovy náměstkyně měla na dopravu přejít Kateřina Hrazdílková, bývalá náměstkyně vedoucího Úřadu vlády ČR. Výměna měla proběhnout ještě před sněmem LIDEM, jenž proběhne 3. listopadu v Brně a jehož delegáti zvolí vedení strany. Peake by to vyhovovalo, neboť by se tak před sněmem zbavila největšího konkurenta na pozici stranického šéfa, který má mezi poslanci této strany vlivné spojence.

Kdo je Robert Vacek?

V letech 1998 až 2002 byl policejním vyšetřovatelem na Praze 10, posléze vedoucím sekce bezpečnostního řízení v Národním bezpečnostním úřadu. Dnes je za LIDEM členem dozorčí rady ČEZ. V roce 2010 si ho Vít Bárta přivedl na ministerstvo dopravy, kde se stal bezpečnostním ředitelem. Před rokem Peake jmenovala Vacka svým náměstkem a tajemníkem Vládního výboru pro koordinaci boje s korupcí.

Spory mezi Peake a Dobešem se táhnou již od problému s registrem vozidel, kdy vicepremiérka požadovala, v případě kolapsu systému, aby Dobeš odešel. Paradoxně tlačila na svého spojence, který se k ní připojil při odštěpení LIDEM od Věcí veřejných. V létě se za Dobeše postavil Petr Nečas. Premiér výměnu na postu šéfa resortu dopravy dle informací ČESKÉ POZICE odmítl i před listopadovým sněmem LIDEM.

Co vadí Peake?

Vicepremiérka Peake sice přiznala, že o výměně ministra dopravy s premiérem jednala, avšak konkrétní jméno nástupce údajně nepadlo. „Je pravda, že jsem žádala výměnu ministra Dobeše. O jméně případného nástupce jsme s premiérem nemluvili. Takovou věc bych nejdříve diskutovala s kolegy z LIDEM,“ uvedla pro ČESKOU POZICI Peake.

A proč vlastně chce Pavla Dobeše vyměnit? „Jako člověku, který nese odpovědnost za stranu LIDEM, mi pochopitelně vadí dlouhodobé problémy s registrem vozidel a smluvními podmínkami s firmou ATS-Telcom, které postupně vycházejí najevo (nemožnost udělení sankcí). Tato situace poškozuje stranu LIDEM. Považuji za nutné tyto věci konzultovat s premiérem, jehož ústavním právem je navrhovat odvolání ministrů,“ osvětlila Peake.

O vyjádření jsme žádali i premiéra Nečase a ministra Dobeše. První na dotaz neodpověděl vůbec. Dobeš žádost o rozhovor na téma vnitrostranických sporů tento týden odmítl. „Rád bych s vámi rozhovor udělal až po sněmu. Předem děkuji za pochopení,“ uvedl stručně.

Skutečné důvody

Z rozhovorů s lidmi, kteří se dlouhodobě na ministerstvu dopravy pohybovali a znají klíčové osoby, s nimiž se radí ministr Dobeš, a názory poslanců LIDEM, vyplývá, že snaha Peake zbavit se Pavla Dobeše má tři důvody:

  • Oslabit možného vyzyvatele v souboji o post šéfa LIDEM.
  • Peake vadí intenzivní komunikace ministra Dobeše s občanskými demokraty, což se prý promítá i do rozhodování na dopravě. Kontakty ministra Dobeše s politiky ODS vyvrcholily v létě spekulacemi o jeho chystaném přechodu do ODS. Sám Dobeš je však dementoval.
  • Vicepremiérce se dále nezamlouvá, že nemá vliv na byznys, nad nímž bdí Řiditelství silnic a dálnic (ŘSD), jež spadá pod ministerstvo dopravy. Konkrétně jde o to, že ministr Dobeš a šéf ŘSD David Čermák „nepřihrávají“ zakázky spřízněným firmám, jež se umějí za získaný byznys — například formou sponzorského daru pro LIDEM — „odvděčit“. Dodejme, že nově vzniklé straně by se finanční injekce hodila. Peake nicméně ekonomický podtext animozity se stranickým kolegou odmítla.
Autor: