Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Pavel Bém chce radit pražskému primátorovi? Dělá si srandu?

  19:03

Exprimátor se v rozhovoru pro HN diví, že by tunel Blanka mohl stát více než 36 miliard. Za jeho éry jednala rada o nákladech jen jedinkrát!

Bývalý primátor Prahy a současný poslanec ODS Pavel Bém zřejmě spadl z Everestu přímo na hlavu. Jinak si nelze vysvětlit drzost, s níž v úterním rozhovoru pro pražskou přílohu Hospodářských novin prohlašuje: „Netuším, co se v posledním roce na té stavbě děje. Stoprocentně vím, že není možné, aby tunel Blanka stál 36,9 miliardy korun.“

Připomeňme si fakta

Pavel Bém byl pražským primátorem v letech 2002 až 2010. Vítěz tendru na dodávku stavby, společnost Metrostav, byl vybrán v roce 2006. V roce 2007, kdy se tunel začal stavět, se náklady odhadovaly na necelých 26 miliard korun. Z přehledu investičních nákladů z letošního ledna, které si nechalo zpracovat nové vedení magistrátu v čele s Bohuslavem Svobodou (ODS), vyplynulo, že namísto původně odhadovaných 26 miliard korun by měl komplex Blanka stát zhruba o deset miliard víc. Část z tohoto navýšení přitom již byla tou dobou proplacena.

Pavel Bém zřejmě vskutku netuší, co se na stavbě děje v posledním roce. Jenže to zřejmě nevěděl ani za svého šéfování Praze. A nijak mu to zřejmě žíly netrhalo. Jak by jinak bylo možné, že v bývalé radě (tedy za Béma) se o nákladech na Blanku jednalo pouze jedinkrát, v roce 2008, a rada vzala tehdy informace o stavbě pouze na vědomí? Kde tedy bere onu „stoprocentní jistotu“?

Exprimátor se v rozhovoru neváhá pochlubit, že svému nástupci poradil vznik „stavebně technického auditu, který by měli dělat i zahraniční experti. Město by na tom v konečném důsledku ušetřilo.“ A ještě přihodí, že při stavbě Trojského mostu, který je součástí tunelového komplexu Blanka, „bez vědomí vedení města došlo k navržení jiné a dražší podoby mostu. Změna představuje dodatečné náklady ve výši téměř jedné miliardy korun.“

Připomeňme si opět fakta

V původní dokumentaci pracoval Metrostav s mostem za 400 milionů korun. V roce 2005 vypsal pražský magistrát architektonickou soutěž. V hodnotící komisi seděli mimo jiné i Bémův první náměstek Jan Bürgermeister a Bémův šéf odboru městského investora Jiří Toman. Bémovi podřízení z odboru městského investora na jaře 2009 uložili Metrostavu, aby most realizoval dle vítězného návrhu v soutěži. Tento návrh prodražil stavbu o 720 milionů.

Dle Béma šlo v tomto případě o svévolné rozhodnutí úředníků. A město prý musí v této chvíli udělat ostré kroky. Jak ostrý byl Pavel Bém, když se ještě coby primátor o prodražení Trojského mostu dozvěděl? „Byl jsem nebetyčně rozčílen, velmi jsem křičel na zástupce odboru městského investora,“ popisuje exprimátor v rozhovoru pro HN.

Možná si Pavel Bém mohl ušetřit spoustu zbytečných nervů, kdyby se o stavbu Tunelu Blanka zajímal, jak si největší investiční akce hlavního města zaslouží. A žádá. Nebo jsou miliardy z kapes daňových poplatníků pod Bémovu rozlišovací schopnost? Jak ČESKÁ POZICE uvedla již dříve, stačilo, aby Pavel Bém průběžně sčítal proplácené faktury a měl připravené odhady nákladů do budoucna. Jenže to by musel s informací o značném prodražení tunelového komplexu Blanka oproti původním propočtům přijít sám již mnohem dříve. A zřejmě by s tímto stavem musel začít něco dělat.

Je od Pavla Béma hezké, že se snaží radami vyjít novému primátorovi vstříc. Platí-li heslo, že chybami se člověk učí, musí mít rozumů na rozdávání. Měl by se však držet spíš vlastních slov, která v rozhovoru také pronesl: „Bude to možná znít arogantně a nafoukaně, ale já jsem spokojený. Co jsem chtěl, to jsem v Praze udělal.“ Přesně tak, takže už nechte Prahu na pokoji.

Vybrané související články:

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!