Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Opět zacíleno na Josefa Dobeše: Měl by vrátit diplom psychologa?

  14:08

Společnost EDUin, jež se zabývá vzděláním, ostře kritizuje chaotické vize ministra školství. Prý má vrátit vysokoškolský diplom.

Na ministerstvu školství jsou vybraní lidé placeni lépe, než na kolik mají dle tabulkových platů nárok. Podřízení ministra Josefa Dobeše udělili zřejmě vybraným lidem výjimku. foto: © MŠMTČeská pozice

Obecně prospěšná společnost EDUin, jež se zabývá vzděláváním, dopoledne rozeslala pozoruhodnou tiskovou zprávu. Týká se proměnlivých přístupů nejlepšího ministra školství od roku 1989 k plošnému testování žáků. Tiskovou zprávu uvozuje hravý titulek Má Josef Dobeš vrátit diplom psychologa? I proto je tisková zpráva kompatibilní se zpravodajstvím ČESKÉ POZICE, jež ji otiskuje v plném znění. Začíná takto:

Nápad udělat z plošných testů laťku pro vstup na školy, jde proti všemu, co Dobeš tvrdil a sliboval...

Nápad udělat z plošných testů laťku pro vstup na gymnázia jde proti všemu, co ministr Dobeš až doteď veřejnosti tvrdil a sliboval... Ministr oznámil, že se mu líbí návrh Asociace aktivních škol, aby ti žáci, kteří nesplní požadavky plošných testů v 5. a 9. ročníku, nemohli nastoupit na víceletá gymnázia, respektive na střední školu s maturitou. Je to v zásadním rozporu s ujišťováním veřejnosti, že hlavní smysl plošných testů je zpětná vazba pro žáky a jejich učitele. Ministr tím opět potvrdil, že místo jasné koncepce podléhá okamžitým a chaotickým nápadům.

EDUin důrazně upozorňuje, že jde jen o další krok ministra školství, který se snaží obrátit probíhající reformu, odstavit dosavadní směřování ke kompetenčnímu učení na vedlejší kolej a nahradit ho centralizovanou státní kontrolou. Záměr udělat z plošných testů rozcestník, který bude děti autoritativně třídit na chytré a hloupé, je nebezpečný z těchto důvodů:

  • Ministerstvo zatím tvrdí, že standardy vzdělávání a z nich odvozené plošné testy by měly být vypracovány jako minimální. Pak by zdánlivě neměl být problém, aby byly stanoveny jako podmínka pro přijetí na gymnázium. Je to ale nebezpečné potenciálně. Obsah testů může ministerstvo či dokonce jen agentura, která bude testy připravovat, v zásadě libovolně měnit a tím ovlivňovat, které dítě smí, či nesmí jít studovat. To je z hlediska demokratického řízení společnosti nepřijatelné.
  • Představa, že by nesplnění testu v deváté třídě mělo znamenat jednou provždy stop v možnosti získat maturitu a potenciálně vyšší vzdělání, je tak absurdní a tak v naprostém rozporu s koncepcí celoživotního vzděláváním, že to snad nemůže myslet vážně ani současné vedení ministerstva školství.
  • Testy, které měly být údajně jen zpětnou vazbou pro školy a učitele, zda žák splnil požadované minimum, by se změnily na velmi silný a navíc nevyzpytatelný nástroj selekce žáků na „chytré“ a „hloupé“. Zájem rodičovské a učitelské veřejnosti by se zcela soustředil jen na splnění těchto testů. A opomíjel by další cíle vzdělávání.
  • Plošné testy samy o sobě jsou velmi nevhodný nástroj na zjišťování skutečných schopností dětí. Proto také mezinárodní vzdělávací komunita hledá jiné cesty ověřování výsledků vzdělávání. My bychom naopak z testů učinili nejsilnější prvek vzdělávací soustavy.
  • Vývojová psychologie jasně konstatuje, že děti mentálně dospívají ve velmi různém věku. Je tedy naprosto nevhodné je v deseti letech podrobit tak závažnému testování, které bude rozhodovat o jejich dalším vzdělávacím osudu.
  • Odchod velké části dětí na víceletá gymnázia opravdu představuje problém, ale zavedení selekčního testování tuto situaci neřeší, naopak ji jen vyhrocuje a zhoršuje.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!