Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Papež František překračuje „zákazem“ trestu smrti své pravomoci

Tvrzením ze začátku srpna, že trest smrti již není třeba pro ochranu společnosti, se papež František vyjadřuje k něčemu, co nemůže vědět. Jeho názory jsou proto pro věřící nezávazné.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

C. Sangrail

24. 10. 2018 16:15
Skvělá reakce

Skvělá reakce vyšla zde: http://www.christnet.eu/clanky/6104/trest_smrti_je_nepripustny_za_vsech_okolnosti.url

Píše se tam např. toto: "Dalšími Jochovými argumenty pro trest smrti jsou ochrana společnosti a

odstrašení potenciálních vrahů. V této souvislosti Joch zpochybňuje

efektivnost současných vězeňských systémů, které jsou podle papeže

dostatečnou zárukou ochrany společnosti. Jako příklad uvádí El Chapa,

šéfa mexického drogového kartelu, který svůj byznys řídil s plnou

parádou i ve vězení. To by se určitě nestalo, kdyby byl popraven. K tomu

položím doplňující otázku. Poskytuje země, která díky zkorumpovanosti

systému umožňuje páchat zločiny i z vězení, rozumnou záruku, že zrovna

zde budou probíhat spravedlivé hrdelní procesy?"

0 0
možnosti

C. Sangrail

24. 10. 2018 14:33
Facit

Jinak bych panu Jochovi zopakoval, že v bibli, jejímž autorem je podle jeho názoru sám Bůh, stojí to bezpodmínečné: "Nezabiješ." A Bůh syn to ještě zpřesnil v kázání na hoře: "Nejen, že nezabiješ, ale ani se křivě nepodíváš."

0 0
možnosti

C. Sangrail

24. 10. 2018 14:32
Pátý bod

K pátému bodu netřeba nic dodávat. Pokud Roman Joch trpí starozákonní mentalitou a vyznává pravidlo "zub za zub", pak je mi ho líto, ale hlavně jsem rád, že není tak veřejně činný, aby mě jeho názory musely znepokojovat. Naštěstí jsou pryč časy, kdy tento člověk, zastánce trestu smrti, fašizující provokatér, který by nejraději zrušil všeobecné volební právo, popírač univerzálií, na nichž se zakládají lidská práva (především právo na život), kdy tento člověk byl poradcem předsedy vlády... a teď se podržme... pro otázku lidských práv!

0 0
možnosti

C. Sangrail

24. 10. 2018 14:27
Čtvrtý bod

Pan Joch opakuje (a je v tom cítit jistý údiv hned vedle kritického ostnu), že papež František opustil učení staré dva tisíce let. Ale není to snad křesťanství, kdo nás učí, že na vykoupení není nikdy pozdě? Že ke spáse stačí lítost v poslední sekundě života, byť by tento život, jakkoli dlouhý, byl vyplněn hříchy? Tedy obrátí-li se církev po dlouhých dvou tisíciletích konečně proti nemravnému trestu smrti, který dosud tolerovala (a někdy - třeba z politických důvodů - ve spolupráci se světskou mocí i zneužívala), není to krásný příklad kajícího se hříšníka?

0 0
možnosti

C. Sangrail

24. 10. 2018 14:24
Třetí bod

Pokud jde o Františkův výrok citovaný ve třetím bodě, je to obdivuhodná pasáž a nechápu, jak proti ní může kdokoli něco namítat, leda by šlo o smutného sadistu, který čerpá aspoň nějaké potěšení z pomyšlení, že někde v nějaké věznici se provádí popravy, jichž se ke své smůle on sám nemůže co by aktér-popravčí účastnit...

0 0
možnosti

C. Sangrail

24. 10. 2018 14:22
"Přípustnost" trsstu smrti podle církve

Církev podle citované pasáže "nevylučuje použití trestu smrti, pokud je toto jediná možnost účinné ochrany lidských životů před útočníkem". Z toho jasně vyplývá, že jediné přípustné zabití člověka ze strany státní moci je zastřelení útočníka policií, když tento se odmítá vzdát a reálně ohrožuje své okolí. Poprava člověka, který je uklizen do vězení, kde je před ním veřejnost v bezpečí, podmínku vyslovenou v citované pasáži nesplňuje ani náznakem.

0 0
možnosti

C. Sangrail

24. 10. 2018 14:19
Ještě k druhé otázce

„Vždyť (vládnoucí moc) je Božím služebníkem k tvému dobru.

Jednáš-li však špatně, máš proč se bát, neboť nenese meč nadarmo; je

Božím služebníkem, vykonavatelem trestu nad tím, kdo činí zlo.“

Zajímalo by mě, zda pan Joch někdy slyšel o literárním jevu zvaném metafora... Nebo že by vládnoucí moc musela a měla jedině trestat mečem? Ne sekyrou, ne šavlí, ne gilotinou, ne elektrickým křeslem, ne bločkem s pokutami, ne věznicemi, ale vždy a pouze mečem? Takto doslova máme bibli brát?

0 0
možnosti

C. Sangrail

24. 10. 2018 14:15
K druhé otázce

1) V dějinách křesťanství je úplně běžné, že praxe (a názor na ni) se mění i po několikasetletém trvání. Příkladem budiž tridentský koncil, který zrušil bezpočtu pravidel, která trvala opravdu stovky let. Papež tedy může odporovat tomu, co před ním shledávalo třeba třicet papežů.

2) V bibli sice existují pasáže, kde se mluví o trestu smrti, ale v bibli také stojí jasné a bezpodmínečné: "Nezabiješ." Ne "nezabiješ, pokud..." nebo "nezabiješ, ledaže...", nýbrž prostě a jen "nezabiješ". Jak to sloučit? Snad podle zásady: "Co je císařovo, nechť patří císaři atd." V morální rovině je trest smrti nepřípustný. Ale bohužel ve světě, v němž bible vznikala, existoval a bylo nutno se s ním vypořádat, a sice realisticky, bez nároku na okamžitou eliminaci trestu smrti bez výjimky všude a ihned.

0 0
možnosti

C. Sangrail

24. 10. 2018 14:11
K první otázce

Pokud má papež právo rozhodovat autokraticky v otázkách víry a mravů, pak ano, papež má právo rozhodnout, že trest smrti je nepřípustný. Čeho jiného než víry a mravů se tento problém týká?

0 0
možnosti

28. 8. 2018 17:53
Trochu delší komentář

Pane Jochu, reaguji obsáhleji zde: https://kajamacek.signaly.cz/1808/par-slov-o-trestu-smrti a přeji Vám vše dobré.

0 0
možnosti