Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Pandemie srazila výrobu mobilních telefonů v Asii i prodeje na Západě

Mobilní telefon. foto: Shutterstock

Trh s chytrými mobily za první tři měsíce celosvětově poklesl o 13 procent, nejvíce v historii. Zlepšení jen tak nepřijde. To je pro Čechy do značné míry nadějí, že oslabená koruna nepřinese zdražení telefonů, které by za normálních okolností mohla. Výrobci bojují o zmenšující se trh a letos nabídnou levněji nové i prémiové modely.
  10:51

Mobilní telefony v Česku v uplynulých týdnech zdražily. Jenže celý trh má potíže a lze očekávat, že snaha výrobců uhájit své prodeje bude tlačit ceny dolů. „Některé mobilní telefony podražily, souvisí to primárně se změnou kurzu koruny k euru a dolaru,“ uvedl Petr Bena, obchodní šéf Alzy. Kromě oslabení koruny ale záleží i na tom, jak se výrobci postaví k padajícímu trhu.

Na začátku roku vznikla mezi výrobci telefonů panika. Jak budou moci dodávat zákazníkům, když jsou čínské továrny zavřené? V Číně se vyrábí na 70 procent všech chytrých telefonů na světě, od těch nejlevnějších neznámých značek až po nejdražší modely Apple. Když se ale továrny zase rozjely, začal se kvůli koronaviru uzavírat zbytek světa a s ním i prodejny telefonů. Trh s chytrými mobily za první tři měsíce celosvětově klesl o 13 procent, což je nejvíce v historii, propad byl ve všech regionech.

Zákazníci po celém světě

Zlepšení jen tak nepřijde. To je pro Čechy do značné míry nadějí, že oslabená koruna nepřinese zdražení telefonů, jež by za normálních okolností mohla. Výrobci budou muset na novou situaci reagovat, takže zdražování a ztrátu zákazníků si teď nemohou dovolit. V prvním čtvrtletí se nejvíce dařilo značkám s dobrou pozicí i mimo Asii – Applu a Xiaomi. Naopak Samsung a Huawei ztrácely. Jenže situace se ve druhém čtvrtletí mění, Asie ožívá a problémy lze čekat v USA a v Evropě – což je zase problém pro Apple. V uplynulých měsících se ukázalo, jak jsou důležití zákazníci po celém světě.

V uplynulých měsících se ukázalo, jak jsou důležití zákazníci po celém světě. Nyní, s růstem nezaměstnaností na celém světě, se očekává, že prodeje telefonů budou dál klesat. Jde o typické zboží, jehož nákup lze odložit. To by mělo vést k tomu, že novinky zamíří na trh s nižší cenovkou a budou dostupnější.

Nyní, s růstem nezaměstnaností na celém světě, se očekává, že prodeje telefonů budou dál klesat. Jde o typické zboží, jehož nákup lze odložit. To by mělo vést k tomu, že novinky zamíří na trh s nižší cenovkou a budou dostupnější. Značky, které v Evropě nejsou tolik silné, si tu mohou zkusit vybudovat lepší pozici. Tato taktika by se měla týkat i Applu. Server Appleinsider.com například uvádí, že by nový model SE mohl v nejbližší době zlevnit. V Česku je na trhu nově a stojí kolem 13 tisíc korun. Experti se ale rozcházejí v tom, co je motivací firmy vzdát se části marže.

Zmiňována je snaha dostat pod svůj ekosystém více zákazníků a těm pak prodávat doplňující služby, Apple na rozdíl od většiny svých konkurentů na telefonech vydělává ještě roky po jejich prodeji. Motivací může být i bojovat o podíl na trhu v očekávané bitvě telefonů v této cenové kategorii. Trh s chytrými telefony se zadýchal už před koronavirem a loni prodeje poklesly. Lidé mají telefony, s nimiž jsou spokojeni, a nemají takovou motivaci je měnit za nové. Výrobci se musejí mnohem víc snažit, aby zákazníky přilákali k utracení peněz za nový model.

Výrazně to zvyšuje tlak na lepší fotoaparát a displej. Jenže všechny tyto věci ve výsledku ženou ceny smartphonů do dříve nemyslitelných výšin. Dostaly se postupně nad 30 tisíc, pak nad 40 a nyní s novým ohebným Xiaomi i nad 60 tisíc korun. A to jde stále o přístroje z běžných materiálů, a nikoliv o luxusní telefony pokryté zlatem a drahokamy. Tyto super modely přišly v době, kdy lidé příliš nevědí, proč si za lepší telefon připlácet. Navíc se ostrý boj o zákazníka navzdory nabídce špičkových technologií vede už v cenách okolo deseti tisíc korun.

Autor: