Lidovky.cz

Originální charitativní projekt: Fonty od bezdomovců

  9:40
Barcelonská Nadace Arrels není v katalánské metropoli jediná, která se snaží pomáhat lidem bez domova. V červnu však spustila ojedinělý projekt, který umožňuje bezdomovcům další zapojení do pomoci stejně „postiženým“. A je také zajímavým konceptem hledání nových forem financování v tomto neziskovém sektoru.

„Někdy potřebujeme všichni trochu pomoci.“ Jeden z pěti fontů vznikl z rukopisu bezdomovce Franciska. „Život na ulici je tvrdý, ale plný dobrých lidí,“ popisuje Francisco svou zkušenost. foto: Arrels FundacióČeská pozice

Ve Španělsku připadá na každých 100 tisíc obyvatel minimálně 71 lidí bez domova. V Katalánsku má vážné problémy s bydlením 37 tisíc lidí, z nichž 11,5 tisíce je zcela bez domova, a jen v jeho metropoli jsou tyto počty následující: zhruba tři tisíce lidí s problémy, z nichž asi 900 spí přímo na ulici.

Žádat nestačí

Jednou z místních organizací, která se snaží bezdomovcům v Barceloně pomáhat k návratu do jakž takž běžného života, je Nadace Arrels. Nedávno přišla s unikátním projektem nejen na zajištění vlastního financování pomoci, ale i zapojení těch, kterých se pomoc týká.

„Trend je takový, že podniky darují méně, peníze od státní správy přicházejí se zpožděním a jednoduché není ani získávat nové individuální dárce...“

„Letos se péče a pomoci od nás dočkalo asi 1,4 tisíce lidí, z toho zhruba 500 žilo nebo žije přímo na ulici,“ popisuje v rozhovoru s LN mluvčí nadace Olga Garcíová. A dodává, že v téměř 70 procentech případů se podařilo těmto lidem zlepšit životní situaci – je o ně postaráno, mají kde bydlet.

Činnost nadace pokrývají ze čtyřiceti procent veřejné prostředky, zbytek musí sehnat od partnerů, dárců, firem, škol a podobně. „Jenže trend je takový, že podniky darují méně, peníze od státní správy přicházejí se zpožděním a jednoduché není ani získávat nové individuální dárce,“ podotýká Garcíová s tím, že je potřeba na existenci problému bezdomovectví neustále upozorňovat a vysvětlovat ji, a tím přimět veřejnost k podpoře. „Objevit se v televizi nebo prostřednictvím kampaní pouze žádat o příspěvek může fungovat, my ale věříme v širší zapojení,“ dodává mluvčí nadace, v níž je zaměstnáno 52 lidí. Pracuje pro ni také na 400 dobrovolníků.

Prospěch mají všichni

Za největší problém lidí, kteří nemají střechu nad hlavou, Garcíová považuje to, že většinou nejsou vidět: „Proto jsme přišli s kampaní, která má dva cíle: zviditelnit lidi bez domova v pozitivním slova smyslu a zvýšit přísun prostředků pro fungování nadace.“ Tak vznikl projekt Homelessfonts.

Loraine s produkty rodinné farmy Valonga, která na nich využívá font vytvořený podle Lorainina rukopisu.

Cedulky s ručně psanými žádostmi o pomoc, které někdy bezdomovci používají, jsou velmi vypovídající. Jenže jak upozorňuje Guillermo, jeden z barcelonských bezdomovců, jen těžko jimi lze vyjádřit či sdělit něco příjemného. „Napadlo nás tyto,žebračenky‘, respektive jejich rukopis použít v pozitivním světle, jedinečně, a navíc s užitkem – zpracovat je typograficky,“ přibližuje vznik projektu Garcíová. Nadace s nápadem na bezdomovecké fonty oslovila některé z těch, kterým pomohla dostat se z ulice a kteří jí nyní pomáhají jako dobrovolníci, a jim se zalíbil, hlavně jako další forma pomoci.

Dosud takto vzniklo pět kompletních fontů (a další brzy přibudou), které je možné si stáhnout na stránkách Homelessfonts.org – licence pro osobní použití stojí 19 eur, pro komerční 290 eur. Veškeré příjmy z prodeje jdou na konto Nadace Arrels, respektive na pomoc čtrnácti stovkám potřebných. „Dosavadní ohlas předčil naše očekávání – překročil hranice Španělska, volají nám lidé z celého světa,“ říká mluvčí Garcíová, která je za projekt odpovědná.

„Dosavadní ohlas předčil naše očekávání – překročil hranice Španělska, volají nám lidé z celého světa.“

Od 9. června, kdy byla možnost spuštěna, si některý z nabízených fontů stáhlo 92 subjektů, v naprosté většině šlo o osobní licence. Z firem již na svých produktech – olivovém oleji a víně – používá bezdomovecký font Loraine například rodinná farma Valonga z Huesky. „Ideálem jsou pro nás tisíce stažení a intenzivně na tom pracujeme. Například nám zbývá doladit spoustu věcí na webových stránkách projektu,“ dodává Garcíová.

Úspěch přisuzuje zejména tomu, že projekt je prospěšný pro všechny, kdo se do něj zapojí: „Když se někomu v Barceloně, Austrálii nebo České republice některý z fontů zalíbí a koupí si ho, máme z toho my jako nadace finanční příjem. Zakoupením fontu získáte dobrý pocit z daru, za nímž je zároveň konkrétní člověk a jeho příběh, s nímž se můžete na našich stránkách seznámit. A tím, že font použijete, například na vánoční přání, můžete navíc pomoci šířit naši myšlenku dál mezi příbuznými, přáteli či zákazníky.“

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.