Palestinský světlý ležák plzeňského typu

Pivovar ve vesnici Bír Zajt v Palestině odstartoval výrobu letos v červnu a plánuje 50 tisíc třetinkových lahví měsíčně. Malá firma z Česka nakupuje většinu sladu, sází na žatecký chmel a u českého výrobce si začala objednávat stolní pípy pro drobné zákazníky.

Šéf a spolumajitel pivovaru v palestinské vesnici Bír Zajt Aláa Sájidž | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Šéf a spolumajitel pivovaru v palestinské vesnici Bír Zajt Aláa Sájidž | foto: Foto Břetislav Tureček.Česká pozice
Šéf a spolumajitel pivovaru v palestinské vesnici Bír Zajt Aláa Sájidž

Když pivní lahve vyjedou z plnicí linky, dělníci je ručně uloží do papírových beden – a po čase je zase vyndají a pošlou je na etiketovací linku, která je opatří nálepkami. Tak vypadá jedna z dětských nemocí malého pivovaru, který v červnu spustil výrobu v palestinské vesnici Bír Zajt.

„Tohle zatím nemáme úplně vychytané,“ připouští šéf a spolumajitel pivovaru Aláa Sájidž. „Po naplnění se totiž lahve orosí a naše samolepicí etikety by se na nich hned nechytily. Proto musejí lahve nejprve oschnout a nemohou se hned po naplnění polepovat. Brzy to ale doladíme!“ slibuje 27letý Aláa a dál už bude do reportérského notesu chrlit jenom dobré zprávy – a především optimismus.

Palestina už 20 let jeden pivovar má, v nedaleké obci Tajbe, která také dala produktu jméno. Konkurence ve vesnici Bír Zajt – známé spíše zdejší univerzitou – odstartoval výrobu letos v červnu, už teď má ale velké plány. „Tajbe se soustředí hlavně na cizineckou komunitu v Palestině a v Izraeli a na vývoz. My chceme s pivem Shepherds Beer vybudovat pivní kulturu mezi samotnými Palestinci,“ shrnuje filozofii sebevědomý podnikatel.

Pivní zahrady

„Teprve se rozjíždíme, plánujeme ale produkci 50 tisíc třetinkových lahví měsíčně. Nyní nabízíme čtyři typy: stout, ale a jeden letní speciál, 90 procent naší produkce však představuje světlý ležák plzeňského typu,“ vysvětluje Aláa. A s českou pivní tradicí má malá firma, sídlící v rozlehlé, sterilně čisté bývalé garáži, společného ještě více.

Pivovar z Bír Zajtu hodlá postupně otevřít několik firemních pivních zahrad, nejprve přímo ve vesnici, poté i v palestinské administrativní metropoli Ramalláhu

Z Česka nakupuje většinu sladu, hodně sází na žatecký chmel a u českého výrobce si dokonce začala objednávat i stolní pípy pro drobné zákazníky. „To v Palestině zatím úplně chybí – možnost koupit si místo lahví dvaceti- nebo třicetilitrový soudek, k němu pípu a uspořádat párty s točeným pivem přímo doma.“

Souběžně s tím pivovar z Bír Zajtu hodlá postupně otevřít několik firemních pivních zahrad, nejprve přímo ve vesnici, poté i v palestinské administrativní metropoli Ramalláhu. „Musíme se samozřejmě trochu přizpůsobit vkusu zdejších zákazníků. Neděláme tedy piva příliš silná, i náš stout má jen 5,5 procenta alkoholu. A také trochu ubíráme nasycení kysličníkem uhličitým, Palestinci to nemají moc rádi.“

Palestina coby převážně muslimská země má i jiné zvláštnosti. Na jednu Aláa Sájidž – jinak příslušník zdejší křesťanské komunity – narazil už při samotné registraci loga pivovaru. „Na úřadu měli dojem, že ta postava v našem znaku je Ježíš Nazaretský, tedy jeden z proroků, a že bychom ho umístěním na pivní lahve znevažovali. Tři měsíce mi trvalo, než jsem zaměstnance ministerstva obchodu přesvědčil, že je to bezejmenný, anonymní pastýř, tedy symbol naší vlasti a palestinské tradice, a že případná podoba s Ježíšem je opravdu jen věcí velké náhody,“ dušuje se Aláa.

Na úřadu měli dojem, že ta postava v našem znaku je Ježíš Nazaretský, tedy jeden z proroků, a že bychom ho umístěním na pivní lahve znevažovali

„Je pravda, že nad pastevcem je na logu betlémská hvězda, nakonec jsme ale náš návrh dokázali obhájit,“ dodává s lišáckým úsměvem. Aláa skutečně netrpí nedostatkem sebevědomí, ale patrně ani schopností. Vystudoval finančnictví ve Velké Británii, na rozdíl od mnoha krajanů se ale vrátil do své okupované vlasti a po odchodu z bankovnictví ji chce pozvedat v odvětví, které se stalo jeho koníčkem – tedy v pivovarnictví.

„Zařízení jsme z poloviny nakoupili z rodinných peněz, na druhou část máme úvěr. Většinou je to čínská výroba vycházející z německých technologií,“ klepe pivovarník Sájidž do nerezových trubek spojujících stříbřité pivní tanky.

Shepherds Beer – Pastevecké pivo

Kromě Aláy se na řízení podniku o deseti zaměstnancích podílejí jeho mladší bratři Azíz a Chálid a také sestra Norma. „Ta má na starost public relations, momentálně je ale s tátou na výletě v České republice,“ zdůrazňuje šéf pivovaru fakt, že jeho rodina se v Česku skutečně zhlédla. Norma tedy poblíž není, Aláa však některé gerilové marketingové finty vhodné pro začínající společnost zjevně ovládá dobře i sám.

Občas se já nebo bratři inkognito vydáváme do různých restaurací a obchodů a nenápadně se ptáme, jestli mají na čepu nebo v prodeji Shepherds Beer, Pastevecké pivo

„Musíme proniknout na trh, musíme se dostat do povědomí Palestinců. Takže občas se já nebo bratři inkognito vydáváme do různých restaurací a obchodů a nenápadně se ptáme, jestli mají na čepu nebo v prodeji Shepherds Beer, Pastevecké pivo,“ vysvětluje manažer, jak využívá faktu, že zatím nemá veřejně známou tvář.

Práce má před sebou bezesporu ještě hodně. Když se autor reportáže o pár dní později zeptal na Shepherds Beer obsluhy v prestižní otáčivé restauraci na vršku nejvyšší palestinské budovy v Ramalláhu, číšník s rozpačitým úsměvem přiznal, že o tomto pivu ještě neslyšel. „Máme ale Tajbe!“ dodal s úlevou a s přesvědčením, že zahraničním hostům přece jen udělá radost.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.